Intoducere

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) este o tulburare de neurodezvoltare si este definit prin deficit de atentie si hiperactivitate. ADHD este astazi una dintre cele mai studiate si controversate tulburari in dezvoltarea copilului.

In diagnosticarea ADHD, ultimele recomandari ale Academiei Americane de Pediatrie sunt ca medicul sa tina cont in primul rand de aprecierile parintilor, ale psihologilor școlari si ale cadrelor didactice si mai putin de testele psihometrice utilizate pana in present.

 

Daca in America sunt numeroase opinii cu privire la supradiagnosticarea copiilor cu ADHD , in Romania am putea vorbi de o subdiagnosticare daca tinem cont de raportul prezentat de ONG, conform caruia sunt raportati aproximativ 200000 de copii ce prezinta simptome ADHD , in timp ce rapotul prezentat de Centrul National de Sanatate Mintala si Lupta Antidrog prezinta  doar un nr de 5000 de copii diagnosticati.

Simptomele acestei tulburari sunt neatentia, hiperactivitatea si impulsivitatea si prezinta grade diferite de severitate.

Simptomele privind neatenţia se referă la comportamente precum greşeli cauzate de neglijenţă, dificultate în menţinerea susţinută a atenţiei, probleme în a asculta persoana care i se adresează, în a termina o sarcină începută, în a-şi organiza activitatea, evitarea activităţilor care necesită atenţie susţinută, probleme în a pune obiectele la locul lor, distractibilitate şi tendinţa de a uita ce are de făcut.

Hiperactivitatea se manifestă ca neastâmpăr, inabilitatea de a sta jos timp îndelungat, mişcări excesive ( pare mereu pe picior de plecare), probleme în a păstra liniştea când este angajat într-o activitate, vorbire excesivă.

           Impulsivitatea se manifestă prin comportamente precum: a răspunde înainte de a se termina de pus întrebarea, dificultăţi în a aştepta ceva, întreruperea altora într-o conversaţie sau activitate. (Cîrneci, Dragoș, 2004, note de curs).

Performanta scolara și modul în care este aceasta afectată în ADHD

         Performanta este un concept general care semnifica o realizare deosebita, exceptional, indeplinirea unei sarcini la anumite standarde de corectitudine si completitudine.

          In functie de domeniul cu care este asociat, conceptul de performanta capata determinare. In acest context „performanţa şcolară se referă la gradul de eficienţă ce rezultă din mobilizarea resurselor cognitive şi afectiv-voliţionale ale elevului în situaţia confruntării cu o anumită sarcină de lucru.

Performanta scolara reprezinta ceea ce elevul realizeaza efectiv ca urmare a mobilizarii capacitatilor lui. In timp ce performanta scolara reda rezultatele obtinute de elev intr-un anumit context, competenta vizeaza potentialul elevului.

           Interesul manifestat fata de performanta scolara a copilului nu este intamplator, deoarece de nivelul performantei depind atat pozitia copilului in familie si in grupul de prieteni, dar si imaginea despre sine. Intre performanta scolara si imaginea de sine exista o relatie complexa si reciproca, ele putandu - se influenta una pe cealalta, in sens pozitiv sau negativ. Tot in functie de performanta scolara a elevilor este evaluată de catre societate si scoala, astfel succesul scolar devenind un etalon al calitatii tuturor celor implicati, elevi, profesori, parinti.

           Performanta scolara reprezinta un reper important al realizarii globale a persoanei de-a lungul vietii, drept urmare merita ca profesorii si parintii sa acorde atentie succesului scolar ce poate marca viata pe termen lung a copiilor.      

Pentru elevii cu ADHD, funcționalitatea fiind diminuată, mai ales sub aspectul a ceea ce specialiștii denumesc funcții exective, adaptarea la mediul școlar este mult mai dificilă. Sarcinile inerente, multitudinea temelor și evaluărilor, rigorile traiului în mediul școlar, cu ceea ce presupune acesta – a sta în bancă nemișcat, a fi atent la explicații, a urmări îndemnurile profesorului, a asimila și organiza noile cunoștințe în memorie – fac apropae inaccesibilă performanța pentru elevul cu ADHD, dacă modul de predare nu se adaptează condiției sale neurologice.

Iată care sunt, schematic, problemele funcționale asociate tulburării de atenție / hiperactivitate utilizând modelul conceptual al Clasificarii Internaționale a functionarii, dizabilitatii si sanatatii.

ADHD

     Deficiente in                          Limitari in activitatile zilnice                     Restrictii in                                            

functionarea organismului                                                                         participarea sociala

1.Tulburări de învățare și de aplicare a cunoștințelor
A. Citirea dizabilității
b. Scrierea handicapului
c. Calculul handicapului
2. Dificultate cu sarcini și cerințe generale

a. Incapacitatea de a efectua sarcini unice sau multiple
b. Dificultate de gestionare
comportamentul propriu
c. Dificultate în manipularea stresului și cererilor psihologice
3. Tulburări de comunicare
4. Limitări ale mobilității
5. Slăbiciune de sine
6. Interacțiuni și relații interpersonale nereușite sau nesatisfăcătoare

1.Deficiențe mentale globale
a. Funcții intelectuale
b.Funcții de antrenare
(1) Controlul impulsurilor
2. Deteriorarea funcțiilor mentale specifice

a.Neatenţie
b. Memorie slabă
c. Control slab al
funcțiilor psihomotorii
d. Slabă reglementare a emoțiilor
e. Provocări cu mai mare
nivel cognitiv
(1) Organizarea
(2) Gestionarea timpului
(3) Flexibilitate cognitivă
(4) Insight
(5) Judecată
(6) Rezolvarea problemelor
3. Probleme de secvențiere a mișcărilor complexe

1.Dezavantajate în zonele de viață majore
A. Probleme în educație
(1) Mutarea în programul educațional sau pe niveluri
(2) Participarea și adaptarea la programul educațional
(3) Succes în programul educațional
(4) Plecarea la școală pentru a intra în muncă
b. Probleme cu viața comunității, sociale și civice
(1) Viața școlară și activitățile conexe
(2) Recreere și agrement

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Particularitatile specifice elevilor cu ADHD pot fi traduse prin urmatoarele probleme cu care se confrunta in mediul scolar.

·         Neatentia si concentrarea slaba.  Un copil neatent isi pierde cu usurinta concentrarea. De cele mai multe ori cadrele didactice sunt induse in eroare deoarece un copil ce prezinta o asemenea problema poate face foarte mult cand sta langa el si foarte putin cand este lasat nesupravegheat.

 Comportamentele se pot schimba de la o situatie la alta, de exemplu un copil cu deficit de atentie poate ramane „intepenit” in fata unui joc video. Datorita acestor schimbari bruste, problemele de neatentie sunt trecute adesea cu vederea de persoanele neexperimentate.

·         Impulsivitatea.  Copiii cu ADHD nu isi propun sa faca probleme, ei actioneaza fara sa se gandeasca la consecinte intrucat eu prezinta un deficit in ce priveste autocontrolul. Copiii impulsivi raspund neintrebati,vorbesc in timp ce altii discuta si sunt extrem de nerabdatori. Acesti copii explozivi sunt dificil de disciplinat, deoarece reactiile lor apar din reflex .

·         Hiperactivitatea. Odata cu inceperea scolii hiperactivitatea se manifesta in moduri mai subtile. Copiii sunt agitati, se foiesc si le vine foarte greu sa stea jos multa vreme. Toata aceasta agitatie duce implicit si la neatentie, fapt ce atrage implicit dificultati in procesul de invatare

·         Abilitati organizatorice slabe sau dezorganizarea. Aceasta problema in mediul scolar este reprezentata de faptul ca mesajele de la scoala nu sunt transmise acasa niciodata, ghiozdanul este uitat adesea in mijlocul de transport, nu sunt aduse acasa cartile pentru a face temele. Odata cu trecerea anilor copiii cu ADHD a jung sa fie mai ordonati insa mai au probleme cu organizarea.

·         Coordonare deficitara a motricitatii fine. Majoritatea copiilor cu ADHD au dificultati cu sarcinile care presupun activitati motrice de detaliu, mai ales cand este vorba de scris. Scrisul este greu de citit, de descifrat, iar profesorii si parinti de cele mai multe ori devin obsedati de cum a fost scris textul incat pierd din vede continutul,oricat de bine realizat ar fi.

·         Memorie slaba. Problemele de memorie se manifesta prin dificultati la memorarea formulelor matematice, dificultati in invatarea unei limbi straine, dificultate la calculul matematic.

·         Stima de sine scazuta. Afectiunea ADHD este cea care reduce increderea in sine. Este de inteles ca un copil cu rezultate proaste la scoala care este in permanenta criticat, un copil care este marginalizat din cauza iesirilor impulsive sa isi piarda increderea in sine. Desigur ca exista si copii cu ADHD care trec prin toate aceste situatii fara a fi afectati si mai sunt acei copiii care obtin rezultate foarte bune la un sport, fapt ce ii ajuta sa isi pastreze increderea in propriile puteri.

·         Dificultati ale limbajului, cauzate de prelucrarea lentă a informațiilor.  Scolarul cu ADHD citește, scrie și răspunde încet;  isi reamintește faptele lent;

·         Trei probleme de prelucrare a limbii pot fi frecvente în rândul copiilor cu ADHD.

 a) Ascultarea și citirea: devine confundată cu direcțiile verbale lungi; pierde punctul principal, dificultate la notarea notitelor; nu poate să "audă" sau să-și aleagă sarcini de la un curs al profesorului; înțelegerea greșită a lecturii, nu-si aminteste  ce a citit, fiind necesara recitirea materialului.

b) Comunicarea  orală. Copiii cu ADHD vorbesc  spontan; vorbesc  mai puțin ca răspuns la întrebările în care trebuie să se gândească și să dea un răspuns organizat și concis; evită să răspundă în clasă sau să răspundă incorect.

c) Limba scrisă: lectură și scriere lentă, durează mai mult pentru a termina munca, produce mai puțină muncă scrisă; dificultăți în organizarea de eseuri; dificultăți de a obține idei din cap și pe hârtie; răspunsurile test scrise sau eseurile pot fi scurte; răspunsurile la întrebările de discuție pot fi scurte.

Toate aceste particularitati pot aparea in comportamentul elevului in functie de tipul si severitatea tulburarii ADHD pe care acesta o prezinta. Manifestarea clinica a tulburarii ADHD se modifica odata cu varsta.

La scolarul mic elementele predominante sunt neastamparul si nelinistea excesiva. Neatentia si impulsivitatea pot contribui la aparitia dificultatilor de invatarere, ca urmare a faptului ca nu poate indeplini sarcinile si instructiunile trasate, sau realizeaza neglijent activitatile repartizate. In clasa comportamentul copilului hiperactiv se caracterizeaza prin neastampar, esec in terminarea proiectelor, slaba concentrare a atentiei, impulsivitate, subminarea cadrului didactic, caiete murdare si dezordonate.

La gimnaziu copiii cu deficit de atentie si hiperactivitate sunt in general prinsi in conflict. Parintii sunt depasiti de situatie si nu mai reusesc sa-i controleze, profesorii nu reusesc sa-i ajute sa se adapteze la regulile clasei, iar colegii sunt iritati de comportamentul imatur al copiilor cu ADHD. Odata ce devin constienti de izolarea sociala, de dificultatile de invatare, copiilor cu deficit de atentie le este afectata stima de sine. Stima se sine reflecta nereusita scolara, izolarea sociala, incapacitatea de a dezvolta relatii de atasament. La aceasta varsta copiilor afectati le lipsesc angajamentul si directia, ei nu reusesc sa-si direxctioneze eforturile in atingerea scopurilor.

Varsta pubertatii reprezinta un moment de tranzitie in manifestarea tulburarii, schimbarile hormonale par sa mareasca controlul cortical si sa diminueze hiperactivitatea. Adolescentii care nu se bucura de aceasta diminuare in simptomatologie se manifesta in aceasta perioada prin cresterea agresivitatii, dificultati de invatare si un compportament agitat.

Pe parcursul dezvoltarii hiperactivitatea motorie se diminueaza si ajunge la un nivel ce poate fi controlat, insa deficitul de atentie si impulsivitatea pot fi intalnite chiar si la varsta adulta.

Intensitatea simptomelor tulburarii ADHD este influentata de varsta si de coeficientul de inteligenta al copilului. Prezenta acestor simptome, indiferent de intensitate, afecteaza viata copilului.

Rezumand cele prezentate poate fi facut un profil al elevului cu ADHD in functie de etapa scolara.

Şcolarul

·         Este distras cu uşurinţăde stimulii din mediul înconjurător;

·         Îşi face temele neglijent, incomplet, le pierde sau „uită de ele”;

·         Are note mai mici decât nivelul aşteptat;

·         Nu vrea/nu poate să îndeplinească sarcini acasă;

·         Îi întrerupe adesea pe ceilalţi ;

·         Nu stă pe scaun când este nevoie sau când i se cere acest lucru ;

·         Este impulsiv şi de multe ori agresiv ;

·         Nu îşi aşteaptă rândul la jocuri; nu respect regulile;

·         Răspunde înainte de sfârşitul întrebării;

·         Are dificultăţi de relaţionare cu colegii, fiind adesea exclus din grup şi are relaţii tensionate cu profesorii;

·         Adesea nu se simte valorizat;

·         Pare „imatur” şi are abilităţi de autoîngrijire insuficient dezvoltate;

·         Nu are „simţul timpului”, prezintă dificultăţi de planificare şi nu estimează corect trecerea timpului,

·         Nu observă pericolele sau nu le acordă atenţie, fiind predispus la accidente.

Adolescentul

·         Hiperactivitatea se atenuează, dar prezintă adesea un sentiment de nelinişte interioară şi este foarte impulsiv ;

·         Rămâne în continuare neatent, plictisit şi este uşor distras de stimuli externi, irelevanţi;

·         Îşi amână sarcinile, are rezultate slabe la şcoală;

·          Nu poate lucra independent;

·          Prezintă tulburări de învăţare specifice;

·          Are accese de furie şi toleranţă scăzută la frustrare;

·          Are relaţii neadecvate cu cei care socializează;

·          Are un comportament neinfluenţat de recompensă sau pedeapsă;

·          Nu are încredere în sine; este apatic şi predispus la depresii;

·          Îşi neglijează propria siguranţă (este predispus la accidente) ;

·          Are dificultăţi sau ciocniri cu autorităţile; nu recunoaşte autoritatea şi poate dezvolta

comportamente antisociale;

·          Se implică în activităţi riscante (conduce în viteză, poate prezenta activitate sexuală

precoce şi sex neprotejat, abuz de substanţe, delincvenţă juvenilă).

Tinand cont de particularitatile specific elevilor cu ADHD se poate afirma ca majoritatea copiilor cu ADHD prezinta dificultati de invatare. Tulburarile de invatare intalnite la elevii cu tulburare de atentie si hiperactivitate sun:

- dificultati de citire ,apar in jurul varstei de 7 ani. Citirea este lenta, cu greseli in timpul lecturii cu voce tare iar intelegerea este minimal.

- dificultati de scris, apar intre 7-10 ani. Nivelul de exprimare in scris este inferior celui asteptat pentru varsta sa, sunt intalnite greseli de ortografie,gramatica si punctuatie. Exprimarea in scris este incorecta.

- dificultati de calcul matematic, apar in jurul varstei de 7-10 ani. Sunt intampinate probleme in alegerea strategiilor pentru rezolvarea problemelor. Pot fi afectate 4 componente: atentionale (copierea cifrelor si a simbolurilor), aritmetice (adunare, scadere, inmultire, impartire), perceptive (recunoasterea si intelegerea simbolurilor), lingvistice (intelegerea termenilor aritmetici).

Înțelegând particularitățile funcționării acestor copii, ca și faptul că nu este vorba despre o conduită de răzvrătire, ori de răsfăț, ci de una patologică, sperăm să rezulte cu mai mare claritate necesitatea adaptării programei, a modalităților de predare, a felului în care ne raportăm la ei, astfel încât școala să fie și pentru ei un prilej de explorare, creștere și dezvoltare și nu un loc al supliciului care, mai devreme sau mai târziu, va duce la abandon școlar și devianță.