Creativitatea este abilitatea de a crea ceva nou, capacitatea de a produce o noutate. Creativitatea este aptitudinea de a construi lumea într-o manieră originală. Aceasta se dezvoltă într-un sistem tridimensional bazat pe cunoaștere (metodele), voință (energie) și putere (mijloace)[1]. Metodele creativității contribuie la dezvoltarea primei axe.

 

Metodele creativității sunt de tip intuitiv, respectiv de tip analitic. Metodele intuitive au ca scop eliberarea imaginației unui grup de indivizi, crearea condițiilor unei produceri de asocieri libere. O listă a metodelor intuitive include: metoda analogiilor, metoda jocului de cuvinte, metoda brainstorming, metoda visului treaz, metoda concasării prin reducere, combinare, modificare, inversare, mărire etc.

Metodele analitice sistematizează procesul de asociere favorizând analiza tuturor combinațiilor. În cadrul acestei clase regăsim tehnica combinatorie, metoda Delphi, metoda catografierii etc.

O listă interesantă cu metodele creativității este mai jos [2]. In cadrul acestei sesiuni sunteți invitați să vedeți care abordare vă este utilă personal, comunității, dar și în domeniul educației. Succes!

 

1.       Gândirea absentului: gândește-te la ceea ce nu există (exemplu: http://creatingminds.org/tools/absense_thinking.htm).

2.       Lista de verificare a adoptării asocierilor/combinațiilor: o listă de verificare a ceea ce duce la adopție (exemplu: http://creatingminds.org/tools/adoption_checklist.htm)

3.       Art streaming: continuați să creați până când veți trece de blocaj (exemplu: http://creatingminds.org/tools/art_streaming.htm).

4.       Forțarea ipotezelor: provocarea ipotezelor (exemplu: http://creatingminds.org/tools/assumption_busting.htm)

5.       Listarea atributelor: listarea atributelor obiectelor și apoi evaluarea/selecția acestora (exemplu: http://creatingminds.org/tools/attribute_listing.htm).

6.       Brainstorming: metoda creativă clasică pentru grupuri (http://creatingminds.org/tools/brainstorming.htm)

7.       Braindrawing: Bun pentru grupuri reticente, care preferă metode nonverbale (http://creatingminds.org/tools/braindrawing.htm).

8.       Brainmapping: combinarea Braindrawing (reacționezi la problema primită și contribui la soluția ei) și a Mind-Mapping (Ai o problemă de rezolvat. Pui întrebarea și transmiți mai departe). Exemplu: http://creatingminds.org/tools/brainmapping.htm.

9.       Scierea ideilor de rezolvare: acțiune în grup pentru stimulare non-verbală (la problema pusă, fiecare oferă un răspuns). Exemplu: http://creatingminds.org/tools/brainwriting.htm.

10.   Defalcare: descompunere atentă pentru a explora întregul sistem (http://creatingminds.org/tools/breakdown.htm).

11.   CATWOE: o listă de verificare pentru gândirea problemelor și soluțiilor (http://creatingminds.org/tools/catwoe.htm).

12.   Provocare: contestați orice parte a problemei (http://creatingminds.org/tools/challenge.htm).

13.   ChangingMinds: site-ul cu idei (http://changingminds.org/)

14.   Atenția locală: O vedere mai mare sau mai detaliată (http://creatingminds.org/tools/chunking.htm).

15.   Examinarea conceptelor: compararea opțiunilor cu un reper de referință (http://creatingminds.org/tools/concept_screening.htm).

16.   Harta contextului: maparea domeniului problematic general (http://creatingminds.org/tools/context_map.htm).

17.   Metoda Crawford Slip: Obținerea de idei de la un public numeros (http://creatingminds.org/tools/crawford.htm).

18.   O zi în viața lui ...: Văzând lucrurile așa cum sunt trăite/făcute (http://creatingminds.org/tools/day_in_life.htm).

19.   Metoda Delphi: explorează idei sau câștigă consens cu grupul de la distanță (http://creatingminds.org/tools/delphi.htm).

20.   Prezentarea beneficiilor de-a lungul  ciclului de viață: răspândirea ideilor pentru a identifica, cel mai bine, publicul țintă (http://creatingminds.org/tools/diffusion_lifecycle.htm).

21.   Doodling: lăsați subconștientul dvs. să facă desenul/proiectul (http://creatingminds.org/tools/doodling.htm).

22.   Grija doar a esenței: a privi în altă parte, păstrând aspectele esențiale (http://creatingminds.org/tools/essence.htm).

23.   Forțează conflictul intern : Utilizarea conflictului intern pentru a stimula subconștientul (http://creatingminds.org/tools/forced_conflict.htm).

24.   Analiza câmpului forțelor: explorarea forțelor pentru și împotriva unei idei (http://creatingminds.org/tools/force_field.htm).

25.   Ghidare prin imagini pe baza unui script: lăsând subconștientul să dea un mesaj (http://creatingminds.org/tools/guided_imagery.htm).

26.   Cap, inimă și mâini: implicați toate cele trei sisteme (http://creatingminds.org/tools/head_heart_hands.htm).

27.   Testul de o sută de dolari: cum veți cheltui 100 de dolari pentru ideile dvs.? (http://creatingminds.org/tools/hundred_dollar.htm)

28.   Diagrama Cum-Cum: descompunerea problemei întrebând „cum” (http://creatingminds.org/tools/how_how.htm).

29.   Cum să: Folosim  „Cum să” pentru a declanșa gândirea concentrată (http://creatingminds.org/tools/how_to.htm).

30.   Incubarea: lăsând subconștientul să lucreze (http://creatingminds.org/tools/incubation.htm).

31.   Este - Nu este: Pentru a extinde granița temei (http://creatingminds.org/tools/is-is_not.htm).

32.   Metoda Kipling: puneți întrebări simple pentru răspunsuri excelente (http://creatingminds.org/tools/kipling.htm).

33.   Gândire laterală: Gândire laterală pentru a crea idei noi (http://creatingminds.org/articles/lateral_thinking.htm).

34.   Floarea de Lotus: Desfășurați floarea cu idei  (http://creatingminds.org/tools/lotus_blossom.htm).

35.   Mind-mapping: defalcarea și explorarea ierarhică (http://creatingminds.org/tools/mind-mapping.htm).

36.   Modelare: Pentru artistul din fiecare (http://creatingminds.org/tools/modeling.htm).

37.   Analiza Moment of Truth (MoT): Găsirea momentelor vulnerabile ale partenerilor/elevilor/clienților (http://creatingminds.org/tools/moment_truth.htm).

38.   Analiza morfologică: forțarea combinațiilor valorilor atributelor (http://creatingminds.org/tools/morphological.htm).

39.   Selecție negativă: Sortează mai întâi „nu-urile” (http://creatingminds.org/tools/negative_selection.htm).

40.   Tehnica grupului: obținerea de idei cu o interacțiune personală minimă prin supunerea la vot a ideilor participanților (http://creatingminds.org/tools/ngt.htm).

41.   Test NUF: ideea de verificare este nouă, utilă și fezabilă (http://creatingminds.org/tools/nuf_test.htm).

42.   Te oprești o clipă : gândiți-vă profund pentru un minut (http://creatingminds.org/tools/pause.htm).

43.   Filtru PINC: evaluați ideile din perspectivele  P(pro), I(ne intrigă), N (contra) și C (ne îngrijorează) - http://creatingminds.org/tools/pinc_filter.htm.

44.   Abordarea Pozitive - Negative: Privește atât opreliștile, cât și beneficiile (http://creatingminds.org/tools/positives_negatives.htm).

45.   Post-Up: Brainstorming cu post-it Notes (http://creatingminds.org/tools/post_up.htm).

46.   Declarație fermă: Obținerea unei descrieri clare a ceea ce încercați să obțineți (http://creatingminds.org/tools/problem_statement.htm).

47.   Provocare: Agitați dezbaterea mergând în afara problemei inițiale (http://creatingminds.org/tools/provocation.htm).

48.   PSI: Problemă + stimul = idee! (http://creatingminds.org/tools/psi.htm)

49.   Scop: Găsirea scopului real al ceea ce faceți (http://creatingminds.org/tools/purposing.htm).

50.   Cuvinte aleatorii: folosirea unui cuvânt aleator ca stimul (http://creatingminds.org/tools/random_words.htm).

51.   Amintire: amintirea soluțiilor deja descoperite (http://creatingminds.org/tools/remembrance.htm).

52.   Inversare: Privind înapoi din orice unghi (http://creatingminds.org/tools/reversal.htm).

53.   Brainstorming invers: Caută mai întâi să previi apariția problemei (http://creatingminds.org/tools/reverse_brainstorming.htm).

54.   Planificare inversă: Lucrând înapoi dintr-un viitor perfect (http://creatingminds.org/tools/reverse_planning.htm).

55.   Corelare corectă: combinați reprezentările incomplete din jurul problemei (http://creatingminds.org/tools/rightbraining.htm).

56.   Joc de rol: Deveniți alți oameni. Să rezolve ei” problema (http://creatingminds.org/tools/role_play.htm).

57.   Rățușca de plastic: faceți pe altcineva să vă asculte discuțiile (http://creatingminds.org/tools/rubber_ducking.htm).

58.   SCAMPER: Utilizarea verbelor de acțiune ca stimuli (http://creatingminds.org/tools/scamper.htm).

59.   Șase pălării gânditoare: gândiți confortabil în diferite fotolii despre problemă (http://creatingminds.org/tools/six_hats.htm). Care este numărul minim de fotolii?

60.   Storyboarding: Crearea unei povești vizuale pentru a explora sau explica (http://creatingminds.org/tools/storyboarding.htm).

61.   Sortare swap: Sortarea unei liste scurte după schimbarea priorităților (http://creatingminds.org/tools/swap-sort.htm).

62.   Faceți o pauză: când creativitatea se estompează (http://creatingminds.org/tools/take_break.htm).

63.   Discuție în streaming: Doar vorbește și vorbește și vorbește până când deblochezi (http://creatingminds.org/tools/talk_streaming.htm).

64.   Analiza de contradicție TRIZ: Utilizați metode utilizate pentru  brevete (http://creatingminds.org/tools/triz/triz_contradiction_analysis.htm)

65.   Despachetare: Analiza  treptată a problemei reale din exterior spre miez (http://creatingminds.org/tools/unfolding.htm).

66.   Analiza valorii: analiză profundă a locului în care este creată valoarea adevărată (http://creatingminds.org/tools/value_engineering.htm).

67.   Viziunea: crearea unei viziuni motivante asupra viitorului (http://creatingminds.org/tools/visioning.htm).

68.   Vot: votare democratică pentru cea mai bună idee (http://creatingminds.org/tools/voting.htm).

69.   De ce nu ?: Contestați obiecțiile și presupunerile (http://creatingminds.org/tools/why_not.htm).

70.   Dorință: Stabiliți idei și dorințe pentru a extinde cercetarea (http://creatingminds.org/tools/wishing.htm).

71.   Scrierea continuă: scrie și scrie și scrie până când deblochezi mintea (http://creatingminds.org/tools/write_streaming.htm).

Bibliografie

1.       A. Mucchielli, Dicționar al metodelor calitative în științele umane și sociale, Polirom, 2002.

2.       Creating Minds, http://creatingminds.org/tools/tools_all.htm