CHESTIONARE PENTRU ELEVI,  DIRIGINȚI ȘI  PĂRINȚI

    Faptul că problema absenteismului a intrat pe lista priorităţilor la nivel naţional subliniază nu numai importanţa acordată problemei, ci şi dimensiunea fenomenului şi complexitatea lui.

   Perspectiva asupra problemei propusă prin Legea Educaţiei Naţionale şi măsurile introduse la nivel naţional trebuie completate şi echilibrate de o bună cunoaştere a fenomenului absenteismului din fiecare şcoală.

  Cultura organizaţiei şi specificitatea mediului social extern şcolii fac ca acest fenomen să dobândească trăsături distincte de la o şcoală la alta.

Etapele de realizare a analizei:

- elaborarea chestionarelor (sau adaptarea celor propuse)

- aplicarea chestionarelor pentru elevi (fie tuturor elevilor, fie unui grup selectat din fiecare clasă),

 -aplicarea chestionarelor pentru părinţi (fie tuturor părinţilor, cu ocazia şedinţei cu părinţii, fie unui grup selectat din fiecare clasă),

-aplicarea chestionarelor pentru profesorii diriginţi (dacă se doreşte, se poate aplica un chestionar şi unor profesori care nu sunt diriginţi)

 - centralizarea rezultatelor

 

- elaborarea raportului, utilizând reprezentări grafice în Excel sau Word

 - introducerea în baza de date  a informaţiilor centralizate despre totalul absenţelor motivate, nemotivate, pe nivel de studii, clasă, elev, disciplină. Se poate utiliza analiza corelaţiei dintre diferite date

 - realizarea analizei  pentru a identifica cele mai bune măsuri ce se pot lua pe baza datelor înregistrate.

   Dacă aplicăm chestionarele unui grup selectat este de dorit să apelăm la sprijinul consilierului şcolii, astfel încât grupul selectat să fie reprezentativ pentru fenomenul studiat. În caz contrar, unele rezultate nu vor putea fi luate în considerare.

  Materialul final poate fi supus dezbaterii la toate nivelele: Consiliul de Administraţie al şcolii, Consiliul profesoral, Asociaţia Părinţilor, Consiliul Elevilor.

   Se poate prezenta raportul şi construi o dezbatere pe marginea lui, în cadrul orelor de dirigenţie. În acest caz, din nou este de dorit sa purtaţi o discuţie prealabilă cu consilierul şcolii, pentru a şti dacă este oportun să prezentaţi materialul clasei ddumneavoastră sau cum să prezentaţi materialul şi să conduceţi discuţia.

 

  

I.   CHESTIONAR PENTRU ELEVI

CLASA:………………………….

DATA…………………………..

Pentru unele întrebări se pot încercui: una, mai multe variante, toate, niciuna.

Chestionarul e anonim, de aceea încercaţi să fiţi sinceri şi realişti (adică nu apelaţi la imaginaţie, ci la memorie)

1. În majoritatea cazurilor, atunci când ai chiulit, ai făcut-o pentru că:

a. ai fost obosit,

b. era prima oră,

c. era ultima oră,

d. nu ţi-ai făcut tema,

e. era anunţată lucrare

2. În majoritatea cazurilor, atunci când chiuleşti:

 a. pleci singur,

b. pleci cu prietenii din clasă-şcoală,

c. eşti obligat de un anumit grup,

d. eşti obligat de colectivul clasei

e. eşti chemat de prieteni din afara şcolii

3.Eşti convins că dacă ai chiulit, dirigintele va aplica prevederile regulamentului, în mod echitabil, tuturor colegilor: a. 100%, b.75%, c.50%, d.25%, e.unii elevi scapă întotdeauna de pedeapsă

4. În majoritatea situaţiilor, atunci când pleci de la ore, te duci:

a. direct acasă,

b. în oraş la plimbare,

c. la film,

d. la alţi colegi-prieteni, acasă,

e. în alte locuri

5. În unele cazuri chiuleşti din cauză că:

a. nu îţi place materia,

b. nu îţi place profesorul,

c. îţi este teamă de evaluare,

d. nu te-ai pregătit pentru oră şi eviţi o notă mică,

e. ai altceva mai bun de făcut

 6. Pentru tine, faptul de a chiuli este:

a. lipsit de gravitate,

b. destul de grav,

c. grav,

d. foarte grav,

e. nu poţi aprecia

7. Atunci când chiuleşti,  părinţii:

a. ştiu de la tine,

b. află de la şcoală,

c. află de la tine în ultimul moment,

d. nu află nimic, pentru că îţi rezolvi motivare medicală,

e. părinţii tăi nu mai sunt interesaţi de problema, pentru că spun că nu mai au ce să îţi facă (sau că e treaba ta, viaţa ta)

8. Pedepsele pe care le vei suporta de la şcoală, pentru absenţe nemotivate, sunt:

a. nesemnificative în raport cu satisfacţia de a chiuli,

b. destul de neplăcute,

c. neplăcute,

d. foarte neplăcute,

e. de nesuportat

9. Eşti convins că dacă chiuleşti, ai foarte mult de pierdut:

a.100%,

b.75%,

c.50%,

d.25%,

e.nu îţi dai seama ce ai de pierdut

10. În majoritatea cazurilor, atunci când chiuleşti eşti influenţat de cineva:

                         a. Adevărat,                              b- Fals

 11. Diriginţii de la celelalte clase sunt:

a. mai permisivi şi înţelegători,

b. mai corecţi,

c. mai severi decât diriginta/tele clasei tale,

d. nu vrei să răspunzi,

e. nu ştii

12. În majoritatea cazurilor reuşeşti să obţii motivare (deşi nu eşti bolnav) apelând la:

a. părinţi,

b. medicul de familie, mergând cu părinţii,

c. medicul de familie, mergând singur,

d. prieteni/colegi,

e. medicul/asistenta de la şcoală

13. A doua zi, după ce ai chiulit:

a. te simţi ruşinat în faţa colegilor,

b. te simţi apreciat de colectiv,

c. te gândeşti cum să nu afle familia,

d. ai regrete şi îţi promiţi să nu mai chiuleşti,

e. nu ai nici o problemă şi, dacă se iveşte ocazia, pleci din nou singur,

Întrebări deschise:

14. Eu cred că cei mai mulţi colegi chiulesc pentru că__________________________

_____________________________________________________________________

15. Cea mai bună măsură, aplicabilă la noi în şcoală, pentru a nu mai chiulii este: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

 

II.   CHESTIONAR PENTRU DIRIGINTE

CLASA.............. total absenţe............total absenţe nemotivate............total absenţe motivate....................

 1.Elevii din clasa dumneavoastră, când chiulesc, pleacă:

a. singuri,

b. cu colegii de clasă,

c. chemaţi de copii din afara clasei,

d. chemaţi de copii din afara şcolii,

e. obligaţi de un grup

2.În colectivul clasei, ştiţi că elevi care chiulesc, pleacă pentru că:

a. nu le place materia,

b. nu le place profesorul,

c. le este teamă de evaluare,

d. nu s-au pregătit pentru oră şi evită o notă mică,

e. au altceva mai bun de făcut,

f. nu ştiţi exact motivele pentru care chiulesc .

3. Pentru unii din elevi faptul de a chiuli este:

 a. lipsit de gravitate, b. destul de grav, c. grav, d. foarte grav, e. nu pot aprecia

4. Părinţii află de absenţe: 

a. de la copil,

b. de la dumneavoastră, pentru că se interesează periodic .

c. pentru că îi anunţaţi dumneavoastră

d. nu află nimic, pentru că îşi rezolvă copiii motivare medicală,

e. nu contează cum şi când află deoarece nu mai sunt interesaţi de problemă, pentru că spun că nu mai au ce să facă.

 5. Pedepsele pe care le suportă elevii, pentru absenţe nemotivate, sunt percepute de ei ca:

 a. nesemnificative în raport cu satisfacţia de a chiuli,

b. destul de neplăcute,

c. neplăcute,

d. foarte neplăcute,

e. de nesuportat

6. În ce măsură credeţi că elevii care chiulesc sunt conştienţi că prin absenteism au ceva de pierdut:

a.100%,

b.75%,

c.50%,

d.25%,

e.nu îşi dau seama ce au de pierdut

7. Dumneavoastră credeţi că diriginţii de la celelalte clase sunt:

a. mai permisivi şi înţelegători,

b. mai severi, decât dumneavoastră,

c. nu doriţi să răspundeţi,

d. nu ştiţi

8. Elevii spun despre dumneavoastră că sunteţi:

a. mai înţelegătoare/ tor decât alţi diriginţi,

b. mai sever/ă decât alţi diriginţi,

c. nu ştiţi

9. În majoritatea cazurilor elevii reuşesc să obţină motivare (deşi nu sunt bolnavi) apelând:

a. la părinţi,

b. la medicul de familie, mergând cu părinţii,

c. la medicul de familie, mergând singur,

 d. la prieteni/colegi,

e. la medicul/asistenta de la şcoală

10.Credeţi că monitorizarea lunară a absenţelor / discipline:

a. a determinat reducerea absentismului nemotivat (aproximati cu cât?)_____%,

b. a determinat reducerea numărului total de absenţe (aproximati cu cât?)_____%,

c. a obligat profesorii să treacă absenţii,

d. îi determină pe unii profesori să evite trecerea absenţelor,

e. conduce la mai multă echitate în aplicarea regulamentului .

 

 

11. Dumneavoastră credeţi că elevii chiulesc deoarece:

Motivul

Frecvenţa

1=tot timpul, 2=des, 3= uneori, 4=rareori,

5= niciodată

a. nu le place materia

1         2         3          4          5

b. nu le place cum se comportă profesorul,

1         2         3          4          5

c. metodele de predare sunt plictisitoare,

1         2         3          4          5

d. le e teamă de evaluare,

1         2         3          4          5

e. nu s-au pregătit şi evită o notă mică

1         2         3          4          5

f. vor să se distreze

1         2         3          4          5

g. nu sunt verificaţi periodic de părinţi,

1         2         3          4          5

h. pot obţine cu uşurinţă motivări

1         2         3          4          5

i. au prea multe discipline/an

1         2         3          4          5

j. au prea multe ore/zi

1         2         3          4          5

k. sancţiunile sunt nesemnificative

1         2         3          4          5

l. sancţinile sunt aplicate inechitabil

1         2         3          4          5

m. muncesc

1         2         3          4          5

n. locuiesc singuri o. au părinţi foarte ocupaţi

1         2         3          4          5

o. alt motiv...............................................

………………………………………………

1         2         3          4          5

 

 

 

III.   CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI

CLASA...........

 1.Copilul dumneavoastră, atunci când absentează nemotivat, ştiţi că o face:

 a. de unul singur,

b. cu colegii de clasă,

c. cu prieteni din altă clasă, şcoală

d. influenţat de colectivul clasei. 

e. obligat de un grup.  

f) foarte rar.  

g) destul de des. 

h) sistematic.   

 2.Aflaţi despre absenţele nemotivate de la: 

a. copilul dumneavoastră.   

b. de la diriginte, pentru că vă intresaţi dumneavoastră   

 c. de la diriginte, pentru că vă anunţă  . 

d)  din catalogul online.  

e. de la şcoală, anunţaţi official

 f) de la colegii de clasa. 

g) de  la alti parinti .

3.Apreciaţi (încercuiti varianta) cât de grav este chiulul, atunci când aflaţi că:

a. merge să se distreze

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

b. pleacă prea târziu de acasă şi nu ajunge la prima oră

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

c. pleacă mai repede de la şcoală, pentru că este obosit

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

d. pleacă de la orele unde nu îi place materia

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

e. pleacă de la orele unde nu se înţelege cu profesorul

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

f. pleacă pentru că nu şi-a făcut tema

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

g. pleacă pentru că se plictiseşte

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

h.pleacă pentru că se simte discriminat

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

i. pleacă pentru a evita evaluarea

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

j. pleacă pentru că  ceilalti colegi  rad   de el  ,il poreclesc, il injura

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

k.pleacă pentru că are un anturaj  cu elevi mai mari  care    lipsesc  la randul lor de la scoala

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

l.pleaca pentru ca   in pauze  este  imbrancit, lovit , agresat   fizic si verbal 

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

m. pleacă pentru că   este tinta ironiilor profesorilor   la ore

Foarte Grav

Grav

Mediu  Grav

Deloc Grav

4.Motivaţi absenţele:

a. pe care le consideraţi întemeiate

b. numai pentru probleme de natură medicală,

c. pentru a putea să mergeţi împreună la un eveniment fericit,

d. pentru a se pregăti mai mult în vederea unor performanţe superioare,

e. indiferent din ce motiv a lipsit, pentru a nu i se aplica vreo sancţiune .

5. Consideraţi că sancţiunile pentru absenteismul nemotivat sunt:

a. eficiente în combaterea absenteismului nemotivat; 

b. nu au eficienţă în combaterea absenteismului nemotivat

6. Credeţi că fiul/fiica dumneavoastră consideră chiulul de la ore ca fiind o pierdere:

 a. da,                                b. nu,                           c. nu ştiu

7. Credeţi că prin sistemul de monitorizare al absenţelor se reduce absenteismul:

a. da,                                     b.nu,                           c.nu ştiu

 8. Dacă aţi avea ocazia să propuneţi o măsură de combatere a absenteismului ce aţi propune:___________________________________________________________

BIBLIOGRAFIE

·         Agabrian Mircea -,,Scoala,familie,comunitate”-Editura Intitutul European,2007;

·         COSMOVICI, A., LUMINIŢA IACOB, PSIHOLOGIE ŞCOLARĂ, POLIROM, 1999

·         CERGHIT I., VĂIDEANU G., CURS DE PEDAGOGIE, UNIVERSITATEA BUCUREŞTI

·         IONESCU, M. RADU, DIDACTICA MODERNĂ, EDITURA DACIA, CLUJ, 1995

·         JUDE, I., PSIHOLOGIE ŞCOLARĂ ŞI OPTIM EDUCAŢIONAL, E.D.P., BUCUREŞTI, 2002

·         SĂLĂVĂSTRU, DORINA, PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI, POLIROM, 2004

·         Sincai  Eugenia, Alexandru Gheorghe-"Scoala Si Familia" - Editura Gheorghe Alexandru, Craiova, 1993;