Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182
Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”
Beneficiar / Partener 1/ Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore
Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională
Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM
Categorie expert: Expert termen lung
Rolul inteligenței logico-matematice în predarea - învățarea STEM
1. Specificul inteligenței logico-matematice
Inteligența logico-matematică, una dintre cele nouă inteligente ale lui Howard Gardner, implică abilitatea de a analiza problemele și problemele logic, de a excela la operațiile matematice și de a efectua investigații științifice. Aceasta poate include abilitatea de a folosi raționamente formale și informale cum ar fi raționamentul deductiv și de a detecta modele. Oamenii de știință, matematicienii, programatorii de calculatoare și inventatorii se numără printre cei pe care Gardner le vede ca având inteligență logică și matematică ridicată [1].
Mai precis, inteligența logico-matematică se referă la capacitatea omului de a raționa deductiv sau inductiv și la lucrul cu modele abstracte și relații. Elevii care excelează în acest sens au o inteligență cu abilități pronunțate de rezolvare a problemelor prin raționament, fiind capabili să pună întrebări într-o manieră logică [2, 3]. Această inteligență este predominantă la oamenii de știință, bancheri, matematicieni, programatori de calculator, avocați și contabili [2].
A fi inteligent logico-matematic înseamnă a avea capacitatea de a utiliza cifrele în mod eficient (de exemplu, ca matematician, contabil sau statistician) și de a raționa bine (de exemplu, ca om de știință, programator sau logician). Această inteligență include atractivitate pentru modelele și relațiile logice, pentru afirmațiile și propunerile de tip „dacă-atunci” sau „cauză-efect”, pentru funcții și alte abstracții conexe. Tipurile de procese folosite în cadrul inteligenței logico-matematice includ clasificarea, interferența, generalizarea, calculul și testarea ipotezelor.
De asemenea, inteligenții logico-matematici au capacitatea de a recunoaște modelele, de a lucra cu simboluri abstracte (de exemplu, numere sau forme geometrice) și de a identifica relații sau de a vedea legături între fragmente separate și distincte (pot face inferențe).
Oamenii cu inteligență logico-matematică avansată înțeleg principiile fundamentale ale sistemelor și pot produce modele care prin simulare pot fi utile în proiectarea unor sisteme strict necesate vieții socio-economice.
2. Caracteristice ale elevilor care au predominantă inteligența logico-matematică
Cercetătorii au stabilit că principalele caracteristici ale indivizilor cu inteligență logico-matematică predominantă sunt [3, 4]:
· gândirea este dominată de raționament în rezolvarea problemelor;
· indivizii iubesc experimentele științifice, calculele, rezolvarea problemelor și să lucreze sau să se joace cu numere, ei găsesc ceva fascinant în lumea șirurilor de numere sau formelor geometrice;
· predomină nevoia de materiale de experimentat, materiale științifice, excursiile tematice la planetarii și muzee științifice;
· au capacitatea de a învață cel mai bine utilizând modele și relații, clasificarea cu așezarea lucrurilor în categorii, ierarhii sau alte modele logice, lucrând cu abstractul;
· au capacitate de interogare asupra modului în care lumea funcționează;
· ei consideră jocurile logice, problemele de matematică și jocurile pe calculator interesante (sau dacă nu lucrează la calculator, se bucură de alte jocuri de matematică sau de știință)ș
· ei se bucură să joace șah, go, dame sau alte jocuri de strategie, de logică sau de tip puzzle;
· își manifestă interesul pentru subiecte legate de știință prin participarea la competiții;
· gândirea lor pornește de la cauză și efect. Eivor să înțeleagă relațiile dintre acțiuni, obiecte sau idei.
· ei pot calcula, cuantifica, lua în considerare proporțiile și efectuează operații complexe matematice sau de deducție logică;
· ei posedă abilități de gândire inductive și deductive și rezolvă critic și creativ problemele;
· au abilități în organizare, rezolvarea problemelor și raționamentul logic; curiozitate și investigație.
3. Un posibil test pentru a identifica elevii cu o inteligența logico-matematică dominantă
Li se cere elevilor să bifeze la enunțurile de mai jos dacă sunt sau nu de acord: DA NU [4]
Pot să fac mintal calcule cu diferite numere.
Matematica și/sau științele sunt printre subiectele mele preferate la școală.
Îmi place să joc jocurile care necesită gândire logică.
Îmi place să fac mici experimente de tipul „ce-ar fi dacă…” (de exemplu, „Ce se întâmplă dacă voi dubla cantitatea de apă pe care o dau unei plante în fiecare săptămână?”).
Mintea mea caută modele, reguli sau secvențe logice în învățare.
Sunt interesat de noile evoluții în domeniul științei.
Reţin foarte uşor date de naştere sau numere de telefon.
Fac calcule matematice mintal.
Îmi place să gestionez banii sau să mă ocup de bugetul casei.
Îmi place să scriu programe în limbaje de programare.
Cred că aproape totul are o explicație rațională.
Câteodată cred în concepte clare, abstracte, fără cuvinte, fără imagini.
Îmi place să găsesc explicații logice în lucrurile pe care oamenii le spun și le fac.
Mă simt mai confortabil când ceva a fost măsurat, clasificat, analizat sau cuantificat.
Folosesc desene, diagrame, diverse scheme la învăţare.
Evident că bifarea a cât mai multor răspunsuri de „Da”, conduc la concluzia că elevul are o inteligență logico-matematică dominantă.
Bibliografie
1. M. Kelly, https://www.thoughtco.com/logical-mathematical-intelligence-profile-8094
2. A. Pehlivan, M. Durgut, The Effectof Logical-Mathematical Intelligence on Financial Accounting Achievement According to Multiple Intelligence Theory, Journal of Education & Social Policy, Vol. 4, No. 3, September 2017.
3. A. Logsdon, https://www.verywellfamily.com/mathematical-logical-learners-2162782
4. A.N. Avramescu, https://edict.ro/aspecte-privind-inteligenta-logico-matematica-din-teoria-inteligentelor-multiple/