1. Introducere

 

Dezvoltarea personală și profesională a actorilor implicați în procesul educațional presupune multiple acțiuni care pot fi susținute urmărind modelul Triple Helix [3, 4], un model de inovare care presupune interacțiuni multiple individ - școală - comunitate, respectiv instituție, sistem economic, guvern.

 

Orice plan de acțiune privind educaţia şi formarea profesională pleacă de la identificarea nevoilor proprii de dezvoltare personală și profesională, identificarea oportunităților oferite de școală precum și de susținerea comunității locale în atingerea obiectivelor.

 

 

2. Nevoi de dezvoltare personală și profesională 

 

Identificarea nevoilor de dezvoltare personală și profesională trebuie să fie prima etapă a oricărui plan de management al carierei personale. Aceasta presupune autocunoaşterea şi autoevaluarea, dezvoltarea propriilor abilități, planificarea individuală a carierei, Dezvoltarea personală este setată pe obiectivele omenirii de a transforma lumea într-una mai bună. Dezvoltarea profesională se referă la individul care are o idee despre ceea ce vrea să obțină, dar are nevoie de un plan și de o soluție pentru a reuși. Deci, identificarea nevoilor este necesară în primul rând.

 

Cariera personală se construieşte ţinând cont de competenţele europene ale noului mileniu [1]:

- autoformare: monitorizarea propriilor cerinţe de înţelegere şi învăţare; localizarea resurselor corespunzătoare; transferul cunoştinţelor dintr-un domeniu în altul.

- abilităţi de comunicare: înţelegerea, administrarea şi crearea unei comunicări eficiente verbale, scrise, multimedia într-o varietate de forme şi contexte.

- informaţii şi abilităţi media: analizarea, accesarea, administrarea, integrarea, evaluarea şi crearea de informaţii în diverse forme şi medii.

- responsabilitate şi capacitate de adaptare: exersarea responsabilităţii personale şi a flexibilităţii în contexte legate de propria persoană, loc de muncă şi comunitate; stabilirea şi atingerea unor standarde şi ţeluri ridicate pentru sine şi pentru ceilalţi; tolerarea ambiguităţii.

- creativitate şi curiozitate intelectuală: dezvoltarea, implementarea şi comunicarea ideilor noi altor persoane; deschiderea şi receptivitatea la nou şi la diverse perspective.

- gândire critică şi gândire sistemică: exersarea unei gândiri sănătoase în înţelegerea şi realizarea unor alegeri complexe; înţelegerea conexiunilor dintre sistemele sociale, economice, politice și natură.

- abilităţi interpersonale şi de colaborare: demonstrarea capacităţii de lucru în echipă şi de conducere; adaptarea la diverse roluri şi responsabilităţi; colaborarea productivă cu ceilalţi; exprimarea empatiei; respectarea perspectivelor diverse.

- identificarea, formularea, soluţionarea problemelor: capacitatea de a depista, formula, analiza şi soluţiona probleme.

- responsabilitate socială: acţionarea în mod responsabil ţinând cont de interesele comunităţii; demonstrarea comportamentului etic în contexte legate de propria persoană, loc de muncă şi comunitate.

 

Din perspectiva Triple Helix, nevoile de formare sunt de fapt nevoi de învăţare ale membrilor unei organizaţii care pot fi satisfăcute prin activităţi de formare şi de dezvoltare profesională: autoinstruire, mentorat la nivelul școli, schimburi de experiență la nivelul școlii și structurilor școlare, cursuri de formare instituționalizate.

Un cadru didactic trebuie să-și precizeze:

- Competenţa profesională urmărită

- Modalitatea preferată de organizare

- Forma de învăţământ preferată

- Preferinţe asupra perioadei de formare

- Preferinţe asupra locului de desfăşurare

- Estimarea necesarului de credite.

3. Modalități de îmbunătățire a carierei didactice în context Triple Helix

a) activităţile metodico-ştiinţifice şi psihopedagogice, realizate la nivelul unităţii de învăţământ sau pe grupe de unităţi, respectiv catedre, comisii metodice, şi cercuri pedagogice;

b) sesiunile metodico-ştiinţifice de comunicări, simpozioane, schimburi de experienţă şi parteneriate educaţionale pe probleme de specialitate şi psihopedagogice;

c) stagiile periodice de informare ştiinţifică de specialitate şi în domeniul ştiinţelor educaţiei;

d) cursurile organizate de societăţi ştiinţifice şi alte organizaţii profesionale ale personalului didactic;

e) cursurile de perfecţionare a pregătirii de specialitate, metodice şi psihopedagogice;

f) cursurile de formare în vederea dobândirii de noi competenţe şi calităţii/funcţii, conform standardelor de pregătire specifice;

g) cursurile de pregătire a examenelor pentru obţinerea gradelor didactice;

h) cursurile de pregătire şi perfecţionare pentru personalul de conducere, de îndrumare şi de control, potrivit unor programe specifice;

i) bursele de perfecţionare şi stagiile de studiu şi documentare, realizate în ţară şi în străinătate;

j) cursurile postuniversitare de specializare;

k) studiile universitare de masterat pentru cadrele didactice care au absolvit cu diploma de licenta de 4 ani;

l) programe postuniversitare ;

m) studiile universitare de doctorat;

n) dobândirea de noi specializări didactice, diferite de specializarea/specializările curentă/e.

 

Bibliografie

 

1. Mentoratul. http://mentoratrural.pmu.ro/sites/default/files/ResurseEducationale/63055_modul_7_dezv%20prof_final_A4.pdf2. http://www.agenda21.org.ro/download/COMPENDIU.pdf

2. http://isjbz.ro/site/index.php/inspectii-scolare/send/109-inspectii-scolare/1809-fisa-personala-formare-initiala-evolutie-in-cariera-si-dezvoltare-personala

3. Dzisah J., Etzkowitz H., Triple Helix Circulation: The Heart of Innovation and Development, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.595.9511&rep=rep1&type=pdf

4. http://www.scienceportal.org.by/upload/2015/June/Inconet%20EaP%20-%20Presentation/4%20Spinoglio_Triple%20Helix.pdf.