YouTube este o platformă de socializare lansată în 2005, care permite miliarde de persoane să descopere, să vizioneze și să distribuie videoclipuri originale create de utilizatori [1, 2]. Această platformă este un forum care poate conecta, informa și inspira persoane din întreaga lume.
Puterea pe care YouTube o are ca instrument educațional depinde de modul în care este integrat în învățarea în clasă. Videoclipul poate inspira și angaja elevul atunci când este încorporat în activități de învățare centrate pe elev, determinând o motivație crescută, un nivel de comunicare sporit și note mari la evaluare.
Paradigma „Trei I” - Imagine, Interactivitate și Integrare oferă instrumente practice pentru a ajuta educatorii cu proiectarea pedagogică și dezvoltarea resurselor de streaming video pentru învățarea online.
Pentru succesul unei clase bazate pe YouTube, cadrele didactice trebuie să fie aibă nu numai cunoştinţe pedagogice, dar trebuie să posede cunoştinţe din domeniul predate, dar şi cunoştinţe tehnologice, iar şcoala trebuie să beneficieze de infrastructura informatică necesară. Introducerea tehnologiei în clasă este complexă, întrucât se schimbă mereu, ceea ce determină schimbarea cunoștințelor și abilităţii profesorului de a folosi acest mediu și va afecta pedagogia și, de asemenea, transmiterea de conținut. Cunoașterea tehnologică include să știi cum să folosești tehnologia într-un cadru educațional și să te poți adapta la noile forme de tehnologie. Cunoștințele pedagogice sunt înțelese drept cunoștințele „cu scop general” specifice învățării. Abilitățile pe care profesorii le dezvoltă de-a lungul timpului le permit acestora să gestioneze și să organizeze predarea pentru a atinge obiectivele de învățare și rezultatele specificate. Cunoașterea conținutului vizează conținutul specific sau subiectul predat. Pentru a reuni aceste trei componente, totul se concentrează pe modul în care tehnologia poate fi utilizată pentru a răspunde nevoilor pedagogice în timp ce se predă eficient conținutul.
Dispozitivele mobile sunt în centrul mLearning: telefoane inteligente, tablete și chiar mici laptop-uri (notebooks). Toate aceste dispozitive pot fi utilizate pentru a vizualiza videoclipuri YouTube în scopuri educaționale sau personale.
Dispozitivele utilizate sunt individualizate, ceea ce înseamnă că elevii să-şi aleagă tipul de dispoyitiv, dar şi stiluri de culori și fonturi. Mai mult, dispozitivele sunt conectate. Această conexiune trebuie să fie de mare viteză și să permită elevilor accesul ușor la internet, videoclipuri, mesagerie instantanee și multe altele.
Atunci când folosesc YouTube, cadrele didactice trebuie să fie conștiente de conținutul pe care educabilii îl accesează pe dispozitivele lor din interiorul clasei. Întrucât elevii folosesc propriile dispozitive, trebuie luate măsuri pentru a se asigura că utilizează în mod corespunzător aplicațiile. Atunci când se conectează online, educatorii, învăţătorii şi profesorii trebuie să se asigure că toată comunicarea este monitorizată și orientată către conținutul discutat în clasă.
O clasă “blended” este una în care se îmbină predare faţă în faţă cu predarea de la distanţă. De exemplu, predarea cândva în cadrul clasei este acum realizată de acasă înainte de ora de curs. Apoi, sala de clasă devine un mediu de lucru prin probleme, de avansare și învățarea colaborativă prin proiecte individuale sau în echipă. Elevii preferă vizionarea video in loc de citirea materialelor tipărite când vine vorba de pregătirea de acasă pentru lecţie.
Câteva bune practice (recomandări):
1. Instructorii ar trebui să aleagă un videoclip bazat pe valoarea sa instructivă, nu doar datorită conținutului său plin de umor.
2. Este recomandat ca educatorii, învăţătorii şi profesorii să aibă un plan de rezervă, inclusiv descărcarea sau convertirea videoclipului pentru a fi redat fără acces la internet.
3. Învățarea video nu trebuie să fie pasivă, ci trebuie să aibă un scop. Videoclipurile trebuie redate pe segmente scurte, permițând elevilor să pună întrebări sau să se gândească critic la conținutul pe care l-au vizualizat. De asemenea, elevii ar trebui să fie încurajați să ia notiţe în timp ce vizionează videoclipuri. Videoclipurile sunt ideale pentru dezvoltarea abilităților de luare a notiţelor, care se poate realiza luând notiţe la prima vizualizare și apoi înlocuirea și verificarea acestora.
4. Utilizarea funcției „pauză” în videoclip este o modalitate excelentă de a permite elevilor să prezice ce s-ar putea întâmpla sau să reamintească informațiile din videoclip.
5. Redarea videoclipului cu sunetul dezactivat permite elevilor să se concentreze asupra imaginilor video și instructorului să povestească.
6. Este esențial ca elevilor să li se acorde responsabilitate atunci când vizionează un videoclip. Instructorul trebuie să introducă videoclipul cu o întrebare sau instrucțiuni, cum ar fi să le spună elevilor să caute vocabular necunoscut. Videoclipul ar trebui să aibă, de asemenea, o activitate care să o însoțească pentru a face conținutul mai clar și mai semnificativ. Acest lucru îi ține pe elevi activi și se pot atinge obiectivele de învățare. Instructorii ar trebui să urmărească, de asemenea, ca după terminarea videoclipului să pună întrebări.
7. YouTube are potențialul de a fi utilizat pentru mai multe domenii care nu sunt tradiționale, cum ar fi matematica, pentru a spori învățarea elevilor într-un mod nou.
8. Profesorii ar trebui să fie precauți atunci când selectează materiale online, pentru a se asigura că sunt credibile, corecte și susțin în mod semnificativ conținutul didactic dorit.
9. Profesorii și studenții ar trebui să fie la curent cu următoarele: Cont YouTube, Abonamente, Canal și Playlist.
10. Fiecare cadru didactică trebuie să poată răspunde la fiecare din următoarele întrebări:
A. Ce caracteristici oferite în prezent de YouTube, cum ar fi listele de redare și abonamentele, pot fi utilizate în clasele la care predă?
b. Utilizarea YouTube diferă de la o clasă tradițională de cea blended, respectiv cea de tip online complet?
c. Cadrul didactic își poate produce propriul conținut video pentru a fi folosit în clasă?
d. Care este nivelul de implicare al elevilor în parcurgerea conținutului educaţional când este utilizat YouTube?
e. Ce strategii poate cadrul didactic să pună în aplicare pentru a se asigura că YouTube este utilizat în mod eficient și adecvat?
Bibliografie
1. ***, https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_YouTube
2. ***, https://www.techsmith.com/blog/youtube-for-learning-videos/
3. ***, https://tophat.com/blog/youtube-in-the-classroom/
4. ***, https://youtube.googleblog.com/2018/10/youtube-learning-investing-in.html
5. ***, https://www.filmora.io/community-blog/8-free-online-courses-for-beginner-youtube-creators--504.html