1. Introducere

Educaţia s-a folosit de oportunitatea oferită de TIC pentru a-şi regândi modalitatea de furnizare a conţinuturilor educaţionale într-o manieră care să îmbunătăţească performanţele elevilor/cursanților fără costuri excesive pentru sistem.

Pentru consilier, TIC permite urmărirea parcursului şi a progreselor fiecărui elev/cursant şi îi oferă posibilitatea de a furniza informaţiile pertinente la momentul potrivit. În măsura în care interacţiunea consiliatului cu diversele instrumente TIC poate fi anticipată, ele pot fi adaptate să ofere informaţii şi servicii bine ţintite.

Prin intermediul noilor tehnologii se urmăreşte şi promovarea autonomiei consiliaților, care sunt încurajaţi să se folosească de instrumentele puse la dispoziţie pentru a-şi planifica şi monitoriza parcursul educaţional şi de carieră.

Consiliații pot astfel să-şi organizeze procesul de trecere între diferite etape într-un mod sistematic, cu perioade de tranziţie reduse şi cu un risc scăzut ca opţiunile să fie bazate în mare măsură pe circumstanţe trecătoare.

Instrumentele TIC favorizează construirea unor practici bazate pe probe şi feedback, fapt ce este de natură să crească nivelul serviciilor educaţionale prin introducerea unui „cerc al calităţii” (proiectare, implementare, evaluare şi revizuirea activităţilor). Prin aceste instrumente, consilierul dobândeşte controlul întregului proces pe care îl gestionează şi poate interveni asupra fiecărei părţi a lui pentru a-l îmbunătăţii şi a-l face mai accesibil consiliaților.


2. Resurse și bune practici privind consilierea folosind TIC [1]

A. Bazele de date sunt instrumente prin care se colectează şi organizează informaţii despre anumite subiecte pentru a facilita accesul persoanelor interesate. În consiliere, bazele de date se pot referi atât la unele generate de instituţii prin efort colectiv (ex. profile ocupaţionale), cât şi la cele create de consilieri individuali (ex. fişele beneficiarilor).

B. Instrumentele de procesare a informaţiei (audio, video, imagini, text) fac parte din programele cele mai întrebuinţate, atât de către utilizatori profesionali cât şi de cei cu scop recreativ. Ele permit crearea de noi conţinuturi sau rearanjarea unora deja existente.

C. Reţele de socializare online sunt aplicaţii care facilitează întâlnirea în spaţiul virtual a unor persoane care de obicei împărtăşesc interese comune.

D. Reţelele profesionale sunt o variantă particulară a reţelelor de socializare care se concentrează pe aspecte ce ţin de un anumit domeniu de activitate.

E. Instrumentele de promovare şi autopromovare au o valoare specială în cadrul activităţilor de consiliere de carieră întrucât prin intermediul lor consiliatul poate fi abilitat să-şi gestioneze relaţia cu potenţialii angajatori.

F. Instrumentele de comunicare, simple sau complexe, sincrone sau asincrone, gratuite sau plătite, sunt unele dintre cele mai apreciate facilităţi oferite de noile tehnologii.

G. Instrumentele de evaluare şi autoevaluare.

3. Concluzii

Unul dintre elementele cheie în procesul de consiliere prin intermediul TIC este obţinerea unui echilibru între sprijinul acordat de către consilier şi autonomia consiliatului. Dacă în consilierea faţă-în-faţă consilierul are numeroase oportunităţi de a obţine feedback privind eficienţa intervenţiei pe care o propune, natura unei relaţii mediate de TIC îl pune pe consilier în postura de a face estimări şi de a acţiona în funcţie de ele.

Serviciile de consiliere oferite la distanţă trebuie să ţină cont de acest fenomen şi să adecveze intervenţia la limitările impuse de mediu.

Bibliografie

1. Utilizarea TIC în activitatea de consiliere, http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2011/08/Utilizarea-TIC-in-consiliere_2011.pdf.

2. Caramete C., Colesca S.E., Utilizarea tehnologiilor informatice in consilierea carierei, http://www.management.ase.ro/reveconomia/2005-1/4.pdf

3. Resurse TIC in consilierea elevilor, http://www.ccdcluj.ro/Fisiere/2017-2018/Preuniversitaria/creativitate/Suciu_Alina-Natalia.pdf