Eseu

   Prof. Gabriel  Alexe -  director al  Școlii  „Sfânta Maria”  1990- 2012

   Așa cum oamenii deosebiți sunt descoperiți dacă există un noroc postum,așa se poate întâmpla și cu o altă ființă care poate sfârși în orice clipă,spre exemplu o școală.

   În cartierul Pacea din Botoșani,mărginaș dealtfel,de mai bine de 25 de ani,spre disperarea semidocților dar spre bucuria copiilor, supraviețuiește Școala „Sfânta Maria” (nume predestinat,nu?!).

   Inițial a fost o școală obișnuită,de cartier,provenită din corpul B al unei școli învecinate.Vremurile au decis să existe ca școală independentă de la 1 decembrie 1989.Lipsită de dotări minimale,complet nepotrivită pentru o școală,cu o clădire nefinisată și semănând a cămin de nefamiliști (destinația inițială),Școala nr.16 (denumită la început )a găzduit peste 1500 de elevi și zeci de cadre didactice, cu puțin timp înainte de Revoluția din decembrie 1989.După această dată a rămas de izbeliște, confruntându-se cu pornirea de la zero într-o lume care nici măcar nu știa în ce direcție o apucă.

 

Dar școala e o ființă cu totul aparte,ea te schimbă chiar dacă ți-ai propus s-o schimbi tu pe ea.

    Un amalgam de cadre didactice și elevi și-au început periplul prin bulversanta lume a unei promise reforme școlare.Reforma s-a dovedit a nu  fi cea din minunatele programe guvernamentale eleborate de pseudoarhitecții ultimilor 28 de ani,ci tocmai traiul de zi cu zi care a împins dascăli și elevi deopotrivă la adaptare,la consens cu realitatea,la supraviețuire ,iar suferința s-a transformat într-un superb sacrificiu din care s-a născut o stare de fapt: declarată sau nu,recunoscută sau nu,desființată sau poate că nu,școala de pe Aleea Pacea nr.7 (până și numărul e christic) a devenit o școală incluzivă în adevăratul sens al cuvântului,fiind un lăcaș spiritual pentru numeroși copii aflați în dificultate.Acest adevăr nu poate fi constatat decât la fața locului și numai dacă ai harul de a înțelege ce se întâmplă aici de circa 20 de ani.Dacă vii doar ca să „fluieri în biserică”e bine să iei calea câmpiei și să te întreci cu mierla în zori de zi pentru ca fluieratul să capete totuși un sens.

    În jurul anului 2000 ,nu din vreo spectaculoasă viziune a forurilor ministeriale,ci din condiționări exterioare,să le zicem europene,s-a ridicat problema incluziunii copiilor din școlile speciale,a unei părți care putea fi inclusă în programe remediale ale unei școli de masă.Hei-rupismul și-a găsit portița de scăpare și  în scurt timp,după o selecție mai mult ochiometrică decât rezultată din pedagogii  înalte,s-au repartizat,ce-i drept echitabil,elevi cu grade diferite de dificultate în învățare la majoritatea școlilor de masă.Evident că șocul a fost mare,multe cadre didactice fiind lipsite de formare în domeniul copiilor cu cerințe speciale.Efectul a fost imediat și virulent:„ori repetent,ori te muți la altă școală”.În aceste condiții Școala „Sfânta Maria” a decis să primească din ce în ce mai mulți copii care aveau nevoie de tratament integrativ.Meritul a fost deopotrivă al managementului și al cadrelor didactice- „pedagogi de școală nouă” - care și-au luat în serios misiunea apostolică de dascăli.Corpul profesoral a început cursuri de formare,unii doar pentru puncte la gradația de merit sau alte aburcări oportuniste,alții pentru a ști cum să se pună mai bine în slujba elevilor cu cerințe educaționale speciale.

   Părinții au devenit din ce în ce mai cooperanți,au primit permisiunea de a participa la ore,s-a creat o adevărată emulație,copiii  au căpătat stimă de sine și încredere că sunt acceptați și utili,că fiecare are un loc sub soare,iar solidaritatea a devenit o stare de fapt.

    Din anul 2005 s-a înființat,ca nivel de învățământ preșcolar,o grădiniță cu program normal în incinta școlii.Acest lucru a fost un salt uriaș spre cuprinderea copiilor cu nevoi speciale, de la vârste fragede, în parcursul școlar.Ulterior au mai fost încorporate ,ca structuri, încă patru grădinițe,astfel că școala a devenit unitate-PJ,actualmente funcționând cu peste 500 de copii,pe trei nivele:preșcolar,primar și gimnazial.

Integrarea copiilor cu dizabilități a devenit  misiune a școlii,procentele  variind în acești ani între 10-25%.

     Apogeul afirmării școlii ca instituție care integrează cu succes elevi,salvând copii de la eșec  școlar,a fost între anii 2009-2012,fapt datorat unor minți luminate de la ISJ-Botoșani care au avut puterea să vadă cu ochii sufletului și să înțeleagă cu ochii minții ce se întâmplă într-o instituție considerată „mâncătoare de bani”.Până atunci mesajul ascuns era de fapt acela că nu avem nevoie de atâți copii cu nevoi speciale strânși într-un singur loc,trebuiau răsfirați în ideea că procentele se vor micșora în scripte,dar oare nu așa au fost repartizați acum 20 de ani și toată lumea a fost fericită când s-au strâns într-un loc și s-au spălat pe mâini cei lipsiți de empatie cu acești copii ?! A nega discriminarea la care au fost supuși acești copii, în majoritatea cazurilor de către școli „cu renume” ,e similar unui act de ipocrizie săvârșit cu vădită intenție.

Acest lucru se practică încă la modul mascat,dar situația scăderii drastice a populației școlare a început să facă pe mulți să accepte ideea că realitatea îi va împinge să-și schimbe ( măcar formal ) mentalitatea, nu de voie ci de nevoie.

  În perioada anilor amintiți elevii cu nevoi speciale au adus primele premii importante în școală,culminând cu trofeul obținut în 2012 la categoria „Școala tuturor abilităților”.

       Reușitele școlare cu acești elevi s-au datorat realizării unei echipe formate din elev-părinte/tutore-învățător/profesor-instituții /societate civilă,iar când totul a fost pus sub semnul credinței lucrurile au avut sorți de izbândă.

       La ora actuală școala este sprijinită în primul rând de către părinții elevilor cu nevoi speciale,dar și de fundații cu atribute în instituționalizarea copiilor sau sprijinirea lor cu suport specializat:Fundația „Hand of Help” – Botoșani și Fundația „Star of Hope” România. Instituțiile statului au pus la dispoziție psiholog,logoped și profesori de sprijin,asigurând și mijloace financiare pentru acești copii.

      Școala a trecut prin două încercări de desființare,deciziile fiind luate de factorul politic care a invocat ineficiența economică și lipsa unui învățământ de calitate în imposibilitatea unei finanțări adecvate.Evident că plata per elev (în formula actuală)nu acoperă cheltuielile,dar acest lucru se datorează calculelor greșite făcute cu mulți ani în urmă de economiști specializați în orice altceva decât în științe economice.Astfel în 2014-2015 s-a reușit amputarea claselor de început (pregătitoare și clasa a V-a),demersul fiind abandonat un an mai târziu datorită unei gafe de proporții și în urma unui scandal provocat tocmai de incompetență și rea credință.Vom aminti acest aspect cu putere de simbol,edificator pentru cei care se bucură de binefacerile propriului profesionalism la catedră.Hotărârea de a desființa clasa a V-a a fost bruscă și definitivă,numai că acea clasă era formată ,în majoritate,din elevi cu nevoi deosebite.Se investise mult suflet și energie de către învățătorul clasei,copiii fiind deja adaptați în școală și această schimbare a provocat depresie elevilor și părinților acestora.Au urmat emisiuni TV,presă,show.Rezultat zero.În final copiii s-au dus la alte școli și nu în școala spre care erau direct îndreptați,pentru că substratul era tocmai acesta:elevii erau folosiți ca „umplutură” a golurilor datorate scăderii populației școlare a unei școli vecine.

Un singur elev a ajuns la acea școală,acesta având sindrom Down.

Dar să lăsăm pe tatăl acestui elev să ne vorbească despre reușita ulterioară datorată reîntoarcerii în școala noastră a acestui elev:

Toate aceste rezultate au fost posibile datorită sprijinului familiei și în perioadele în care a fost integrat și acceptat în școala de masă, atunci când profesorii și colegii apreciau și susțineau eforturile elevului pentru a-și atinge potențialul și a-și crește stima de sine.

Comparativ cu această perioadă a avut neșansa ,timp de un an, de a ajunge într-un mediu ostil  care   l-a adus la limita depresiei, rezultatele școlare și sportive fiind nule, chiar regresând la anumite achiziții. Profesori care ar fi trebuit să vadă achizitiile și munca învățătorilor cu care a lucrat Andrei până atunci , (oameni care au investit timp și experiență în dezvoltarea lui), au aruncat totul la coș datorită prejudecăților, necunoașterii și lipsei de experiență în domeniul incluziunii școlare.”

        În prezent,acest elev este una din mândriile școlii noastre,un succes de incluziune școlară cu putere de simbol,el revenind în școala noastră în urma unei repetenții dobândite la școala unde fusese transferat,nu din voia lui,ci ca urmare a unei decizii „înțelepte”,coaptă în laboratoarele aflării în treabă cu orice preț.

       Dincolo de recuzita acestor birocratice timpuri (programe adaptate,planuri remediale,portofolii,dovezi foto și letrice,etc),de departe dragostea este cel mai bun instructor.Fără har nu ai ce căuta într-un sistem care pretinde că se ocupă serios de acești copii cu nevoi speciale, cu autism sau sindrom Dawn. Nu o spunem noi ,ci practica,realitatea experienței cu acești copii.

      Așadar orice proiect legat de acești copii trebuie să fie bazat pe coordonate pur spirituale,baza materială fiind necesară dar nu suficientă.În schimb trebuie investit masiv în școlile care au capacitate de incluziune,politica viitorului fiind una singură:includem ca să nu excludem.

Scoala Gimnazială  Sfânta Maria Botoşani, o scoala  cu inima mare   pentru toti copiii !

învăţătoare, PUIANU CONSTANŢA ZÎNA

    Prezentam  cateva  din  realizările inimosului colectiv de cadre didactice de la Scoala Gimnazială Sfânta Maria Botoşani , scoala incluziva ; cele mai relevante momente:

-           Chiar de ziua mondială a persoanelor cu dizabilități , 3 decembrie,(03.12.2014) ActiveWatch și Fundația Motivation au organizat cea de-a cincea ediție a GALEI PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI. „Promovează abilitatea!” a fost îndemnul ediției aniversare, ce a cumulat esența tuturor edițiilor anterioare și ne-a reamintit că abilitățile sunt diferențele care contează și că persoanele cu dizabilități sunt persoane active și independente, dacă sunt lăsate să fie așa. Gala face parte dintr-un proiect pentru revenire la normalitate. La o normalitate în care persoanele cu dizabilități se simt în siguranță și înconjurate de dragoste. Într-o astfel de societate, atât persoanele cu dizabilități, cât și cele fără, își îndeplinesc visele și menirea.

-           „Excelența Sa, doamna Ulla Väistö, Ambasadoarea Finlandei, a povestit la Gală că, în absolut toate școlile din țara domniei sale, alături de copii tipici, pot învăța copii cu dizabilități. Noi premiem, azi, în România, școli care acceptă cu mare greutate copii cu cerințe educaționale speciale. Față de o țară care își respectă mileniul în care există, România este în urmă cu câteva secole. Mă simt de parcă am premia instalarea primului bec electric într-o școală alimentată cu lumină de la lumânări. Hai să ne grăbim puțin, oameni buni!” – Mircea Toma, președintele Asociației ActiveWatch.

-         

1.  La categoria „Școala tuturor abilităților”, câștigătorul acestei ediții,(03.12.2014) este Școala Gimnazială Sf. Maria din Botoșani. Din cei 150 de elevi înscriși în Școala gimnazială Sf. Maria, 36 sunt copii cu dizabilități. Datorită unei echipe multi-disciplinare de cadre didactice, calificate și specializate în lucrul cu copiii cu cerințe educaționale speciale, și beneficiind de curricumul adaptat nevoilor lor, acești copii au înregistrat progrese simțitoare în procesul educațional. În viitor, școala urmărește să-și contureze dimensiunea de scoală incluzivă, având o atitudine proactivă în ceea ce privește accesul la educație pentru toate categoriile de copii și de a asigura progresul tuturor elevilor săi.

    Gala Persoanelor cu Dizabilități este un eveniment unic în România, o recunoaștere publică a unor activități, proiecte personale sau publice ale persoanelor sau organizațiilor care promovează integrarea persoanelor cu dizabilități și respectul pentru diversitate. Gala Persoanelor cu Dizabilități este organizată sub înaltul patronaj al Reprezentanței Comisiei Europene în România, de ActiveWatch și Fundația Motivation România, co-producător TVR.

Finanțator: Programului de Cooperare Elvețiano-Român.

Susținător: Special Olympics România, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Germaniei.

proforn1

Elevul PALAMARIU ANDREI ( sindrom Down) – elev în clasa a IV-a la Şcoala Gimnazială “Sfânta Maria” Botoşani, înmânând trofeul “Şcoala tuturor abilităţilor” doamnei lui învăţătoare, PUIANU CONSTANŢA ZÎNA. Alături este prof. de limba şi literatura română, ANDREI DANA GEORGEANA.

-           La această secţiune au participat şcoli generale şi licee din toată ţara.

2.   Premiul  I –formaţia “DATINA”  –Obiceiuri de iarnă “Jocul Caprei  –Festivalul de colinde şi dsatini ortodoxe “Trec magii prin  Vatra Moldovei” –grupul format din elevi cu dizabilităţi şi copii  tipici – 07.03.2013

Asociaţia IHTIS

proforn2  proforn3     

3.Festivalul egalităţii şanselor pentru copii şi tineret “Inimi la unison”

Premiul I -  Trupa  “Philia”  la secţiunea  dans

Premiul I – Trupa “ Micii actori”  secţiunea teatru

proforn4

Trebuie  menţionat că permanent s-a colaborat cu doamna  prof. psiholog  itinerant AMANCEI MIRELA.