Codul proiectului: POCU/73/6/6/108182

Titlul proiectului: „ProForm - PROfesionalizarea cadrelor didactice prin FORMare continuă”

2 alb2 alb1 negru     Beneficiar  /        Partener 1/          Partener 2: Asociaţia Societatea Naţională Spiru Haret pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură

Numele și prenumele expertului: Albeanu Grigore

Poziția în cadrul proiectului: Expert programe formare profesională

Nr. și tipul contractului 229/01.05.2018/ CIM

Categorie expert: Expert termen lung

Dezvoltarea personală și profesională a elevilor prin stimularea gândirii

 

Gândirea este un proces psihic superior care ocupă o poziţie centrală în sistemul psihic uman şi îndeplineşte un rol decisiv în cunoaştere. Operaţiile gândirii sunt: analiza, sinteza, generalizarea, particularizarea, abstractizarea, concretizarea, clasificarea, compararea, analogia etc.

În context STEM (Știință, Tehnologii, Inginerie, Matematică), în [3], sunt analizate următoarele moduri de gândire (pornind de la metode specifice rezolvării unor clase de probleme. Rezolvarea de probleme este un proces al gândirii foarte important. Atât de important încât deseori gândirea este definită ca proces psihic constând din rezolvare de probleme.):

-          gândirea combinatorie elementară [3, 4]

-          gândirea binară [3, 5]

-          gândirea selectivă [3, 6]

-          gândirea prin metafore [3, 7]

-          gândirea prin modele [3, 8]

-          gândirea triadică [3, 9]

-          gândirea topologică [3, 10]

-          gândirea energetic-entropică

-          gândirea ipotetică și combinatorie [3, 4]

-          gândirea infinității [11]

-          gândirea computațională [12] etc.

Totuși, subiectul este mult mai larg. Numai în context mathematic se pot identifica numeroase moduri de abordare: gândire probabilistă, gândire fuzzy, gândire aritmetică, gândire algebrică (simboluri) etc. Sintagme precum gândirea militară, gândirea strategică, gândirea algoritmică, gândirea problematologică, gândire productivă, gândire critică etc., ne duc atenția către o temă complexă.

Natural, un cadru didactic își va pune problema, în funcție de nivelul la care este parte a procesului didactic, ce exemple ilustrative să selecteze pentru a forma deprinderi de gândire de un anumit tip.

Prezentăm, în continuare, câteva exemple ilustrative: căutarea unui număr prin tehnica înjumățățirii, generarea combinațiilor posibile prin tehnica backtracking, căutarea unei soluții prin tehnica Monte Carlo, căutarea celui mai scurt drum într-o rețea (de transport, comunicație digitală etc.), umplerea unui rucsac astfel încât să optimizezi un cost etc. Pornind de la aceste idei se pot imagina jocuri, probleme care pun elevul în poziția de a explora un univers variat și provocator.

            Bibliografie

1. H. Hazlit, Thinking as a science, https://mises-media.s3.amazonaws.com/Thinking%20as%20a%20Science_3.pdf

2. Heidegger Martin, What is called thinking, https://ebookppsunp.files.wordpress.com/2016/06/martin_heidegger_j-_glenn_gray_translator_frebookfi-org.pdf

3. Solomon Marcus, Moduri de gîndire, Editura Științifică și Enciclopedică, 1987

4. Batanero Carmen, Godino Juan D., Navarro-Pelayo Virginia, Combinatorial Reasoning and its assessment, In From Gal, I. & Garfield, J. B. (editors).  The Assessment Challenge in Statistics Education.  IOS Press, 1997 (on behalf of the ISI).  Pages 239-252.

5. Elbow P., The uses of binary thinking, https://pdfs.semanticscholar.org/3824/93ab7e5e0936023fe280cb448d0e4cc5224d.pdf

6. Schwartztein J. Selective attention and learning, https://www.eeassoc.org/doc/paper/20140611_121013_SCHWARTZSTEIN.PDF

7. Pugh S.L., Hicks J.W., Davis M., Venstra T., Bridging, A teacher’s guide to metaphorical thinking, 1992, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED341985.pdf

8. Wang S., Wang H., Teaching and Learning Higher-Order Thinking, International Journal of Arts and Sciences, 2014 (http://universitypublications.net/ijas/0702/pdf/H4V240.pdf)

9. ***, http://triadicthinking.com/

10. Nesbit J., Topological Thinking: Digital Systems in Landscape Urbanism, 2016 (https://gispoint.de/fileadmin/user_upload/paper_gis_open/DLA_2016/537612004.pdf)

11. Devlin K., Introduction to mathematical thinking, 2012, https://exact-sciences.tau.ac.il/sites/exactsci.tau.ac.il/files/media_server/Exact_Science/math/curso-Devlin.pdf

12. ***, Developing Computational Thinking in Compulsory Education, JRC, 2016, http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC104188/jrc104188_computhinkreport.pdf

13. Pătroc Dan, Metode și tehnici de dezvoltare a gândirii critice pentru învățământul primar și preșcolar, UBB, 2016, http://www.editura.ubbcluj.ro/bd/ebooks/pdf/1888.pdf