Titlul  lectiei:  Fără bullying în școala noastră!  Bullyingul  poate  duce la abandon școlar  și excluzine!

  

Durata

50 minute

Descriere  sintetică:

În cadrul acestei ore de  dirigenție   dirigintele  va prezenta elevilor definițiile de bază  ale bullyingului , tipurile de bullying, (Anexa 0) oferindu-le  totodată instrumentele cu ajutorul cărora   să se realizeze  înțelegerea  și analiza   comportamentului agresorului   dar și   comportamentul  victimei, martorilor. 

Metode aplicate în lecție : învățarea aplicată   și  prin cooperare . 

Fiind  prevăzute câteva  tipuri de activități,elevii vor lucra în diferite  formate :  în grupuri de 4-5  ,  în perechi   sau  cu toată clasa.

Metodele de predare  sunt:  Expunerea, dezbaterea informală   de către elevi, sarcini de lectură, jocuri de rol,  brainstorming, realizarea unei scenete.

 Materialele specifice  sunt in anexe .

 

Concepte

cheie:

Conștientizarea  bullyingului  ,bullyingul  legat  de rasă și etnie;  bullyingul în viața școlară.

Ținte:

-  Să  le ofere  elevilor definiția conceptelor de bullying ,agresor și victima , tipurile de bullying și să îi ajute  să înțeleagă de ce fenomenul de bullying  este rău  și trebuie evitat  , prin cunoașterea  sentimentelor , prin analizarea lor și identificarea comportamentului corect, a empatiei și toleranței.

-  De asemenea, este foarte important ca elevii sa stie cui se pot adresa in cazul in care  sunt tinta unor actiuni de tip bullying  (parinti,  diriginte ,  profesori, director,  politist, telefonul copilului )  si faptul ca neraportarea  bullyingului  poate  produce efecte    negative asupra lor.

Obiective:

Lecția își propune să ajute elevii: 

1.      Să definească bullying-ul și tipurile de bullying;

2.      Să identifice agresorul și victima, tipurile de bullying;

3.      Să explice sentimentele persoanelor implicate în fenomenul de bullying;

4.      Să analizeze cauzele bullying-ului;

5.      Să ia decizii cum să se comporte adecvat atunci când se confruntă sau sunt martorii fenomenului de bullying;

6.      Să adopte un comportament corect când interacționează cu alți elevi;

7.      Să accepte toleranța, să fie empatici.

8.      Să sesizeze   cazurile de bullying   catre  parinti,  diriginte ,  profesori, director,  politist, telefonul copilului . 

Rezultatele învățării :

 

La finalul lecției, elevii vor fi capabili să:

·         Definească bullying-ul;

·         Dea exemple de bullying;

·         Enumere tipurile de bullying  și să le descrie ;

·         Facă diferența între agresor și victimă ;

·         Evalueze posibilele cauze ale bullying-ului ;

·         Critice comportamentul agresiv ;

·         Explice sentimentele persoanelor implicate în fenomenul de bullying ;

·         Formuleze caracteristicile unui comportament corect în situațiile în care se confruntă sau sunt martorii fenomenului de bullying;

·         Justifice și să concludă despre cum să se comporte în școli, cu alți elevi și cu semenii lor, pentru a împiedica /descuraja fenomenul de bullying.

Materiale:

Hârtie albă, computer și video-proiector, fragment din cartea Agresorul  de Paul Langan ,fișe de lucru , cartonase autocolante,flip-chart.

Activitatea 1

Captarea atenției (5 minute)

Profesorul anunță titlul lecției și explică modul în care  de vor derula  activitățile.

Realizează activitatea practică (material utilizat  Anexa2).

Activitatea 2

Introducerea de noi concepte (10 minute)

Profesorul definește și explică ce înseamnă conceptele de bullying, agresor, victimă, tipuri de bullying (Anexa 1).

Apoi, face legătura cu activitatea practică. Atunci când  mototolesc hîrtia, elevii au fost agresori pentru ea... Au lăsat urme care nu pot fi înlăturate. Bullying-ul afectează victima pentru totdeauna! .                       

Activitatea 3

Utilizarea literaturii pentru a ilustra fenomenul de bullying                 

(10 minute)

Profesorul le oferă elevilor copii cu fragmentele selectate din cartea Agresorul, scrisă de Paul Langan (pag. 22-27 , Anexa 3).

Elevii citesc fragmentul, și îl analizează: ei identifică agresorul/agresorii  și victima, discută cu dirigintele și între ei despre comportamentele lor, despre cauzele acestor comportamente, despre sentimentele celor implicați și își exprimă opiniile (pro sau contra), oferind argumente în acest sens.

Dirigintele modereaza discuția și orientează elevii  prin întrebări  spre  materializarea   discuțiilor în   judecăți de valoare  precum și atingerea   obiectivelor.

Activitatea 4

Jocuri de rol pentru o mai bună înțelegere și explicare a comportamentului agresiv (15 minute)

Profesorul organizează elevii în grupuri și cere fiecărui grup să adapteze și să reinterpreteze, în versiune proprie, scena descrisă în fragmentul citit anterior, ei trebuind să ia în considerare ce au învățat despre fenomenul de bullying și să-și imagineze că victimele aparțin minorităților rasiale (ex. Bruxelles, arabi care locuiesc în comunități de albi și invers). Elevii vor face schimb de roluri (agresorul va deveni victimă și invers) și vor împărtăși colegilor propriile sentimente față de fiecare situație, evidențiind de ce fenomenul de bullying este greșit sau trebuie oprit.

 Se pot folosi  cartonase   autocolante  unde vor scrie  posibilele cauze ale bullying-ului , sa dea exemple de bullying, sa explice sentimentele persoanelor implicate în fenomenul de bullying, toleranța, empatie,etc… care  vor fi aplicate intr-un tablou dinamic   pe   un flip-chart sau   pe tabla din clasa.

Activitatea de evaluare:

Verificarea gradului în care elevii au reușit să asimileze noul conținut (10 minute)

Profesorul le cere elevilor să realizeze sarcina din fișa de lucru și anunță tema. (material de utilizat Anexa 4).

Temă:

Până la ora următoare  de dirigenție , fiecare elev   va  realiza   un desen   care să  fie  un mesaj   antibullying  pe  foaie  A2 sau  A3 ;  desenele  vor fi   expuse pe  holurile școlii  și  ,în sala de sport .

 

 

Anexa  1  .                                            Despre  Bullying

Motto: Fiecare elev are dreptul de a se simti in siguranta, respectat si acceptat.

Bullying-ul face referire la acele situatii in care cineva este incoltit si devine tinta rautatilor de tipul:

  • este supus tachinarilor si batjocorit;
  •  se fac glume proaste pe seama sa si se raspandesc comentarii jignitoare;
  • este poreclit, etichetat si denigrat;
  • sunt imprastiate barfe si zvonuri despre el/ea;
  • este izolat sau exclus dintr-un grup/ cerc / activitate;
  • este intimidat sau amenintat;
  • este tratat ca un obiect si nu ca o persoana (chiar in prezenta sa);
  • se vorbeste despre el/ea ca si cum nu ar fi de fata;
  • este lovit, imbrancit, impins, inghiontit, batut;
  • ii sunt distruse sau confiscate lucrurile personale;
  • este hartuit prin intermediul retelelor de socializare, al internetului – trimitandu-se mesaje amenintatoare sau false, imagini ofensatoare (cyber-bullying);
  • este atacat prin intermediul telefonului cu mesaje sau apeluri rautacioase.

Bullying-ul este atitudinea ostilaviolenta  emotionala si/ sau fizica ce se  caracterizeaza prin trei elemente definitorii:

  • caracterul intentionat, deliberat (un bully (en) = bataus sau mai multi ataca, intimideaza, agreseaza in mod voit, sub o forma sau alta, o alta persoana, numita victima);
  • caracterul repetitiv – in situatiile de bullying agresiunea nu este una izolata, ci, in mod sistematic persoanei i se fac rautati;
  • implica un dezechilibru de putere – victima nu se poate apara, fie pentru ca este singura si impotriva sa sunt coalizate mai multe persoane, fie pentru ca agresorul are un ascendent de varsta sau de un alt tip.

Bullying-ul este o problema foarte serioasa si nu trebuie nicio clipa sa ne gandim ca pur si simplu face parte din viata noastra si sa ne resemnam cu acest lucru. Este distructiv si complet gresit si inacceptabil!

Victima bullying-ului se simte: confuza, tematoare, bolnava, trista, nefericita, nu mai stie in cine sa aiba incredere, ajunge sa se auto-izoleze si chiar sa isi doreasca sa paraseasca definitiv scoala.

In functie de cat de puternic este bullying-ul, efectele pot fi unele dintre cele mai distrugatoare pentru o fiinta umana:

  • isi doreste sa renunte la scoala pentru ca nu mai suporta sa ajunga in situatii in care sa i se faca rau (abandonul scolar),
  • in urma conflictelor cu agresorii poate suferi urmari fizice grave astfel incat sa necesite spitalizare (vatamarea fizica),
  • isi poate dori sa se sinucida sau sa ia viata celui care i-a facut rau (suicid sau omucidere),
  • poate experimenta o teama foarte puternica, extrem de intensa si cosmaruri repetate, devine amortita emotional, nu poate dormi, nu se poate concentra (trauma psihica).

Fiecare dintre noi, fie ca suntem elev-coleg, parinte al unui copil-elev, profesor, adult care are in prejama sa elevi sau oricare alt rol posibil, sa incercam sa nu evitam sa ne implicam in aceste cazuri si sa facem ce putem mai bine din rolul nostru astfel incat sa preintampinam propagarea bullying-ului sau sa contribuim la a solutiona cazurile de bullying existente.

O persoana hartuita, singura, nu poate opri un bully. Dar ajutata, acest lucru va deveni posibil.

De aceea, am decis sa realizam o lectie la dirigentie avand ca tema   bullyingul.

Anexa 2: Activitate practică

Profesorul dă fiecărui elev câte o hârtie albă și le cere să o mototolească, să o strângă în mână, să o facă praf, dar să aibă grijă să nu o rupă.  

Apoi ea/el le cere elevilor să o desfacă, să o întindă și să se uite la cât de speriată și de murdară este. 

Ea/el cere elevilor să-și ceară scuze hârtiei. 

Cu toate că și-au cerut scuze și au încercat să repare hârtia, profesorul le arată toate cicatricile pe care le-au lăsat, acestea nevindecându-se niciodată, oricât de tare  ar încerca ei să le repare. Exact la fel este și situația în care un copil este agresat de un altul. Își pot cere scuze, însă cicatricile vor rămâne pentru totdeauna! 

 

Anexa 3: Fragment din cartea  “Agresorul” de Paul Langan (pp. 22-27)

Mergând pe stradă , Darrell[1] își văzu umbra în fereastra unui magazin. Își aminti de un șoricel ce alerga pe alee, sperând să nu fie văzut de nicio pisică. Își dădu seama că, pentru restul lumii, el părea a fi un copilaș ce se teme de propria sa umbră.

Mai în față, văzu un grup de 5 băieți stând în fața unui mic magazin de sendvișuri. Păreau a avea în jur de 15 sau 16 ani, toți fiind mai mari decât Darrell. Nu semănau cu huliganii pe care îi știa de acasă. Păreau a fi copii obișnuiți care își petreceau timpul împreună, așa cum și el făcea împreună cu prietenii săi, Malik, Reggie și Mark. Doi dintre ei aveau doze de suc, se înghioldeau și râdeau. Darrell se întreba dacă vreunul dintre ei era boboc la Bluford.

Se gândi ce să facă. N-ar fi drăguț să zâmbesc și să mă prezint, iar ei să se dovedească a fi băieți prietenoși, își spuse el. Poate ei sunt la fel ca Malik, Reggie și Mark. Dacă voi ajunge să îi cunosc, prima zi la Bluford nu ar fi chiar așa de rea.

Darrell se apropie și încercă să urmeze sfatul mamei sale. Le zâmbi, încercând să ascundă faptul că îi tremurau genunchii teribil.

- La ce râzi, fraiere? spuse cel mai mare dintre băieți. Era aproape la fel de înalt și bine făcut ca Malik. Crezi că suntem amuzanți sau ce?

 - Nu, nu, spuse repede Darrell, panicat, căutând cuvintele potrivite. Fusese simplu să vorbesc cu Malik și cu băieții de acasă, dar aceștia sunt altfel, se gândi Darrell.

Nu avea nici cea mai mică idee ce ar putea să le spună.

- Sunt… sunt nou pe aici, mormăi el emoționat, și merg la Buford.

 - Buford? Ce-i asta? Ești prost sau ce? spuse cel mare, ceilalți râzând parcă în sincron.

 -Vreau… vreau să spun Bluford-, rectifică Darrell, da… Bluford.

- De ce nu ai spus așa de la bun început? Ți se plimbă limba-n gură sau ce? întrebă cel mare. Oricum, nu prostești pe nimeni. Tu, ăla de clasa a șasea, ce pretinzi că ești la liceu.

Se apropie atât de mult încât Darrell nu mai putu nici măcar să respire sau să zâmbească, lovind-ul un miros puternic de ceapă și țigări.

- Care-i numele tău, puștiule? întrebă el.

-Sunt Darrell… Mercer.

-Darrell… Mercer repetară ei, chicotind.

Numele lui Darrell îi amuzau teribil. Continuau să îl tot repete, luându-l în derâdere. Darrell încerca să găsească o cale să fugă, să scape de ei, dar băieții îl înconjurară.

În sfârșit, cel mare întrebă:

- Ai ceva bani, Darrell Mercer?

- Pentru ce? întrebă Darrell.

- Ne gândeam că ne împrumuți, ca să nu-ți îndesăm fundul ăla sfrijit în tomberonul acela, spuse cel mare.

Prietenii lui începură să râdă tare. Unul dintre puști, îmbrăcat într-un tricou foarte larg cu Lakers, îi acoperea pe toți cu râsul său. 

- Arată de parcă ar fi pe punctul de a-și uda pantalonașii, zise băiatul cu tricoul Lakers, neputând nici măcar să mai respire de râs.

Darrell le dădu 3.25$, tot ce avea. Le înmână banii cu mâinile ce-i tremurau groaznic.

 - Trei biștari? Atât ai? se rățoi băiatul musculos la el.

Darrell se holba la el, cu gura deschisă de spaimă. Apoi, fără să scoată vreun cuvânt, Darrell încercă să treacă pe lângă ei, dar toți se puseră în calea lui. Băiatul mai mare întinse degetul arătător și îl împunse pe Darrell în piept.

- Sunt Tyray Hobbs. Sunt boboc la Bluford, iar eu conduc lucrurile pe aici. Ai auzit ce am zis?

- Da, zise Darrell, plecându-și capul.

Voia să meargă acasă, nu la unchiul Jason, ci înapoi în Philadelphia. Încă o dată, încercă să treacă de ei. De această dată, băieții se dădură la o parte. Dar, grăbindu-se să treacă de ei, Tyray îi puse piedică. Neputând să treacă de adidașii Nike ai lui Tyray, Darrell se împletici și căzu pe marginea trotoarului. Își mușcă buza când se lovi de pământ. Simți gustul sărat al sângelui care îi țâșni din buză.

 - Ești împiedicat sau ce? întrebă Tyray.

 - Ești vreun prostălău sau ceva de genu’? întrebă alt băiat.

Darrell se ridică ușurel. Rana era mică. O ascunse, mușcându-și buza de jos. Nu voia ca cineva să observe că sângera.

-Deci așa are să fie, gândi Darrell.

-Uite cum tremură, zise Tyray sfidându-l, iar băieții se puseră din nou pe râs, scoțând un sunet asemănător mașinilor prinse în aglomerația din oraș de la orele de vârf.

Darrell se întoarse și începu să mergă ușurel către noul său apartament.

Un cuplu tânăr ce împingea un cărucior de bebeluș se îndrepta către el. Bărbatul era solid. Darrell crezu că Tyray și prietenii lui nu vor îndrăzni să se ia de el. Când mai avea puțin de 1 metru până la cărucior, se întoase. Băieții dispăruseră.

Tyray și prietenii săi dispărură în umbră, dar Darrell știa că avea să îi vadă din nou. Ajungând la Bluford, ei aveau să fie acolo, plimbându-se pe coridoare, stând în vestiar, relaxându-se în sala de sport.

Îl vor aștepta.

  

 

Anexa 4: Fișă de lucru

Activitatea 1:

Citiți cu atenție textul următor și identificați formele de bullying . 

 “Primii mei ani la liceu au fost o adevărată tortură. Nu era suficient de rău să fii nou în școală, dar unii oameni de acolo aveau grijă să îți facă viața și mai grea decât atât. Erau câțiva care obișnuiau să scrie bilețele jignitoare, să te urmărească în drumul tău spre casă sau să facă farse la telefon. Un anumit agresor obișnuia să îmi necăjească sora, care avea doar 10 ani pe atunci. Se întâmpla numai când eu nu eram prin preajmă. Nu a durat mult până ce agresorul a început să mă necăjească și pe mine. După ce am mers la consilier pentru a-i povesti ce se întâmplă, mi-au promis că vor discuta cu cei implicați. Nimic nu s-a schimbat. Am mers și la director și, suprinzător, nimic nu s-a schimbat până ce în clasă, odată, pe când agresorul m-a lovit și mi-a apucat mâna, aproape reușind să mi-o rupă. Se uită atunci la mine și îmi spuse:

-Ești la fel de ușor de rănit precum sora ta.

Activitatea 2:

Pentru fiecare întrebare de mai jos, alegeți răspunsul correct:

  1. a) “Bârfa” este o formă de bullying?

Da       Nu

  1. b) Apare bullying-ul de cele mai multe ori în cadrul unui grup?

Da       Nu

  1. c) Sunt agresorii mai populari decât colegii lor mai puțin îndrăzneți?
 

Da

Nu

d)

Ar trebui ca un copil ce este agresat să vorbească cu cineva (părinte, prieten, profesor)?

 

 Da

 Nu

e)

O situație de bullying poate fi ștearsă doar cu ajutorul scuzelor?

 

Da

 Nu

 

[1] Darell este un băiat orfan de tată, care trăia, foarte modest, cu mama sa, în Philadelphia. Darell este în clasa a IX-a și este un băiat mai mic de statură decât băieții de aceeași vârstă cu el. Unchiul lui Darell i-a găsit mamei acestuia o slujbă mai bună în California și Darell, împreună cu mama sa s-au mutat în timpul anului școlar.