Rezumat

În bunele practi elaborate anterioar am prezentat o metodă care poate fi aplicată 5-10 minute pe zi la începutul orelor pentru copiii din ciclul primar și gimnazial, sau în cadrul activităților  alternative, în orele de dirigenție, etc.

Pentru copiii de la grădiniță și clasa pregătitoare poate fi integrată efectiv în activitățile curente, putând fi asociată activităților de  creativitate.

Tehnicile din Brain Gym acționează în mod simplu și plăcut asupra capacității de învățare.

Orice cadru didactic poate să le utilizeze, chiar și atunci când observă o scădere a capacității de atenție pentru o parte din copii aflati în clasă, în timpul orelor. Poate constitui o temă pentru activitățile extrașcolare.

 

Dar să pornim în periplul nostru prin clarificarea conceptelor

1.Inclusiunea școlară

Se poate defini prin acceptarea  de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex, apartenenţă etnică şi socială, religie, naţionalitate, rasă sau limbă. Incluziunea este strâns legată de recunoaşterea şi acceptarea diversităţii, care este la rândul ei bazată pe ideologia democraţiei. (1)

La modul general, în lumea în care trăim, educația este și trebuie să rămână un drept fundamental al oamenilor. De altfel, învățarea constituie o activitatea naturală și firească care începe fără nici un efort din primele momente ale vieții. Atunci când un dascăl are capacitatea de a menție vie curiozitatea, de a reuși să înțeagă anumite blogaje ale copiilor, poate transforma învătarea într-o activitate plăcută.

2.“Învăţământul incluziv presupune ca tinerii şi copiii cu dizabilităţi şi ceilalţi, fără probleme, să înveţe în instituţiile de învăţământ având sprijinul corespunzător. Indiferent de deficienţa sau dificultatea de învăţare, copiii au un rol de jucat în societate după terminarea şcolii. Copiii cu dizabilităţi au drepturi egale cu ceilalţi, o educaţie separată ar duce la marginalizare şi discriminare împiedicând formarea, împlinirea de sine şi afirmarea personalităţii.”(2)

            3. Întrebări care pot să apară în astfel de situații:

De ce nu progresează toți copii la fel? Ce pot face în astfel de situații? Cum pot să-i ajut pe toți să comunice și să colaboreze depășind prejudecățile?

Diversiatea înseamă comunitate, se regăsește permanent în viață.

La astfel de întrebări au încercat să răspundă soții Paul și Gail Dennison, și, după o cercetare de peste 40 de ani este în măsură să ofere o metodă care poate ameliora capacitatea de învățare nu numai pentru copii cu dizabilități, cât pentru toți participanți la procesul învățării – și aici ne regăsim cu toții.

 4.Prezentăm în acest document CĂSCATUL ENERGETIC

Da, ați înțeles bine, banalul căscat, un pic elaborat. Știați că există studii serioase referitoare la căscat? Jean Askenasy a dedicat o mare parte din timpul să pentru a studia ce se întâmplă in corpul și creierul nostru atunci când căscăm,

          Prezentarea tehnicii

Căscatul este un reflex natural care are ca scop principal ameliorarea aportului de oxigen și sânge în creier. Permite de asemenea echilibrarea oaselor craniene  pentru a suprima tensiunea din cap și din maxilare.

Căscatul energetic se declanșează voluntar – masăm foarte bine mâinile , le scuturăm, apoi masăm viguros zona de articulare a maxilarelor pentru decontractare musculară.

Ilustrarea în fig.1.

proform2001

Lăsăm gura larg deschisă și masăm până apare un căscat veritabil pe care-l stimulăm. Căscatul este contagios, astfel toți copii vor începe să caște.

Activează creierul pentru

·        Relaxarea în ansamblu a creierului și declanșarea unei stări de bine;

·        Conectează formațiunea reticulată ascendentă – aceasta impiedică pierderea informațiilor importante.

Competențe școlare

·        Lectura cu voce tare

·        Scrisul creativ

·        Capacitatea de a vorbi în public, de a cânta

Competențe asociate

Relaxarea ochilor și a gândurilor în timpul activității mentale excesive.

Corelații comportament / postură

·        Rezonanță mai bună a vocii

·        Relaxarea ochilor și implicit a vederii

·        Ameliorarea expresivității și a crativității

·        Ameliorarea echilibrului

N.B. Vom reveni aspra acestei tehnici deoarece valențele sale sunt multiple – cea esențială fiind aceea că deconectează și relaxează, fiind foarte utilă în situații de stres.

Bibliografie

1.Andruskiewicz, Maria; Prenton, Keith – Educaţia incluzivă/Ghidul cadrului didactic, nr.1, Program Phare 2004 “Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate”,  EDP S.A, Bucureşti, 2007

2. http://asociatia-profesorilor.ro/scoala-incluziva.html -ŞCOALA INCLUZIVĂ -Institutor Herczeg Monica,Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi

3. Dr. Paul & Gail Dennison – Movement – cle de l’ aprentissage  - Brain Gym,  Le Souffle d’Or, Paris

4. Jean Askenasy, Căscat și oftat, Semiotica vieții banale, Editura Viața Medicală Românească, Bucuresti, 2011