MIȘCAREA INTEGRATĂ ÎN SFERA EDUCAȚIEI DIN ȘCOLILE INCLUSIVE- TRAVERSAREA LINIEI MEDIANE A CORPULUI
Aspecte generale
În elaborarea acestui document am pornit de la un articol referitor la metode pedagogice alternative oferite pentru copii de diferite vârste în Franța, propus de kinesiologul Fernande Piguet. La bază rămâne manualul de kinesiologie al soților Paul și Gail Dannison.
Ce este gimnastica creierului?
Gymnastica creierului reprezintă un ansamblu de mișcări și activități simple, agrabile și amuzante din punct de vedere al execuției, și care energizează, stimulează capacitatea de regenerare a corpului și crează o stare de bine. În același timp relaxează. Aceste tehnici specifice favorizează învățarea, capacitatea de organizare și de concentrare, prin eliberarea potențialulu ascuns în ființa noastră.
Cum?
Creierul este alcătuit din două emisfere cerebrale- emisfera stanga si emisfera dreaptă unite prin corpul calos ( un fascicol de fibre nervoase)Prin mișcări coordonate Gimnastica creierului permite celor două emisfere cerebrale să lucreze simultam, integrat, pentru ameliorarea capacității de învățare. Mișcările eliberează blocajele, stimulează și ameliorează funcțiile cerebrale și percepția.
Funcționarea creierului este tridimensională și părțile sale interacționează integrat. Este motivul pentru care bebeluși, copii foarte mici și copiii de vârstă preșcolară sunt capabili să se aproprie de lumea adulților și să o recreeze. Procesul de învățare este multidimensional și multisenzorial. Pentru sarcini specifice creierul este activat numai pe anumite zone – emisfera stangă, emisfera dreaptă ( lateralitate), lob anterior, lob posterior(concentrare), trunchiul cerebral și cerebel (dimensiunea de centrare).
Ce diferență este între cele două emisfere cerebrale?
Neurologii au subliniat ca emisferele cerebrale, deși au functii diferite, se completeaza reciproc. De asemenea se știe că emisfera dreapta controleaza partea stanga și emisfera stângă controlează partea dreaptă a corpului.
Emisfera stanga:
Ø este responsabilă cu logica și rațiunea
Ø domină și gestionează limbajul;
Ø este responsabilă de logica și de calculele matematice;
Ø coordonează și cele cinci simțuri fizice;
Ø transforma simțurile în percepții și raționamente cauzale;
Ø permite numai gândirea univalentă, liniară, biunivocă;
Ø pastrează experiențele acumulate din lumea fizică;
Ø administrează judecata si relaționarea;
Ø operează cu comparații și tot felul de raționamente;
Ø vehiculează cunoașterea pe baza argumentelor.
Emisfera dreapta: afectivitatea
Ø se ocupă de abilitațile spațiale, recunoașterea facială și procesarea muzicii;
Ø manageriază ințelegerea imaginilor vizuale;
Ø este responsabilă de creativitate;
Ø administrează emotivitatea și afectivitatea;
Ø transforma imaginile în reprezentări mentale;
Ø stimulează imaginația;
Ø coordonează cele cinci simțuri spirituale;
Ø gestionează simțurile artistice;
Ø lucrează cu percepții, reprezentări;
Ø pastrează experiențele acumulate în lumea imaginativă;
Ø confera fantezie și creativitate.
Cercetatorii sustin ca ambele emisfere comunica informații prin intermediul corpului calos. Acesta ajută comunicarea dintre cele doua emisfere, facilitând schimbul de informații.
In timp, una dintre emisfere devine dominantă; la majoritatea elevilor se diminuează functionarea emisferei drepte, folosindu-se mai mult emisfera stanga.
Persoanele la care functioneaza mai mult emisfera stanga sunt dreptace, calculate, practice, au o logica rigida, le place matematica, sunt mai inclinate spre stiintele exacte.
Pe de alta parte, zona creierului din emisfera dreapta este responsabila de trairile interioare, de limbajul non-verbal.
O multitudine de teste psihologice pot sa surprinda in functie de indivizi, care emisfera este mai dominanta si care este in umbra.
Cei care vor folosi exclusiv emisfera stanga vor fi ancorati in lumea fizica, mai lipsiti de emotii si de trairi afective.
Pe de alta parte, cei care vor utiliza numai emisfera dreapta vor trai intr-o lume a proceselor interioare, fara contact cu lumea fizica.
Ultimele descoperiri arata ca exista un ciclu de functionare a creierului de aproximativ 90 de minute. O emisfera cerebrala functioneaza la capacitate maxima pentru o perioada de 90 de minute, dupa care functia dominanta este preluata de cealalta emisfera cerebrala.
Din acest motiv mișcările care traversează linia mediană realizează integrarea cerebrală facilitând procesele de învățare.
Tehnica ELEFANTULUI
Descrierea mișcării
Permite integrarea cerebrală pentru ascultarea cu ambele urechi. Eliberează tensiunile din zona gatului implicate în percepția sunetelor.
In aceasta mișcare spatele, capul, brațul și mâna funcționează ca un corp comun și se desenează sau se urmărește conturul unui 8 culcat, sau smbolul infitului.
Mișcarea este ilustrată în Fig.1
Activează creierul pentru
- Traversarea liniei mediane auditive stimulînd atenția, recunoașterea, percepția, discriminarea și memia sunetelor
- Ascultarea ăpropriei voci
- Memorie pe durată scurtă sau lungă
- Viziune bilaterală
BIBLIOGRAFIE
1. Fernande Piguet, kinésiologue -Brain Gym ou Kinésiologie Educative, https://www.valaisfamily.ch/N204569/brain-gym-ou-kinesiologie-educative.html
2. Le Movement – cle de l’apprentissage. Brain Gym- Dr. Paul Dennison, Gail Dennison, L’Editure Le Souffle d’Or, Franta
3. Sfatul medicului -Diferența dintre cele două emisfere cerebrale http://www.sfatulmedicului.ro