1.   Introducere

După secole în care marii inventatori și artiști au utilizat imaginile, cuvintele și culorile pentru a reprezenta pe hârtie ideile lor, atitudinea noastră față de acestea evoluează continuu. În era comunicării prin mijloace electonice și online se trece subtil către comunicarea și gândirea vizuală – foarte multe persoane comunică pe facebook mesaje vizuale – emoticoane, poze, filmulețe, etc. Emoticoanele reprezintă o formă modernă de stenograme. Acest fapt este probabil o redresare a dezechilibrului existent în deceniile anterioare. În procesul învățării din ultimele decenii, chiar și in mediile academice, în mod tradițional cuvintele au prioritate. Au existat și excepții, precum Einstein și Feynman.

 

2.     Simboluri vizuale în comunicarea noastră

Așa după cum ne-am obișnuit, vă propun să vă opriți din orice activitate și să priviți doar pur și simplu imaginile următoare. În mod sigur le cunoașteți de pe calculator sau telefon, pe facebook sau alte rețele de comunicare. Ce gânduri vă traversează? Mai aveți mintea deschisă ca să-și poate atinge scopul?

Avem, pe de o parte hieroglfele egiptene, pe care s-au străduit ani de zile să le înțelagă cercetărorii în domeniul arheologiei, și emoticoanele. Din când în când creierul scoate la suprafață simboluri și imagini corespunzătoare modului său natural de gândi. O imagine poate face cât o mie de cuvinte, uneori.

Acum, stenograme în imagini! Fig1 si Fig 2.
Prof 20 iulie 2019

 

 Fig 1 Transmiterea diverselor emoții fără cuvinte . Sursa: google.com

·        Care va reprezintă în acest moment?

·        Pe care l-ați transmite persoanei iubite?

·        Dar persoanei celei mai nesuferite?

·        Dar unui necunoscut care va transmite un mesaj placut pe facebook?

Și întrebările pot continua.

Ce va spune imaginea următoare?
Prof 21 iulie 2019

 

Fig 2 Activități Sursa : google.com

Care este activitatea din acest moment? Ce activități vă atrag?

Este un limbaj înțeles de către fiecare persoană, fiecare copil/elev de la școală, indiferent de vârstă și capacitățile de învățare

Atunci, în Egiptul Antic , Fig 3
Prof 22 iulie 2019

 

Fig 3

Puteți face la clasă următoarea experiență: alegeti o temă – de exemplu prezentarea la biologie a diverselor specii de trandafiri, descrieți-le și întrebați copiii care dintre acestea i-au impresionat cel mai mult.

Apoi arătați-le o imagine cu florile desenate, reluați intrebarea și observați reacțiile.

3.     Puterea imaginii

Constatăm că puterea imaginii revine în prim plan în toată comunicarea noastră. Nu ne mai putem despărți de telefon, care este acum un adevărat computer. Îl folosim pentru a vorbi cu cineva, pe post de aparat de fotografiat, instrumentul principal de comunicare pe rețelele de comunicare. Și chiar daca îl interzicem temporar elevilor în clase, în pauze, pe drum, acasă tot cu ochii în el vor sta.

Imaginile circulă cel mai adesea pe rețelele de comunicare, facem poze peste tot și le punem în comun cu mii de persoane cunoscute sau necunoscute.

Ne gândim, lucrăm și interacționăm cu persoane necunoscute din întreaga lume, devenind astfel din ce în ce mai dependenți de tehnologiile care ne permit să depășim barierele de limbă vorbită.

În bunele practici anterioare am prezentat elaborarea unei Hărți Mentale. Revenim la acest subiect, deoarece ”prin îmbinarea cuvintelor cu imagini și oglindirea modului de funcționare a creierului în procesul de combinare a logicii cu creativitatea, Harta Mentală este instrumentul perfect pentru traiul nostru în secolul XXI globalizat”.[1]

Bibliografie

Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019

http://www.mintebrici.ro/blog/cum-pot-desena-harti-mentale-repede

 



[1] Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume, p 48