Este o lume în care Volatilitatea (eng. Volatility), Incertitudinea (eng. Uncertainty), Complexitate (eng. Complexity) și Ambiguitatea (eng. Ambiguity) sunt cei mai importanți factori care influențează orice plan de activitate. Provocarea cu care ne luptăm este neașteptată sau instabilă și va avea o durată necunoscută de timp. O schimbare este întotdeauna posibilă, dar nu este un dat și nu avem suficiente informații pentru a înțelege cauza și efectul. Situația are multe părți și variabile interconectate. Unele informații sunt previzibile, dar unele sunt covârșitor complexe. Unele relații cauzale sunt neclare. Nu există precedente în a rezolva cazul. Ne confruntăm cu foarte multe necunoscute. Acum trebuie să lucrăm altfel decât în situațiile predictibile, deci cu o mentalitate nouă. Avem nevoie de noi reguli.

 

Câteva reguli de comportament (formulate de Raymond J. McNulty) în lumea VUCA urmează:

1.       Fii foarte clar privind locul în care vrei  să ajungi, dar foarte flexibil referitor la cum ajungi acolo. Evită certitudinea, însă caută claritatea.

2.       Într-o lume VUCA trebuie să te concentrezi asupra a ceea ce este posibil mai degrabă decât asupra a ceea ce este probabil să apară. Acest lucru nu place creierului.

3.       Ai întotdeauna o viziune clară împotriva căreia poți face judecăți și cu agilitate poți răspunde unor situații care se schimbă rapid.

4.       Construiește o cultură a schimbării. Școlile sunt întotdeauna gata să reflecteze și să pună la îndoială situația.

5.       Fii curios și profită de șansa de a inova. Vremurile nesigure aduc ocazii pentru mișcări îndrăznețe.

6.       Încurajează mai degrabă lucru în rețele decât să faci ierarhii. Colaborarea produce mai mult decât concurența.

7.       Nu pierdeți din atenție relația elev-profesor. Lasă grupurilor libertatea de care au nevoie pentru a inova noi idei, sisteme și servicii.

8.       Obișnuiește-te să te simți inconfortabil. Rezistă tentației de a apela la sistemele și ideile învechite.

9.       Ierarhiile afectează adesea luarea deciziilor. Succesul depinde de conducerea distribuită.

10.   Persoana transformatoare încorporează abilități de la lumi foarte diferite. În educație, trebuie să schimbăm traiectoria pentru fiecare cursant/elev din sistemul nostru.

 

In lucrarea sa, Akinoso (2015) a descris abordarea CRAIS pentru predarea matematicii în lumea VUCA. Eficacitatea CRAIS asupra strategiei instrucționale convenționale ar putea fi datorată faptului că CRAIS este centrat pe cursanți.  CRAIS oferă cursanților posibilitatea de a participa activ la învățare.

Conform lui Tuder (2018), cele mai importante 10 abilități cerute în 2020 sunt:

1. Rezolvarea problemelor complexe
2. Gândirea critică
3. Creativitatea
4. Managementul resurselor umane
5. Coordonarea cu ceilalți
6. Inteligența emoțională
7. Judecata si luarea deciziilor
8. Orientarea spre servicii
9. Negocierea
10. Flexibilitate cognitivă

Dezvoltarea efectivă a aptitudinilor într-o lume din ce în ce mai volatilă, ambiguă și complexă (VUCA) implică cinci dimensiuni ale creării, acumulării și aplicării inteligente a cunoștințelor:
Cunoștințe relevante
Cunoștințe fiabile (principiale)
Cunoștințe curente
Cunoștințe comune
Cunoștințe intenționate

Actorii sistemului educațional într-o lume VUCA a generației Z trebuie să dea dovadă de competențe pe măsură. Ulrich [4] a identificat transformările ce vor avea loc în legătură cu elementele învățării:

1. Învățarea pentru/prin individ va descrește, iar învățarea în echipă va beneficia de dezvoltare.

2. Procesul de învățare standardizat va descrește, în timp ce orientarea pe cursant va crește.

3. Va scădea cererea educațională pentru programe care nu asigură aplicarea imediată, va crește cererea educațională de tip învățământ la cerere - aplicare continuă.

4. În ceea ce privește relevanța pentru job, va scădea formarea generală și va crește formarea orientată spre job sau spre un job înrudit.

5. Responsabilitatea învățării revine cursantului, nu unei entități de certificare externă.

6. Învățarea informală va lua loc învățării în clasă.

7. Din punct de vedere al integrării se va trece de la formatul elearning monocanal, la formatul multicanal, orientat cloud folosind dispozitive mobile, bloguri și platforme de socializare.

Prin structura programelor, modalitatea de desfășurare, dar și prin modul de abordare a tematicii, oferind posibilitatea cursanților să aleagă momentul de timp potrivit, resursele online potrivite, alte resurse din mediul Internet, ProForm este un proiect care promovează noile abordări tip VUCA în complementaritate cu ceea ce se potrivește cursanților generației Z.

 

Bibliografie

 

1. Akinoso S. O. (2015), Teaching Mathematics in a Volatile, Uncertain, Complex and Ambiguous (Vuca) World: The Use of Concrete –Representational –Abstract Instructional Strategy, JISTE 19(1), https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1177074.pdf.

2. Raymond J. McNulty (2018), Education in a VUCA World, http://apply.modelschoolsconference.com/files/upload/2018-06-15-095513VUCA_WORLD.pdf.

3. Van Tuder, R. (2018), The 21st century skill challenge: skill development in an increasingly complex and volatile society, http://www.educationoftheheart.nl/files/Booklet_21st_century_skills_Final.pdf

4. Ulrich L., The VUCA World –  Challenges and Opportunities for  Learning & Development,  http://www.corporate-leaders.com/sitescene/custom/userfiles/file/RPS-Symposium/Ulrich%20Lenz%20Presentation.pdf.

5. ***, Educational Leadership for success in the VUCA world, The PlanetEdu, https://www.youtube.com/watch?v=etqCeB0wxdw.