Bune practici privind formarea profesională a cadrelor didactice pentru educație incluzivă de calitate pentru proiectul ProFORM
Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182
Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”
Beneficiar / Partener 1/ Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore
Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională
Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM
Categorie expert: Expert termen lung
Învăţare folosind platforme Cloud
1. Introducere
Cloud computing se referă la un serviciu de închiriere-utilizare a unor resurse virtuale hardware şi software [1]. Utilizatorul plăteşte pentru resursa folosită în funcţie de durata utilizării acesteia. Platformele cloud au apărut ca alternative la centrele tradiționale de calcul [9]. Materialul de mai jos aduce în atenţia cititorilor câteva aspect importante ale modului de abordare Cloud şi descrie unele dintre cele mai populare platform educaţionale bazate pe cloud. Acesta poate fi util cursanţilor ProForm ca material adiţional afferent modulului 1 al tuturor programelor de formare ProForm.
În prezent, de la furnizorii de servicii cloud, utilizatorii de cloud computing se așteaptă la următoarele tipuri de servicii [4, 5, 10]:
· Orice-ca-serviciu (XAAS): termenul colectiv se referă la livrarea oricărui serviciu oriunde.
· Infrastructure-as-a-Service (IaaS): IaaS se află la nivelul fundamental al cloud computing-ului și oferă infrastructură de calcul prin intermediul sistemelor de operare, rețelelor și mașinilor virtuale, de exemplu, Google Compute Engine, Amazon EC2 și Rackspace.
· Platform-as-a-Service (PaaS): În cloud computing, PaaS este un model consacrat pentru rularea aplicațiilor fără niciun serviciu de menținere a hardware-ului, precum și a infrastructurii software la nivelul utilizatorului, de exemplu, Google App Engine, Windows Azure și Force.com.
· Software-as-a-Service (SaaS): Aceste facilități software sunt furnizate utilizatorilor la cerere. Utilizatorii nu trebuie să-și facă griji cu privire la instalarea, configurarea și rularea aplicației, deoarece furnizorul de servicii va avea grijă de ea, de exemplu, Google Apps, WhatsApp și Microsoft Offi ce 365.
· Storage-as-a-Service (SaaS): În cloud computing, majoritatea furnizorilor de servicii cloud includ stocare, astfel încât aplicațiile pot stoca date structurate și nestructurate în cloud-ul lor, de exemplu, Mozy, Google Drive și Dropbox.
· Network-as-a-Service (NaaS): În cloud computing, aceasta oferă serviciile de rețea utilizatorilor sau organizațiilor pe baza plăţii directe sau a unui abonament lunar.
Învățarea electronică (eLearning) este un sistem de învățare bazat pe internet. Datorită apariției și beneficiilor oferite de cloud computing, utilizarea serviciilor Cloud în educație, în special pentru modul de învățare electronică, a câştigat atenția multor dezvoltatori și furnizori de software. După cum știm, multe organizaţii nu au resurse și infrastructură care sunt necesare pentru a rula sau instala soluții de învățare electronică. Unele versiuni ale aplicațiilor de bază ale BlackBoard [11] și MOODLE [12] sunt orientate spre cloud pentru e-Learning. Diferite organizații educaționale utilizează pe scară largă e-learning-ul la mai multe niveluri pentru educație continuă, cursuri academice, formare a companiei, programe tip ProForm etc, ca urmare a unor multiple avantaje [10]:
• Cost scăzut.
• Actualizări instantanee de software.
• Crește productivitatea și performanța celor implicaţi.
• Permite colaborarea perfectă în manieră distribuită.
• Compatibilitatea îmbunătățită a formatului documentului.
• Nu este necesară asistența IT internă.
• Platformele de învățare electronică bazate pe cloud sunt de încredere şi sigure.
• Oferă beneficii pentru cursanţi-studenți (se pot conecta asincron, de acasă, de la birou, sau ori de unde au acces la Internet) şi pentru instructori.
Practic, învățarea electronică în cloud poate fi gândită ca un software de educație ca serviciu. Serviciul poate fi furnizat foarte rapid, deoarece cerințele hardware ale utilizatorului sunt foarte scăzute. Condiţia estenţială este viteza de comunicaţie. Conform [6, 8], acele organizații care ar dori să utilizeze un sistem de calcul cloud trebuie să aibă internet de mare viteză. Se recomandă să se acorde mai multă atenție distribuției geografice a furnizorilor de servicii atunci când se utilizează un sistem de cloud.
În plus, conform [8], “o preocupare foarte mare este legată de securitatea datelor, deoarece atât software-ul, cât și datele sunt localizate pe servere la distanță care pot să se prăbușească sau să dispară fără alte avertismente”.
2. Platforme cloud de autorat
2.1. Easy generator [13] este un software complet de învățare bazat pe cloud, care are un instrument simplu pentru a crea cursuri necesare sau la cerere, fără a avea experiență în domeniul codificării. Pe generator ușor, definiți obiectivele și încurajați instructorii să măsoare succesul învățării printr-un cadru instructiv puternic. Nu oferă funcții de management studenților, dar aceștia își pot vedea performanța și rezultatul prin numele și e-mailul lor înainte de încheierea cursului.
2.2. Lectora online [14] permite crearea şi redarea de conținut, precum şi controlul acțiunilor cursanților pe baza dispozitivului și a orientării acestuia. Practic, Lectora Online 3.4 permite dezvoltatorilor de e-learning să creeze cursuri în cloud, care pot fi accesate pe orice dispozitiv, într-o manieră perfectă.
2.3. eCoach [15] este un instrument de autorizare cu mai multe dispozitive care autorizează pe oricine să creeze noi cursuri online. Crearea cursurilor online se realizează ușor și rapid folosind media, precum și resurse de pe web.
2.4. iSpring Cloud este destinat mediului de afaceri și pentru marketing, unde se pot încărca prezentări PowerPoint și se pot partaja online cu potenţiali clienți sau partenerii companiei. Vizualizarea nu necesită o autentificare și, prin urmare, este bună pentru o numeroasă audiență.
2.5. Oracle Taleo Learn [7]. Cu Oracle Taleo Learn Cloud Service, putem gestiona și urmări progresul învățării. Indiferent de modalitatea de livrare pe care o aleg, administratorii pot utiliza Oracle Taleo Learn Cloud Service pentru a obține o informație imediată asupra utilizatorilor pentru care sunt înregistrați cursurile și pentru a urmări progresul pentru a asigura finalizarea cursului. Oracle Taleo Learn Cloud Service ușurează găsirea și accesarea instruirii prin furnizarea unei singure platforme pentru formare online, clasă, virtuală și la locul de muncă, precum și pentru certificări și învățare mixtă și socială. Oracle Taleo Learn Cloud Service încorporează toate avantajele asociate unui model de livrare SaaS - inclusiv implementare rapidă, inovație rapidă, asistență pentru clienți îmbunătățită și costuri reduse. În același timp, opțiunile flexibile de configurare SaaS oferă clienților un control complet asupra proiectării site-ului, a paginilor portalului, a experienței utilizatorului, a zonelor de acces și a fluxurilor de lucru - toate acestea, fără a avea impact asupra actualizărilor viitoare.
Arhitectura platformelor cloud pentru educaţie urmează modelul standard de aplicaţie în cloud [2], diferenţa fiind dată de specificul şi standardele de interoperabilitate acceptate de comunitatea specialiştilor în instruire asistată de calculator. Conform [3], învățarea electronică bazată pe cloud poate reduce costul echipei de dezvoltare, costul echipei de asistență tehnică, efortul de testare, identificarea cerințelor, povara gestionării zilnice a copiilor de rezervă și costul total al cheltuielilor proiectului.
3. Concluzii
Migrarea în zona cloud a aplicaţiilor din domeniul educaţional oferă avantajul costului redus, dar dezavantajul pierderii unor date importante în cazul în care platform cloud a fost blocată sau petentrată. Există o varietate de platform cloud pentru educaţie online, dar pentru a avea acces la facilităţi avansate, de cele mai multe ori, trebuie plătite costuri suplimentare.
Bibliografie
1. A. Fernandez, D. Peralta, F. Herrera, J.M. Benıtez, An Overview of E-Learning in Cloud Computing, In L. Uden et al. (Eds.): Workshop on LTEC 2012, AISC 173, pp. 35–46, Springer, 2012.
2. Anwar Hossain Masud, Xiaodi Huang, An E-learning System Architecture based on Cloud Computing, World Academy of Science, Engineering and Technology, v62, 2012, pp. 74-78.
3. Fekry Fouad Ahmed, Comparative Analysis for Cloud Based e-learning, Procedia Computer Science, 65(2015), pp. 368 – 376.
4. Ghazal Riahi, E-learning systems based on Cloud Computing: A Review, Procedia Computer Science, 62(2015), pp. 352-359.
5. Gunjan C. Bhure, Sneha M. Bansod, E-learning Using Cloud Computing, IJICT, v4, n1, 2014, pp. 41-46.
6. Homa Hamidi, Saeed Rouhani, The Effects of Cloud Computing Technology on E-Learning: Empirical Study, Robotics and Automation Engineering Journal, v2, n5, 2018.
7. ORACLE TALEO LEARN CLOUD SERVICE, http://www.oracle.com/us/media1/taleo-learn-cloud-service-1676612.pdf.
8. PAUL POCATILU, FELICIAN ALECU, MARIUS VETRICI, Using Cloud Computing for E-learning Systems, In RECENT ADVANCES on DATA NETWORKS, COMMUNICATIONS, COMPUTERS, WSEAS, 2009, http://www.wseas.us/e-library/conferences/2009/baltimore/DNCOCO/DNCOCO-06.pdf
9. Prabha Sharma, E-Learning Using Cloud Computing and IT, ACSIT, v1, n1, 2014, pp. 6-10.
10. Shams Tabrez Siddiqui, Shadab Alam, Zaki Ahmad Khan, Ashok Gupta, Cloud-Based E-Learning: Using Cloud Computing Platform for an Effective E-Learning, S. Tiwari et al. (eds.), Smart Innovations in Communication and Computational Sciences, Advances in Intelligent Systems and Computing 851, https://doi.org/10.1007/978-981-13-2414-7_31, 2019.
11. Blackboard Cloud, https://help.blackboard.com/Learn/Administrator/Hosting/System_Management/Cloud_Management/Cloud_FAQ
12. Moodle cloud, https://moodlecloud.com/
13. Easy Generator, https://www.easygenerator.com/
14. Lectora Online, https://www.lectoraonline.com/
15. eCoach, https://ecoach.com/special-offer/
16. iSpring Cloud, https://www.ispringsolutions.com/articles/ispring-cloud-vs-ispring-learn-lms