Introducere

          În seminariile susținute în cadrul Proiectului, în județul Giurgiu, m-am întâlnit frecvent cu cadre didactice care doresc să se pregătească pentru a lucra în sistemul incluziv, dar cărora nu le este clar ce tip de resurse (materiale, umane etc) pot accesa spre a le fi sprijin în procesul educative.

În condițiile în care profesorul de sprijin (trimis de CJRAE doar pentru copiii care dispun certificate de integrare în  grad de handicap) și a cărui normă este prea mare pentru a putea face față cu succes în încercarea de a sprijini copilul cu CES, cred că este oportun să explic conceptul de shadow.

·        Ce este și ce face un shadow?

SHADOW = umbra, termen imprumutat din limba engleza - persoană specializată care insoteste copilul cu autism la gradinita sau scoala in vederea adaptarii acestuia.

Persoana care îndeplinește acest rol este, de regulă, terapeut comportamental sau student/masterand al unei facultăți de psihologie, asistență socială, pedagogie sau psihopedagogie.

Întrucât deocamdată plata acestor terapeuți (cu unele excepții) nu este asigurată de stat, ci de fiecare familie, doar o parte dintre părinții copiilor cu autism își permit să angajeze shadow, oferindu-se ei înșiși (după absolvirea unor module de curs) să fie însoțitorii copiilor lor.

Este adevărat, uneori părinții sunt mai intruzivi, iar cadrul didactic resimte acest lucru mai curând ca pe un stress suplimentar decât ca pe un ajutor. Importantă este cooperarea și înțelegerea faptului că sunteți de aceeași parte a baricadei, înecrcând să faceți tot ceea ce se poate pentru evoluția copilului.

Rolul Shadow-ului este de a oferi suport elevului ce nu reuseste sa asimileze informatiile predate in timpul orelor de curs, ajutandu-l sa completeze golurile din procesul de invatare și sa se concentreze pe concepte importante.

Shadow-ul actioneaza ca intermediar intre elev si profesor.

Uneori, ca rezultat al faptului ca elevul este dependent de shadow, nu va sti cine este de fapt profesorul său. De aceea, shadow-ul trebuie sa indrepte atentia copilului catre profesor, să-l facă să îl asculte pe acesta in timpul orelor, raspunzand la intrebarile adresate lui. Alternativ, profesorul poate alege ca elevul sa raspunda la o intrebare la care este sigur ca elevul stie sa raspunda.

Pe plan social el ajuta elevul sa-si creasca increderea in sine si faciliteaza interactiunile pozitive din cadrul clasei, știut fiind că mare parte dintre elevii cu CES sunt inadecvați în interacțiunile sociale, nu le știu iniția ori menține. De aceea, ei ajung să fie hărțuiți, umiliți ori marginalizați.

Ajutorul oferit elevului ar trebui intotdeauna sa fie cat mai putin intruziv. Aceasta inseamna ca, in loc sa stea in imediata apropiere a elevului si sa-i dea in permanenta instructiuni in legatura cu urmatorul lucru pe care trebuie sa-l faca

De exemplu “Du-te si stai in rand cu ceilalti colegi”  sau ,,Este pauza de masa este timpul sa mananci” -  el ar trebui sa fie pregatit cu un orar vizual al activitatilor ce se petrec in timpul zilei.

În loc sa astepte ca o greseala sa se produca, shadow-ul poate folosi orarul vizual pentru a pregati elevul pentru activitatea ce va urma, iar atunci cand activitatea incepe elevul va efectua sarcina fara sprijin. Un exemplu este repetarea regulilor ce trebuiesc respectate la ora de sport inainte ca ora sa inceapa. Nu este nevoie ca shadow-ul sa stea in apropierea elevului, acesta putand ramane pe marginea salii de sport intarind pozitiv comportamentul copilului de fiecare data cand acesta termina de efectuat o parte a lectiei.

Intarirea comportamentelor in timpul orelor de curs poate fi efectuata folosind un sistem vizual cu mai multe componente, care odata castigate ii aduc elevului un lucru/ activitate dorita de el in momentul acela.

 Exemplu: se poate folosi un tabel pe care sunt lipite forme geometrice imagini cu obiecte (minge de fotbal); dupa fiecare etapa efectuata se mai adauga  pe tabel o imagine cu o minge de fotbal; cand elevul castiga toate mingiile de fotbal, el primeste ceea ce-si doreste.

Se mai pot castiga de asemenea ,,minute” pe care le poate folosi facand o activitate dorita, exemplu ascultarea muzicii folosind casti, in timpul orei de curs.

Dacă un copil are o criză tantrum (ca urmare a frustrării ori a supraîncărcării emoționale) în timpul orei, shadow-ul este persoana care scoate copilul din colectiv, îl duce la colțul de liniște sau afară, pentru a se liniști. Efectul este pozitiv și pentru copilul în cauză, dar și pentru clasă, aceasrta putând să-și continue activitatea.

Beneficiile elevului in urma suportului oferit de Shadow sunt:

-         El urmareste si respecta instructiunile date in timpul programului scolar;

-         Are o mai buna interactiune cu colegii sai;

-         El invata sa se dezvolte pe punctele sale puternice si nu pe punctele sale slabe;

-         Adaptarea in mediul scolar ii este mai usoara;

Beneficiile scolii sunt rezultatele  colaborarii profesor – shadow, ce ajuta adaptarea elevului in mediul scolar.

          Beneficiile parintilor sunt comunicare zilnica cu Shadow-ul in legatura situatia scolară a copilului lor, dar si un sentiment de sigurantă in legatura cu copilul lor.

Pe scurt, iată ce trebuie să facă un shadow pentru copilul pe care-l are în grijă

Să ajute elevul :

-         Sa rămână concentrat;

-         Sa aibă un comportament adecvat in timpul programului scolar;

-         Sa anunte profesorul daca elevul nu intelege lectia;

-         Sa se descurce intr-un mediu unde sunt multi distractori;

-         Sa aibă o atitudine pozitivă in abordarea sarcinilor;

-         Sa aibă autocontrol;

-         Sa își imbunatatească aptitudinile de comunica pastrând contactul vizual;

-         Sa îl încurajeze să ceară ajutor din partea profesorului;

-         Sa il ajute sa impartaseasca interesele personale cu elevii scolii.

-         Sa il ajute sa raspunda potrivit in situatiile sociale in care sunt implicati alti copii;

-         Sa il ajute sa ofere complimente colegilor atunci cand este potrivit social;

-         Sa il indemne sa inceapa discutii cu copii din scoala;

-         Sa il indemne sa retina care sunt lucrurile particulare ce ii intereseaza pe fiecare dintre colegii sai;

Fiecare elev este diferit din cauza aceasta abordarea si tehnicile folosite de catre shadow vor fi specifice fiecarui elev.

·        Ce Nu este un shadow

-         Shadow-ul nu se află în clasă pentru a spiona, a judeca activitatea profesorului, a-i da sfaturi sau a-l înlocui;

-         Shadow-ul nu este supraveghetor al clasei în locul profesorului și nici suplinitor;

-         Shadow-ul intervine minim în desfășurarea orei și doar pentru a facilita integrarea copilului pe care-l are în grijă;

-         Shadow-ul nu face în locul copilului, ci alături de el, promptându-l (sprijinindu-l fizic, verbal etc). Treptat, pe măsură ce copilul înțelege sarcinile, shadow-ul va iniția ceea ce se cheamă  fading prompt, adică îndepărtarea treptată a suportului (fie el fizic, verbal etc).

 

Din cele expuse, sper să devină clară importanța pe care o astfel de persoană, special antrenată, o are pentru copilul cu cerințe educative speciale, dar și pentru echilibrul colectivului din care el face parte.