Aspecte generale
Pentru o dezvoltare cât mai sănătoasă a creierului copiii au nevoie să fie stimulați de timpuriu. Cercetările în domeniu au confirmat faptul că acei copii care primesc o stimulare adecvată pot atinge un coeficient de inteligență mai ridicat, față de cei care sunt substimulați sau suprastimulați (Horwood, 2012).
Vestea cea bună este aceea că, prin programe de formare care urmăresc să dezvolte capacități și abilităţi cognitive specifice procesării informaţiilor de specialitate, în vederea adaptării lor la copiii cu dificultăți de învățare, se poate realiza o recuperare evidentă pe această direcție.
Cercetători în domeniu, precum soții Paul și Gail Dennison din SUA, au dezvoltat un sistem de tehnici compus din exerciții agrabile care permit stimularea creierului, indiferent de varstă. Au denumit acest sistem Kinesiologie Educativă și este aplicat de milioane de persoane din intreaga lume.
Vom prezenta în lucrarea de față lucrarea Kinesiologa educativă conform lucrării Brain Gym apărută la editura Le Souffled’Or 1992 in Franța, adaptate situațiilor din școlile incluse în proiect. Vom reda câteva tehnici concrete de lucru, urmând sî le continuăm în sesiunile următoare.
Fig.1
Mesaj către părinți și educatori
Gimnastica creierului se compune din mișcări și activități simple și agrabile care sunt utilizate de către elevi pentru a stimula capacitatea de învățare intr-o manieră integrată. Aceste activități facilitează toate tipurile de învățare , dar sunt în mod particular eficace în ceea ce privește competențele școlare.
Cuvântul “educație” vine din cuvântul latin “educere” ceea ce înseamnă “a ieși din”. “Kinesiologie” deriva din grecescul “kinesis” care inseamna mișcare. Este studiul mișcării corpului omenesc. Kinesiologia Educativă este un sistem care permite practicanților – indiferent de vârstă, de a scoate tot potențialul ascuns care se găsește închis în corpul său.
Cadrele didactice, toți cei implicați în procesul educațional, au tendința să trateze dilema eșecului în școli prin promovarea de programe pentru o mai buna motivare, atragere, consolidare, antrenare, precum și alte modalități care pot influența învățarea. Aceste programe au reușit până la un anumit punct. Dar, cum se face ca unii copii reușesc bine, unii mai puțin bine, iar alții eșuează?
În Kinesiologia educativă s-a constatat că anumiți elevi fac un “efort foarte mare” și “deconectează” pur și simplu mecanismele de integrare cerebrală necesare pentru o învățare eficientă. Informa’ia studiată este recepționată de creierul posterior mai mult ca o formă de impresionare, dar devine inaccesubilă creirului anterior, deci imposibil de exprimat. Această imposibilitate de exprimere a ceea ce a primit în plan informațional face ca materialul studiat să fie ”inchis”, și apare ceea ce denumim sindromul de eșec.
Soluția găsită în urma cercetărilor în Kinesiologia educativă constă într-o modalitate de învățare integrată traversând reprogramarea creierului prin mișcare, și, grație activităților din Gimnastica Creierului, care permit accesul la acele părți din creier care par a fi inaccesibile pentru scolarii cu probleme de învățare.
Schimbările remarcate în urma practicii sunt în multe cazuri remarcabile, pot surveni rapid și profund , deoarece practicanții descoperă o modalitate de a primi infornamații și de a le reda simultan.
Kinesiologia educativă pentru copii descrie procedurile de reprogramare care sunt recomandate tuturor persoanelor care doresc să amelioreze calitatea vieții și capacitatea de învățare, și să regăsească bucuria mișcării. Gimnastica creierului descrie activități foarte simple care au schimbat vieti imediat după punerea lor în aplicare.
Chiar dacă activitățile descrise în Gimnastica Creierului pot veni în ajutorul tuturor formelor de învățare , indiferent de vârstă, prin accesul la potențialul ascuns in ființa noastră interioară, ele sunt cel mai eficiente deoarece remodelează capacitatea de traversare a lateralității.
Sunt mai mult de cinzeci de ani de când pionierii în domeniul dezvoltării optometriei și al antrenamentului senzorial și motor au furnizat rezultate statistice care pun în relație efectele mișcării asupra capacității de învățare.
Familiarizarea doctorului Paul Dennison și soției sale cu aceste cercetări, care se adresau în principal copiilor cu deficiență de învățare, l-a condus la extrapolarea rezultatelor pentru a inventa mișcări rapide, simple, centrate pe o sarcină, care pot să fie benefice pentru toate procese de învățare.
Aceste mișcări fizice și energetice sunt foarte utile celor care care au nevoie de ajutor pentru a învăța în contextul culturii moderne înalt tehnologizate.
Tehnicile care vor fi prezentate în acest material, cât și în următoarele bune practici, permit practicanților să le experimenteze în viața cotidiană pentru o stare mai bună atăt din punct de vedere psihic, cât și energetic.
CROSS-CRAWL
Descrierea mișcării
În acest exercițiu de torsiune simetrică , practicantul, orice persoană de orice vârstă, atinge alternativ genunchiul opus cu palma, adică cu palma dreaptă genunchiul stâng și cu palma stângă genunchiul drept. Se poate face progresiv, creștem rapiditatea și se face o săritură pe piciorul drept, indoim genunchiul stang si-l atingem cu mana dreaptă , care între timp a fost ridicată prin față deasupra capului, se reia pe partea opusă. Este ilustrat in Fig.2
Aceasta este prima parte a exercițiului. Cea de a 2-a se face atingând calcâiul cu palma opusă, după același algoritm.
Variante ale tehnicii
- Balansați viguros brațul în sus și în față, mergând până la maximul capacității de mișcare în toate direcțiile;
- Atigeți și talpa piciorului în spate;
- Faceți mișcarea lent, întinzând brațul , dar piciorul dus spre spate la maximum, apoi aduceți în față piciorul și-l atigenți viguros cu palma.
- Executați Cros-Crawl pe diverse ritmuri muzicale;
- Săriți pe un picior între atigeri;
- Lucrați cu ambele maini pe un picior;
- Faceți exercițiul cu ochii închiși;
- Utilizați etichete colorate pentru mâna și piciorul opus pentru copii care au nevoie.
Activează creierul pentru:
- traversarea liniei mediene a creierului vizuală, auditivă, kinestezică și tactilă;
- dezvoltă vederea laterală;
- ameliorează vederea.
Competențe școlare dezvoltate:
- ortografia;
- scrisul;
- ascultarea;
- lectură și înțelegere.
Corelare comportament – postură
- ameliorarea coordonării dreapta/stînga;
- ameliorarea respirației și formei fizice;
- ameliorează coordonarea și conștientizarea spațiului;
- ameliorează vederea și auzul.
Istoricul mișcării
În ultimii ani ai secolului trecut aceste mișcări au fost utilizate pentru recuperarea neurologică și creșterea capacității de învățare. Teoria pe care se bazează experții este aceea că mișcările controlate laterale funcționează activând centrii limbajului și ai exprimării. Dar, dr. Dennison a descoperit ca cros-crawl stimulează ân același timp atât capacitatea de exprimare, cât și pe cea de receptivitate, facilitînd învățarea integrată
BIBLIOGRAFIE
Le Movement – cle de l’apprentissage. Brain Gym- Dr. Paul Dennison, Gail Dennison, L’Editure Le Souffle d’Or, Franta
Fig . 2