Cum construim și cum utilizăm o Hartă Mentală
1. Introducere
În această bună practică vă propunem aprofundarea construrii și modalităților de folosire a Hărților Mentale. Am pornit în demersul nostru atât de la cartea cercetătorului neobosit Tony Buzan, preocupat toată viața de perfecționarea metodelor de învățare, cât și de la cursurile ținute atât online, cât și direct de Carmen Dragomir, instructor licențiat în Hărțile mentale, absolentă a Facultății de fizică. A urmat cursuri de management și în 1997, s-a înscris la The Open University Bubiness School -UK, pentru a-și desăvârşi educaţia managerială.
Pentru că era un volum mare de informații a căutat metode rapide de a lua notițe și a învăța.[1]
De pe blogul său, aflăm despre doamna Carmen Dragomir :
”Sunt pasionată de educaţie, instruire, gândire creativă, evoluţie. Cred ca învăţând să învăţăm ne dezvoltăm abilitatea de a ne adapta la o lume în continuă schimbare”[2]
2. De ce avem nevoie de un alt fel de a lua notițe
Ne-am confruntat cu toții în toate etapele de formare profesională, începând cu anii de liceu, cu un noian de informații care trebuiau memorate, cu profesorii care vorbeau foarte repede, mintea noastră era aiurea, ori în trecut, ori în viitor, continuam să luăm notițe pe care le descifram cu greu acasă.
Metoda propusă de Tony Buzan, adusă și aplicată în România de Carmen Dragomir, trainer Mind Mapping ( Cartografierea gândurilor) are foarte multe avantaje:
- Ne aduce în prezent , fiind foarte apropiată de modul de funcționare a creierului;
- Utilizează instrumente plăcute, imagini, culori, cuvinte, etc
- Poate fi un joc în care copilul interior care ne însoțește toată viața îl agrează.
- Este ușor de aplicat începând de la grădiniță
- Se adaptează ușor la tehnologiile de ultimă oră folosite în procesul de învățământ
Din ce în ce mai mulți părinți se plâng de faptul că, deși învață toată ziua, copii se plang că nu rețin și rezultatele nu sunt pe măsură.
Există multe nemulțumiri și ale cadrelor didactice care, având foarte multe atribuții, reușesc cu greu să pregătească prezentarea unei lecții care să poată fi înțeleasă în egală măsură atât de elevii ”brici”, cât și de cei mai ”lenți”.
Mai ales în cazul în care o învățătoare are două clase în același timp, clasa I cu a III-a, sau a II-a cu a IV-a. Metoda se aplică atât pentru cadrele didactice cât și pentru toate categoriile de elevi, chiar și în educația inclusivă.
”Notitele liniare sunt monocrome. Cu ce asociaza creierul nostru cuvantul mono-crom? Cu mono-ton. Ce deriva din cuvantul monoton? Monotonia. Iar urmatoarea asociere pe care o face creierul nostru este PLICTISEALA! Si ce face creierul nostru cand este plictisit?
- se inchide
- devine indiferent
- adoarme
- uita”[3]
Cu toții ne luăm notițe pentru a memora, dar oare cât își ating aceste notițe scopul ? Creierul este stimulat de fapt de simțuri. Notițele colorate stimulează emisfera dreaptă. Se insistă foarte mult în ultimul timp pe metode de învățare care utilizează tot potențialul creierului nostru.
În sesiunile online am insistat pe momentele în care ne oprim o clipă și facem mici exerciții practice de conectare a celor două emisfere cerebrale.
Argumentul pentru notițe liniare și monocrome este acela că este cel mai rapid și simplu. Dar cât este de eficient ?
Provocarea pe care o facem este aceea de vă întreba de ce faceți acest lucru, chiar mai mult – ce tipuri de notițe le recomandați elevilor și din ce motiv.
Manualele și caietele propuse pentru clasele primare au început să integreze metode noi de prezentare a informațiilor.
Rămâne la altitudinea cadrelor didactice să schimbe ceva în rocesul predării și al educării elevilor în privința notițelor.
”De ce utilizam un instrument care ne “inchide” creierul si ce putem face pentru a iesi din acest cerc vicios. Amintirile sunt extrem de importante pentru noi. Scopul notitelor este sa ne ajute sa ne reamintim ceea ce am invatat, crescandu-ne creativitatea si capacitatea de comunicare.[4]”
3. Exemple de notițe utilizând Hărțile mentale
Am selectat de pe blogul doamnei Carmen Dragomir 2 modalități de a structura informațiile cuprinse într-o lecție referitoare la climă.
Fig 1 Sursa http://www.mintebrici.ro/blog/de-ce-ajung-copiii-sa-invete-toata-ziua-si-sa-nu-retina-mare-lucru
Exemplu de notițe liniare și monocrome.
Prezentăm in Fig 2 aceleși informații într-o structură radiantă.
Fig 2. Hartă Mentală – Clima, hidrografie, vegetație
Sursa http://www.mintebrici.ro/blog/de-ce-ajung-copiii-sa-invete-toata-ziua-si-sa-nu-retina-mare-lucru
Concluziile le puteți trage imediat – oferind elevilor posibilitatea de a lua notițe în acest fel vor reține direct lecția, fără a mai fi nevoie să repete de multe ori acasă, și aceste informații se vor fixa de multe ori pentru întreaga viață.
BIBLIOGRAFIE
2. http://www.mintebrici.ro/