Mutaţiile din societate şi din familia contemporană (problemele economice, problemele de relaţionare între părinţi şi copii, timp redus petrecut cu familia, redistribuirea rolurilor, suportul social şi emoţional redus, supraîncărcarea profesională a părinţilor sau munca în străinătate etc.) determină mai multe probleme emoţionale la copii decât în trecut.
La acestea se adaugă presiunea grupului, riscul consumului de droguri şi a altor forme de dependenţă, metodele educative slabe, inconstante, supraîncărcarea şcolară, disfuncţiile în evaluare şi notare, frica de examene etc. constituindu-se în adevăraţi stresori pentru elevi care, din păcate, uneori evită confruntarea cu ,,problema” prin fuga de la ore.
Văzut din această perspectivă, absenteismul devine o problemă socială, un semnal tardiv al existenţei unor probleme, o conduită care reflectă atitudinea structurată a lipsei de interes, motivaţie, încredere în educaţia şcolară.
Din păcate, absenteismul este în creştere, mai ales la nivel liceal, iar ignorarea sau pedeapsa excesivă pot doar contribui la cronicizarea fenomenului.
Acest material se doreşte a fi un suport pentru scolile care se confruntă cu problema absenteismului.
Activităţi la nivelul clasei
1. ACTIVITATEA: Surse de stres şcolar
OBIECTIV: Identificarea surselor de stres şcolar
NIVEL: gimnazial, liceal
MATERIALE NECESARE: coli A4, creioane
DURATA: 25 min.
DESCRIERE: Se împarte clasa pe grupe de câte 4-5 elevi. Fiecare grupă realizează timp de 10 min. o listă cu surse de stres şcolar pe care o prezintă apoi întregii clase. Urmează discuţii cu întreaga clasă: pot fi înlăturate, diminuate, tolerate necesitând adaptare, etc.
2. ACTIVITATEA: Reacţii la stres
OBIECTIV : Conştientizarea reacţiilor la stres
NIVEL: gimnazial, liceal MATERIALE NECESARE: coli A4, creioane
DURATA : 40 min.
DESCRIERE: Se împarte clasa în grupuri de câte 4-5 elevi. Fiecare grupă notează timp de 15 min. reacţiile avute într-o situaţie considerată stresantă (test, teză, examen etc.),după care le vor prezenta întregii clase. Se vor nota reacţiile fizice/ fiziologice (ex:dureri de inimă, transpiraţii excesive, dureri de cap ), cognitive (ce au gândit), emoţionale (ce au simţit), comportamentale (cum s-au comportat) .În final se vor identifica câteva modalităţi de reevaluare a evenimentului considerat stresant prin prisma gândirii pozitive.
3. ACTIVITATEA: Diploma mea
OBIECTIV:Dezvoltarea stimei de sine
NIVEL: gimnazial, liceal
MATERIALE NECESARE : fise, creioane
DURATA: 20 min.
DESCRIERE: Fiecare elev primeşte o fişă cu titlul ”Diploma mea” pe care o completează. După completarea fişei cei care doresc, o prezintă clasei.
4. ACTIVITATEA: Cine sunt eu?
OBIECTIV: Dezvoltarea stimei de sine
NIVEL: gimnazial MATERIALE NECESARE: fişe, lipici, foarfece, creioane, carioca, reviste
DURATA: 30 min. DESCRIERE: Se înmânează fiecarui elev fişa “Cine sunt eu?” şi se pun la dispoziţie materialele. Elevii primesc ca sarcină realizarea timp de 15 min. a unui colaj/desen care să le ofere celorlalţi o idee despre cine sunt ei. Pentru realizarea sarcinii elevii pot folosi cuvinte, simboluri, desene la libera alegere. După realizarea sarcinii se fac grupuri de câte 3-4 elevi în care fiecare va împărtăşi celorlalţi ce a făcut. Grupurile vor discuta aspectele comune timp de 5 min. În final se reface grupul mare şi se discută timp de 10 min: a fost uşoară/grea sarcina, care sunt lucrurile comune descoperite, i-a ajutat exerciţiul să se cunoască mai bine etc.
5. ACTIVITATEA: Cum mă văd eu, cum mă definesc ceilalţi?
OBIECTIV: Construirea unei imagini de sine pozitivă
NIVEL: gimnazial
MATERIALE NECESARE: coli A4, markere, creioane colorate, tablă/flipchart
DURATA: 50 min.
DESCRIERE: Acest exerciţiu oferă elevilor posibilitatea de a-şi defini calităţi personale care contribuie la dezvoltarea armonioasă a personalităţii lor. Elevii sunt împărţiţi în grupe de 5 şi primesc câte o foaie A4 şi creioane colorate. Fiecare elev desenează conturul propriei palme pe foaie, pe care îşi va trece numele. Pe degetul mare îşi va trece o calitate proprie (trăsături de caracter, însuşiri morale; de ex.: generos, inteligent, simpatic, talentat etc.). Exerciţiul se continuă cu precizarea altor calităţi de către colegii de grup – fiecare membru al grupului va scrie o calitate a colegului său pe celelalte “degete” ale conturului palmei acestuia. În felul acesta, la sfârşit fiecare membru va avea un contur al palmei inscripţionat cu calităţi identificate atât de el, cât şi de colegii săi. În final se afişează toate colile cu desene pe tablă sau pe foaia de flipchart.
O variantă a exerciţiului cuprinde precizarea unui comportament pozitiv (sau a mai multor comportamente). Se insistă ca elevii să identifice calităţi (aspecte pozitive), nu defecte (aspecte negative) ale propriei personalităţi.
Sugestii pentru profesori: Accentul se pune pe valorizare. Dacă profesorul observă că sunt elevi care nu reuşesc să identifice aspecte pozitive ale comportamentului sau caracterului lor, pot fi completate “degetele” doar de ceilalţi membri ai grupului. În felul acesta, elevul respectiv va reuşi, cu ajutorul celorlalţi, să se cunoască şi să autovalorizeze propriul potenţial.
6. ACTIVITATEA: Punctele tari şi slăbiciunile mele
OBIECTIV: Dezvoltarea stimei de sine NIVEL: gimnazial, liceal
MATERIALE NECESARE: fişe, creioane
DURATA: 30 min.
DESCRIERE: Fiecare elev primeşte o fişă cu titlul “Punctele tari şi slăbiciunile mele” (anexa 3) pe care o completează având la dispoziţie 10 min. După completarea acesteia de către toţi elevii se vor realiza discuţii pe grupuri de câte 3-4 elevi timp de 5 min., în cadrul cărora fiecare va împărtăşi colegilor de grup răspunsurile date. In final se va realiza timp de 15 min. o discuţie la nivelul întregii clase în cadrul căreia unii dintre elevi vor fi ajutaţi să-şi completeze lista cu punctele tari. Se va urmări, de asemenea, deplasarea discuţiei pe posibilitatea remedierii unor aspecte mai puţin pozitive ale propriei persoane.
7. ACTIVITATEA: Portret
OBIECTIV: Creşterea stimei de sine
NIVEL: gimnazial
MATERIALE NECESARE: coli A4, creioane
DURATA:15 min. DESCRIERE: Se prinde pe spatele fiecărui elev o foaie de hârtie. Timp de 10 min fiecare elev va trece pe la ceilalţi şi va nota pe spatele acestora o calitate pe care ei considera că posesorii hârtiei o au. După 10 min. fiecare elev va avea o listă cu aspecte pozitive surprinse de colegii lor, pe care le vor citi şi vor reflecta asupra lor.
8. ACTIVITATEA: ,,CUM SUNT ŞI CUM DORESC SĂ FIU ?”
OBIECTIVE: autocunoaştere, dezvoltare personală
DURATA: 50 minute
NIVEL: gimnazial, liceal
RESURSE MATERIALE: fişele de lucru (câte una pentru fiecare elev, anexa 5) folii de flipchart, markere.
DESCRIERE: se grupează elevii şi se defineşte, cu ajutorul elevilor, imaginea de sine (părerea pe care o avem despre noi înşine).
Se discută despre faptul că fiecare avem atu-uri şi minusuri personale, minusuri pe care dorim să le ameliorăm.
Se distribuie fiecărui elev fişa de lucru. După ce completează fişa, respectând instrucţiunile, îşi prezintă (atât cât doresc) de pe fişă colegilor de grup. Ierarhizează aspectele referitoare la propria persoană pe care doresc să le schimbe, după care gândesc nişte paşi prin care pot face acest lucru.
Exerciţiul se poate continua rugând fiecare grup să selecteze (să negocieze) un aspect pe care doresc să lucreze şi să indice paşii necesari schimbării. Apoi listează toate ideile pe câte o folie de flipchart şi un reprezentant din fiecare grup prezintă ideile în faţa întregii clase.
9. ACTIVITATEA: Asertivitatea
OBIECTIV: Dezvoltarea asertivităţii
NIVEL: gimnazial, liceal MATERIALE NECESARE: materiale informative, coli A3, carioca, markere
DURATA: 50 min.
DESCRIERE: Se împarte clasa în trei grupe. Fiecare grupă primeşte un material informativ cu descrierea stilurilor: pasiv, agresiv, asertiv, coli A3, carioca, markere. Grupele au sarcina, timp de 20 min., de a sintetiza informaţia pusă la dispoziţie şi de a o nota pe coala A3.
In final fiecare grupă îşi prezintă în faţa întregii clase planşa realizată.
2. PROIECT LA NIVELUL SCOLII : URMEAZĂ EXEMPLUL COLEGILOR TĂI !
Despre educaţie se vorbeşte foarte mult în toate mediile şi situaţiile sociale .
Instituţiile , organizaţiile sociale , comunităţile umane , dar şi fiecare om , în numeroase contexte de viaţă , individuale şi colective , evocă puterea sau slăbiciunea educaţiei în faţa unor rezultate în activităţi care duc la satisfacţii sau insatisfacţii , la succes sau insucces . În ultimii ani , şcoala se confruntă cu o problemă gravă – absenteismul – ce duce la abandonul şcolar , implicit la eşecul şcolar . Elevii din ciclul gimnazial care acumulează un număr mare de absenţe nemotivate locuiesc la distanţe mari faţă de şcoală , sunt reţinuţi de familii la treburile gospodăreşti sau provin din familii cu mulţi copii şi cu posibilităţi materiale reduse , unele dezorganizate . Numărul mare de absenţe duce la imposibilitatea încheierii situaţiei şcolare , a promovării si atrag după ele repetenţia şi abandonul şcolar mai apoi .
Scopul : Diminuarea numărului de elevi care abandonează şcoala şi creşterea motivaţiei învăţării pentru a asigura tuturor elevilor şanse egale la educaţia de bază .
Obiective :
· Conştientizarea importanţei educaţiei în formarea personalităţii elevului , atât în rândul elevilor problemă , cât şi a părinţilor acestora .
· Stimularea motivaţiei învăţării prin atragerea la activităţi extraşcolare a elevilor ce provin din familii dezorganizate şi cu posibilităţi materiale reduse .
· Identificarea , procurarea şi utilizarea fondurilor din sponsorizări pentru susţinerea unor cheltuieli materiale ale elevilor problemă .
· Prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional în rândul elevilor .
· Identificarea elevilor aflaţi în abandon sau risc de abandon şcolar din şcoala
· Acordarea de suport elevilor cu risc de abandon şcolar în vederea menţinerii acestora în sistemul învăţământului.
· Implicarea sistemului familial în reabilitarea şcolară şi socială a elevului cu risc de abandon şcolar. · Creşterea gradului de implicare a comunităţii locale în soluţionarea situaţiilor de abandon sau risc de abandon şcolar din şcoala.
Grupul Ţintă :
· Elevi cu predilecţie spre absenteism
· Cadre didactice
· Părinţi
Activităţi
Pentru elevi:
Obiective:
· Creşterea încrederii în sine a copilului prin îmbunătăţirea imaginii de sine;
· Stimularea motivaţiei copilului pentru învăţare.
Acţiuni
· Întâlniri între elevi de clase, niveluri diferite în vederea împărtăşirii din experienţa privind modalităţile şi condiţiile de învăţare în familie (trimestrial);
Planuri de lecţie pentru prevenirea abandonului şcolar
· Realizarea unui program de consultanţă cu elevii ce dovedesc lacune în cunoaştere (săptămânal);
· Dezbateri pe tema „Succesul şcolar asigură reuşita în viaţă?” (semestrial)
Pentru părinţi:
Obiective:
· Sensibilizarea familiei în privinţa relaţiei cu şcoala;
· Ridicarea standardului de civism al familiilor elevilor din şcolară.
Acţiuni:
· Iniţierea unui curs de educaţie a părinţilor cu copii-problemă (trimestrial);
· Oferirea unui plus de competenţă psiho-pedagogică prin consiliere permanentă în cadrul Cabinetului interşcolar de asistenţă psiho-pedagogică (permanent);
· Întâlniri cu medici şi psihiatri pe tema: „Modificări fizice şi psihice în viaţa copilului” (trimestrial);
· Dezbateri în colectivele de părinţi pe clase cu tema „Familia – o instituţie cu rol fundamental în viaţa copilului”.
Pentru profesori:
Obiective:
· Cunoaşterea psiho-comportamentală a preadolescentului;
Acţiuni:
· Modalităţi de cunoaştere psiho-pedagogică a elevului.
· Schimb de experienţă între cadrele didactice pe tema „Empatia şi relaţia profesor – elev”;
· Dezbateri pe marginea cercetării privind cauzele favorizante ale eşecului şcolar;
· Intensificarea vizitelor la domiciliul elevilor aflati in situatie de risc si consilierea parintilor.
Rezultate Aşteptate
· Un program modern, atractiv, flexibil si adaptat nevoilor elevilor cu risc de abandon;
· Cresterea motivatiei in randul elevilor si cresterea performantelor scolare;
· Elevi mai bine pregatiti ;
· Elevi mai comunicativi si mai bine integrati in mediul scolar si familial, cu o prezenta mult imbunatatita la scoala si cu rezultate scolare mai buneş
· Parinti cu abilitati si competente de comunicare mai bune cu propriii copii, de a media conflicte, implicati in viata scolii si a copilului, constientizati in ce priveste efectul parasirii timpurii a scolii .
BIBLIOGRAFIE:
1. Gheorghe Sarău, Elena Radu, UNICEF- Ghidul mediatorului școlar : (pentru comunități cu rromi) / - București : Vanemonde, 2011
2. S. Breben, E. Gongea, G. Ruiu, M. Fulga- "Metode interactive de grup"- ghid metodic, Ed. Arves, 2002
3. C. Cucoş- "Pedagogie", Ed. a II-a revăzută şi adaugită, Polirom, 2002