Modelul SAMR a fost creat de către Dr. Ruben Puentedura si oferă o metodă de a vedea modul în care tehnologia computerizata are impact în îmbunătățirea procesului de predare și învățare. Denumirea modelului provine de la S - Substituire (Tehnologia informatică este utilizată pentru a îndeplini aceeași sarcină ca și înainte de utilizarea calculatoarelor), A - Adăugare (Tehnologia informatică oferă un instrument eficient pentru îndeplinirea sarcinilor comune), M - Modificare (Acesta este primul pas peste linia dintre îmbunătățirea orelor clasice și transformarea modului de lucru în clasă), R - Redefinire (Tehnologia informatică permite noi sarcini care erau de neconceput până acum).
Primele două niveluri sunt denumite Îmbunătățire, tehnologia ajută la realizarea sarcinilor tradiționale. Cu toate acestea, uneori aceste niveluri pot să nu fie necesare atunci când analizăm toate posibilitățile oferite de tehnologie. Celelalte două niveluri sunt denumite Transformare. Aici se desfășoară metamorfoza reală a sălii de clasă, iar tehnologia permite sarcini creative, care sunt foarte diferite de cele găsite în sălile de clasă tradiționale.
Modelul SAMR oferă instructorilor o reexaminare continuă a practicii pentru a utiliza cât mai bine tehnologia. Se oferă patru modalități de integrare a tehnologiei cu învățarea. Tehnologia intră în lumea elevilor și instalează obiceiurile de învățare continuă de-a lungul vieții.
De exemplu, dacă sarcina de rezolvat este să găsim un loc într-un atlas, atunci, cele patru moduri de acțiune ne permit următoarele dezvoltări.
Substituire: Utilizăm Google Earth pentru a identifica locații. Ca rezultat, tehnologia ne ajută fără nici o schimbare funcțională.
Adăugare: Utilizăm instrumentele Google Earth pentru a măsura distanța dintre două locuri. Rezultat: Tehnologia acționează ca înlocuire directă a instrumentului, dar cu o îmbunătățire funcțională.
Modificare: Utilizați straturi Google Earth cum ar fi Panoramio sau 360 de orașe pentru a identifica locații. Rezultat: tehnologia permite o reconfigurare semnificativă a sarcinii.
Redefinire: Creăm un ghid folosind Google Earth și îl publicăm online. Rezultat: Tehnologia permite realizarea unor sarcini care anterior erau de neconceput.
Câteva exemple de practici SAMR utilizate în lecții bazate pe tehnologii informatice și comunicaționale sunt prezentate mai jos.
Substituire
1. Un procesor de text este folosit ca înlocuitor pentru hârtie și creion.
2. Testul este imprimat, rezolvat și depus spre corectare.
3. Partajarea unui document prin e-mail în locul unei copii tipărite.
4. Lectiile folosind dispotive mobile sunt folosite pentru a înlocui alte forme de rezumare la sfârșitul cursului și înainte de o examinare finală completă.
Adăugare
1. Elevii susțin un test folosind un formular Google în loc să folosească creionul și hârtia.
2. Utilizarea ortografiei digitale (spelling) pentru a corecta erorile de ortografie.
3. Distribuirea unui fișier prin Dropbox.
4. Utilizarea mesajelor text SMS pentru a ajuta elevii să memoreze informații despre o anumită tematică.
Modificare
1. Elevii sunt rugați să scrie un eseu - scenetă în jurul temei "Crăciunul 2018 ...". Se realizează o înregistrare audio a eseului împreună cu o coloană sonoră muzicală originală. Înregistrarea se prezenta la serbarea de Crăciun.
2. Utilizarea Googledocs pentru a scrie în colaborare o lucrare sau pentru a lăsa comentarii unul pentru celălalt.
3. Distribuirea unui fișier utilizând un sistem de management al învățării, cum ar fi Moodle sau Blackboard.
4. Elevii pot lucra ăn grupuri Facebook pentru a rezolva anumite sarcini.
Redefinire
1. Elevii unei clase sunt rugați să creeze un film documentar care răspunde unei întrebări esențiale legate de concepte importante. Grupurile de elevi aleg subiecte diverse și colaborează pentru a crea un produs final. Echipele vor utiliza surse online pentru informații.
2. Scrierea unei postări în blog pentru a partaja munca cu lumea și a adăuga materiale multimedia. 3. Utilizarea realității îmbogățite (augmentate) în învățare.
Modelul pedagogic SAMR a fost dezvoltat pentru a se potrivi cu taxonomia de învățare a lui Bloom. Acesta arată ce aplicații informatice au potențialul de a crea oportunități de gândire de ordin superior și de a atinge, de asemenea, nivelurile mai ridicate ale rezultatelor.
Scopul pentru instructor, atunci când proiectează o lecție este de a construi o scară simplă SAMR cuplată cu taxonomia revizuită a lui Bloom. Pe măsură ce sarcina trece de la nivelurile inferioare la cele superioare ale taxonomiei, ea se deplasează și de la nivelurile inferioare la cele superioare ale scării SAMR.
Exemple de lecții bazate pe SAMR pot fi identificate în [10], în timp timp ce o analiză a proiectelor educaționale folosind dispozitive mobile este realizată în [9]. Alte resurse online utile aprofundării subiectului sunt materiale [1] - [8].
Bibliografie
1. Introduction Video - https://goo.gl/xnPNHh
2. SAMR Model - https://goo.gl/4SkgZ
3. SAMR and Bloom’s - http://goo.gl/eN6Fy
4. Kathy Schrock’s SAMR - http://goo.gl/9Uv7LO
5. SAMR Lesson Plans - http://goo.gl/K992hU
6. Reaching Redefinition - http://goo.gl/kblbNW
7. SAMR for Administrators - http://goo.gl/X6N1uY
8. #SAMR - https://goo.gl/mdJvAh
9. Danae Romrell, Lisa C. Kidder, Emma Wood. The SAMR Model as a Framework for Evaluating mLearning, 2014.
10. S. Chien, S. Choo, M. A. Schnabel, W. Nakapan, M. J. Kim, S. Roudavski (eds.), Living Systems and
Micro-Utopias: Towards Continuous Designing, Proceedings of the 21st International Conference of the
Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia CAADRIA 2016, 809–818. 2016, The Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA), Hong Kong.