Sesiune online pentru dezvoltarea personală și profesională a resurselor umane din școlile țintă pentru proiectul ProFORM
Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182
Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”
Beneficiar / Partener 1/ Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore
Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională
Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM
Categorie expert: Expert termen lung
Strategii, metode şi tehnici de învăţare independentă pentru
dezvoltare profesională
Discuţiile “face to face” la prezentarea portofoliilor în cadrul evaluării finale la programele de formare urmate în cadrul ProFORM au reliefat faptul că participanţii care au finalizat cu succes toate modulele programului de formare sunt preocupaţi continuu de propria dezvoltare personală şi profesională. Aceştia participă la seminarii metodice sau urmează programe de pregătire universitară. Cei mai mulţi sunt absolvenţi de studii universitare, dar continuă să fie interesaţi de strategii, metode şi tehnici de învăţare în contextul dinamicii societăţii cunoaşterii.
Această sesiune online porneşte de la lucrarea [1], capitolul 3, se completează cu referinţe suplimentare pentru a vedea principiile şi avantajele fiecărei strategii, metode şi tehnici.
Sunt avute în vedere următoarele:
1. Modalităţi de abordare a lecturii active, performante, cu redactare de text [1, 2, 14]
2. Tehnica RICAR [1, 3]
3. Tehnica SPIR [1, 4]
4. Tehnica PQRST [1, 5]
5. Tehnica SQ3R [1, 6]
6. Tehnica APASE [1, 7, 8]
7. Metoda analizei de conţinut [1, 9]
8. Metoda hărţilor conceptuale [1, 10]
9. Metoda demonstraţiei [1, 11]
10. Tehnici mnemotehnice [1, 3, 12, 13]
Cursanţii sunt invitaţi să aleagă o strategie-metodă-tehnică pe care să o experimenteze atât personal, dar şi cu elevii. Folosind modelul lucrării [6], să analizeze dacă aplicarea metodei a adus îmbunătăţiri.
Bibliografie
1. Neacşu Ioan, Învăţarea academică independentă. Ghid metodologic. Editura Universităţii din Bucureşti, 2006.
2. ALSDGC, Abordarea integrată a citit-scrisului în formarea profesională, https://www.alsdgc.ro/js/ckfinder/userfiles/files/IO2_Framework_RO.pdf, 2018.
3. Pavel Muresan, }nvatarea eficienta si rapida, Caleidoscop, 1990, pag 116-121.
4. ***, https://cdn4.libris.ro/userdocspdf/529/Metode_si_tehnici_de_invatare_eficienta-3.pdf
5. ***, https://www.nbss.ie/sites/default/files/publications/mm_pqrst_student_booklet.pdf
6. ***, https://media.neliti.com/media/publications/221965-the-effect-of-sq3r-method-on-the-student.pdf
7. ***, http://bslr.ubm.ro/files/2014/Neacsu%20-%20Valori.pdf
8. Jucan Dana, Specific strategies for a more efficient individual study, Procedia, Social and Behavioral Sciences 142 (2014) 427 – 433.
9. Rutland, Adele Ducharme, "A Content Analysis of Reading Comprehension Instruction in Selected Social Studies Teachers' Manuals of First, Third, and Fifth Grade" (1984), https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5027&context=gradschool_disstheses
10. Ahlberg M.K., http://www.jett.labosfor.com/index.php/jett/article/download/45/44, 2013.
11. Demonstration, https://www.rcowen.com/PDFs/ATBR%20Ch%202%20for%20website.pdf
13. ***, https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01387738/document
14. Reading Strategies, http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/Reading.pdf