Bune practici privind formarea profesională a cadrelor didactice pentru educație incluzivă de calitate pentru proiectul ProFORM

 

Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182

 Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”

 2 alb2 alb1 negru     Beneficiar  /        Partener 1/        Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură

 Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore

 Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională

 Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM

 Categorie expert: Expert termen lung

 

 

Învăţarea folosind dispozitive mobile

 

1.       Introducere

 Învăţarea folosind dispozitive mobile, denumită şi mlearning, este o formă de învăţare la distanţă, parte a elearning (fig 1). M-learning este termenul folosit pentru acea metodă didactică, care se bazează pe cele mai noi tehnologii în comunicaţii şi sisteme de procesare a informaţiei, care facilitează desfăşurarea procesului de învăţare, timpul şi spaţiul nemaifiind o problemă în realizarea legăturii dintre actorii procesului educaţional (ref [4]). M-learning se concentrează pe mobilitatea elevului, interacţiunea cu tehnologiile mobile şi pe procesul de învăţare.

 

Pictureoct pro 2020 1

 

Figura 1. Forme de învăţământ (ref [4])

 

 

M-learning nu înlocuieşte învăţarea, ci oferă o modalitate de extindere a suportului de învăţare în afara clasei, la conversaţii şi interacţiuni din viaţa de zi cu zi. Totuşi, aplicaţiile educaţionale mobile au capacităţi limitate de a primi feedback în timp real de la elev, cu scopul de a adapta lecţia dinamic, în mod corespunzător nevoilor sale şi modalităţilor de înţelegere.  Mai mult, nu există un şablon universal pentru oferirea de conţinut educaţional digital, pentru că acesta trebuie să fie realizat având în vedere un anumit grup ţintă.

 

Componentele de bază ale procesului educaţional bazat pe m learning sunt (ref [3]):

 

• Conţinutul procesului de m-learning (mobile learning content - MLC) definit de text, grafică şi conţinut multimedia (audio, video şi animaţie). M-learning presupune mult mai mult decât conţinut pdf, doc-rtf, txt: informaţia poate fi trimisă pe cale vizuală sau/şi auditivă prin clipuri video (avi, mpeg), prezentări (slide-show-ri), fişiere audio (mp3, wav, mid), aplicaţii diverse, ce pot fi descărcate din reţea într-un timp relativ scurt şi apoi folosite atunci când doreşte utilizatorul (ref. [4]).

 

• Software-ul multimedia educaţional (multimedia educational software - MES) reprezintă componenta software a procesului şi asigură nivelul de conexiune între dispozitivul mobil şi conţinut. Conţinutul mobil trebuie să atragă atenţia cursantului pentru că utilizatorul este rareori supravegheat de către tutor.

 

• Dispozitivul mobil pentru învăţare (mobile learning device - MLD) reprezintă componenta hardware a sistemului şi este definită de toate dispozitivele electronice mobile specifice mlearning: mp3 playere, notebook, smartphone, tabletă, pda etc.

 

Principiul de bază în mlearning este „am nevoie ACUM, învăț ACUM”. mlearning este ales atunci când utilizatorul doreşte : “oricine-oricând-oriunde-orice” (ref. [1]).  Astfel, învățarea cu ajutorul dispozitivelor mobile implică posibilitatea de a accesa informația necesară oricând și de oriunde. mlearning se bazează în principal pe motivația și nevoia de învățare a elevilor-cursanţilor. mLearning implică mai multă autonomie din partea cursanților, inclusiv în alegerea conţinutului. Aceasta face ca metoda să aibă succes doar în pregătirea de performanţă sau în pregătirea unor examene prin intensificarea pentru scurt timp a pregătirii. Evident, metoda este utilă adulţilor în varii contexte.

 

2. Platforme mlearning

În ultimii ani au fost prezentate mai multe platforme mlearning. Cobel (2017), în ref. [2], descrie avantajele utilizării platformei Kahoot!.  Kahoot! este o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educatională. In ref [5], Peter Pop (2016) prezintă o foarte bogată colecţie de teste utile la matematică, dar şi numeroase alte resurse pentru cei interesaţi de predare şi învăţare la matematică, în special, pentru clasele I-VIII (a se vedea şi ref [6]). Alte platforme, precum Ed puzzle, Google forms şi Edmondo (https://new.edmodo.com/?go2url=%2Fhome) sunt anunţate ca fiind foarte utile de autorii ref [7] şi ref [8].  Platforma lectii.virtuale (ref [9]), poate fi accesată în context mlearning.

 

Pictureoct pro 2020 2

 

Figura 2. Kahoot! (ref [2])

 

 

 

Pictureoct pro 2020 3

 

Figura 3. Peter Pop (ref [6])

 

 

 

Pictureoct pro 2020 4

 

Figura 4. Edpuzzle

 

 

 

 

 

 

 

Pictureoct pro 2020 5

 

Figura 5. Google forms

 

Pictureoct pro 2020 6

 

Figura 6. Lectii Virtuale (ref [9])

 

 

 

3. Concluzii

 

 

 

Învăţarea folosind dispozitive mobile este utilă acelor cursanţi care conştientizează importanţa învăţării. Poate fi utilizată cu elevii, pentru anumite activităţi sub supravegherea tutorelui, dar este de mare utilitate adulţilor,  deci şi profesorilor, în proiectele de dezvoltare personală şi profesională. Recomandăm, ca punct de pornire, materialele ref2, ref5, ref6 ş ref9.

 

 

 

Bibliografie

 

 

 

[1] Chicioreanu Teodora Gabriela, Ce aduce nou m learning in e learning, Proceedings of ELSE 2007 , https://adlunap.ro/else_publications/papers/2007/lucrare_18.pdf..

 

[2] COBEL GABRIELA MARUSIA, Folosirea dispozitivelor mobile în educație. Platforma educaţională Kahoot, 2017, http://c3.cniv.ro/?q=2017/news/folosirea-dispozitivelor-mobile-%C3%AEn-educa%C8%9Bie

 

[3] Paul Pocatilu, Cătălin Boja, Caracteristici şi metrici de calitate ale procesului de mlearning, Amfiteatrul Economic, V11, n26, pp. 346:354, 2009.

 

[4] Maria Gheorghe Moisii, Eugenia Târziu, Calitatea aplicaţiilor în mlearning, Revista Română de Informatică şi Automatică, vol. 25, nr. 1, 2015 .

 

[5] Teste kahoot!, https://testeonline2016.weebly.com/teste-kahoot.html.

 

[6] Peter Pop, https://peterpop2019.weebly.com/, 2019.

 

[7] Angela Doina Roşca, SEMINAR INTERACTIV: INTERNETUL și aplicațiile educaționale on-line ca resursă gratuită pentru obținerea rezultatelor așteptate ale învățării și satisfacerea nevoilor individuale ale elevilor, http://www.ctptc-airinei.ro/%C3%8Env%C4%83%C8%9Barea%20cu%20ajutorul%20dispozitivelor%20mobile%20(Mlearning)%20-%20metod%C4%83%20alternativ%C4%83%20care%20motiveaz%C4%83%20elevul.pdf, 2019.

 

[8] Mitrache Claudia, Toma Simona, Utilizarea platformelor educaționale.  Platforma EDMODO –spațiu de lucru colaborativ, instrument modern destinat învățării, evaluării, autoevaluării, http://www.ctptc-airinei.ro/Agenda_R6_Airinei%2025%20oct.pdf.

 

[9]. Lecţii virtuale, https://lectii-virtuale.ro/