Ca urmare a dezvoltării tehnologiilor de acces (TA) bazate pe tehnologii informatice și de comunicații, a devenit posibil ca absolvenții învățământului preuniversitar, dar și universitar, precum și absolvenții unor programe de formare să aibă anumite ocupații care înainte erau valabile doar pentru cei fără deficiențe de vedere. Mai precis, TA are următoarele contribuții [1]:
• facilitează persoanei cu deficienţă de vedere accesul la informaţia la care anterior nu avea acces independent;
• permite formarea de noi abilităţi de natură să faciliteze integrarea socială şi profesională;
• permite efectuarea de sarcini, relativ independent şi într-un ritm asemănător cu al unei persoane fără deficienţe;
• oferă suport în activităţile educaţionale şi în interacţiunile sociale.
De asemenea, TA a eliminat dependenţa faţă de un însoţitor, care avea rol de a facilita accesul la informaţie persoanei cu deficienţe vizuale, ducând la independenţă, autonomie. În plus,
TA au făcut trecerea de punct şi volum imens, la tastatură şi bytes [3].
Printre noile orientări profesionale ale persoanelor cu deficienţe vizuale enumerăm [1]:
• profesia de avocat – în condiţiile în care încheierile de şedinţă sunt transpuse în format electronic, iar un asistent transcrie documentele scrise de mână;
• analist programator – aplicaţiile care trebuie utilizate nu necesită grafică complexă, iar limbajul de programare utilizat este unul accesibil;
• referent ştiinţific - realizarea de rezumate la cărţi, din domenii diverse, dar care să nu cuprindă elemente de grafică sau formule, greu de accesibilizat;
• secretar / traducător – traducerea de materiale, redactarea de scrisori, gestionarea fluxului informaţional din cadrul firmei, efectuarea şi verificarea planificărilor trimestriale, preluarea
apelurilor telefonice şi redirijarea lor pe departamente, conceperea de materiale informative pentru uzul intern al companiei;
• ziarist / analist politic;
• consultat în TA – transcrierea materialelor din format tipărit în format Braille, caractere mărite, format audio (cu ajutorul aplicaţiilor de transformare a textelor din format electronic text în format audio), consultanţă în achiziţionarea şi instalarea echipamentelor speciale,
accesibilizarea materialelor inaccesibile de la diverse firme şi transpunerea acestora într-un format accesibil;
• operator de telefonie - preluarea de reclamaţii, cereri ale clienţilor, oferă informaţii despre contracte, taxe, programele de lucru ale filialelor sau firmelor partenere, efectuează comenzi şi poate menţine legătura cu clienţii fideli ai companiei, oferindu-le oferte speciale.
De asemenea, partiturile pot fi transpuse în format electronic, iar apoi lecturate şi învăţate prin intermediul unui editor specializat sau tipărite la o imprimantă Braille. Limbajul folosit este tot cel Braille, semnele muzicale sunt transpuse în diverse combinaţii ale grupului fundamental. Parcurgerea în Braille a partiturilor muzicale solicită urmarea unui program special de instruire pentru înţelegerea şi învăţarea semnelor muzicale specifice limbajului Braille. Rezultă accesul mai ușor al elevilor cu deficiențe de vedere la materiale incidente domeniului muzical.
În domeniul muzical, utilizând computerul adaptat corespunzător cu TA, la care se conectează un instrument muzical accesibil şi un microfon profesional, pot fi dezvoltate creaţii artistice muzicale [1].
Creaţia artistică, îmbinată cu cunoştinţe de programare, au dus la interesul crescut al nevăzătorilor către crearea şi administrarea de programe complexe integrate într-un sit sau chiar construcţia şi administrarea unui sit în întregime [2]. Alături de accesul efectiv la informaţie, comunicarea prin intermediul serviciilor oferite de internet (poştă electronică, mesagerie instant, telefonie, forumuri şi liste de discuţii pe diverse teme) a permis dezvoltarea şi conturarea unei relaţii mai strânse între persoanele fără deficienţă şi cele cu deficienţă vizuală. Exemplul lui Stefan Moisei [2], și nu numai, demonstrează rolul TA în dezvoltarea profesională și personală a persoanelor cu deficiențe de vedere. Rezultatele remarcabile ale nevăzătorilor ne îndreptățesc șă recomandăm elevilor cu deficiențe de vedere să utilizeze TA specifice pentru îndeplinirea dorințelor personale și profesionale.
Bibliografie
1. M. Pădure, Interacţiunea utilizatorului cu deficienţă de vedere cu tehnologiile de acces, Revista Română de Interacţiune Om-Calculator 3(1) 2010, 65-78.
2. https://viitorulromaniei.ro/2017/11/28/10375-cuvinte-pe-minut-povestea-lui-stefan-moisei-programator-intamplator-nevazator/
3. BATPRO - Calculator pentru nevăzători, http://batpro.org/