Partea a II-a

1.      Modalități de gândire – de la antici la prezent

Alături de sâmburii științelor, și primele modele de gândire își au sorgintea în filosofia antică. De la apariția sa, omul a căutat soluții la problemele vieții, iar acolo unde nu era vorba de situații concrete, au emis ipoteze, verificabile sau nu pe parcurs. Pe măsură ce datele se adunau, a apărut problema memorării, acesării și utilizării acestora. Fiecare generație a pornit de la un anumit nivel de cunoaștere pe care l-a dezvoltat.

Grecii antici au căuta metode de memorare care să le permită să-și reamintească perfect mii de date. În scest scop au dezvoltat sisteme elaborate bazate pe puterea imaginației și a asocierii  pentru a crea relații și conexiuni. O astfel de metodă este cea denumită LOCI – metoda locurilor, inventată de vechii greci pentru a-și îmbunătăți memoria. Mai este cunoscută sub numele de Călătoria Memoriei, Palatul Memoriei sau Tehnica Palatului Minții.

 

Această metodă a fost descoperită potrivit oratorului roman Cicero (106-43î.Hr), de un poet liric și de un sophos (înțelept) pe nume Simonides de Ceos (556-468 î. Hr.). Cicero descrie în  în dialogul De Oratore cum Simonides a localizat cadravele unor oaspeți la un banchet, la care participa și el, după prăbușirea acoperișului clădirii. El se afla în acel moment afară. Unele corpuri erau greu de recunoscut, iar poetul a apelet la memoria sa vizuală care reținuse locul pe care era așezată fiecare persoană. Pornind de la această experiență poetul grec a descoperit faptul că, pentru a îmbunătăți capacitatea de memorare este necesar să asociem locurile și formarea imaginilor mentale cu lucrurile pe care dorim să ni le aducem aminte. Dacă imaginile au fost stocate într-o anumită ordine este posibil să ne amintim orice prin puterea asocierii.

Această metodă, descrisă în tratate retorice rămase din Grecia, repectiv Roma antică, cunoscută azi sub denumirea de Palatul Memorie, a făcut parte din metodele descoperite și studiate și de psihologul Tony Buzan în perioada în care căuta o soluție pentru luarea notițelor într-un mod prietenos creierului.

O altă metodă care l-a fascinat încă din primul an de studenție a fost metoda Sistemului Vital  - metodă fonetică dezvoltată de scriitorul și istoricul german Johann Just Winckelmann (1620-1699), bazată pe fonetică.

Această tehnică mnemonică utilizează un cod simplu care convertește numerele în sunete fonetice. Sunetele apoi pot fi transformate în cuvinte – și cuvintele transformate în imagini cu care să ”mobilam” un Palat al Memoriei.”[1]

Aceste tehnici au stat la baza actualelor metode de memorare.

2.     Apariția și dezvoltarea Harților Mentale

Pornind de la tehnicile de memorare ale filosofilor antici, psihologul și cercetătorul Tony Buzan, a simplificat, folosind culori pentru a crea legături între concepte interdependente. Dacă luăm notițe doar cu negru sau albastru, efectul poate fi de plictiseală atunci când le recitim, creierul nostru se va deconecta, va amorți și uneori chiar va adormi.

Conform acestei metode cadrele didactice sunt rugate, pentru început, să-și stimuleze elevii să ia notițe cu mai multe culori, ținând cont de cuvintele cheie.

Astfel de metode se regăsesc în unele manuale pentru clasele primare și gimnaziale. De asemenea ele pot fi cu succes aplicate prin predarea utilizînd tehnoloogiile moderne de predare și învățare.

Pe parcursul cercetărilor sale. Tony Buzan a descoperit puterea Gândirii Radiante, pe care o vom prezenta într-o altă bună practică. A început treptat să să construiască arhitectura hărții minții folosind conexiuni precum săgeți , coduri și linii curbate. Artista australiană peisagistă Lorraine Gill l-a ajutat să reevalueze rolul pe care-l joacă imaginile și culorile în elaborarea Hărților Mentale.

Cartea - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume a apărut în limba română la Editura DIDACTICA PUBLISHING HOUSE în 2019. Pe data de 30 martie 2019 editura a organizat  prima conferință din România despre Hărțile Mentale la Sala Radio din București.

”Invitatul special al acestui eveniment a fost chiar autorul - Tony Buzan, psiholog, autor și coautor a peste 80 de cărți și inventatorul Hărților Mentale care, prin crearea celebrelor diagrame, a revoluționat modul tradițional de învățare, folosind sisteme mnemonice și tehnici de cartografiere a gândurilor pentru a organiza și integra orice cantitate de informație într-un mod vizual, printr-o metodă neașteptat de ușoară.”[2]

De remarcat faptul că această conferință a fost printre ultimele din toată activiatatea de prezentare și dezvoltare a metodei, de către autor, deoarece acesta, nascut în anul 1946, avea să înceteze din viată pe data de 13 aprilie 2019.

3.     Ce este de fapt o Hartă Mentală

Conform autorului, ”o Hartă Mentală este o diagramă complexă care oglindește structura unui neuron cu ramuri care se întind pornind de la centru și evoluând prin tipare de asociere. Încă de la începuturi, mijlocul anilor 1960, Harta Mentală s-a dovedit a fi mai mult decât o metodă excelentă de a lua notițe: este o modalitate eficientă și foarte inspirată de a ne hrăni mințile însetate, intelectul și spiritul.”[3]

Metoda s-a dezvoltat exponențial în timp și poate fi aplicată în multe domenii ale vieții noastre, nu numai în procesul de învățare – la stimularea creativității și îmbunătățirea memoriei, până la lupta cu demența.

Ajută elevii care muncesc enorm pentru o notă bună, să devină imbatabili la învățare, prin dezvoltarea abilitatilor lor de gândire, învățare și memorare ... pe viață.

Prin aplicarea acestei metode, dezvoltată pe parcursul deceniilor și prezentată în carte, ”elevii pot afla care este stilul lor de învățare preferat, știu cum să exploreze, să înțeleagă și să rețină ceea ce învață, folosind tehnici de gândire, învățare și memorare adaptate modului natural de funcționare a creierului și stilului lor de învățare, ei simt ca pot învăța orice, văd că au succes la școală, că este plăcut să învți ... simt că sunt mai deștepți.”[4]

Cadrele didactice și părinții vor descoperi cu bucurie modalități eficiente pentru a stimula copii să învețe în mod natural, să-și dezvolte mentalitatea de învingător, să poată învăța rapid, fără a mai toci, străduindu-se să rețină informațiile în mod disparat, descumpăniți atunci când nu găsesc conexiuni între viață și toceală.

BIBLIOGRAFIE

1. https://www.librariadelfin.ro/carte/arta-stapanirii-hartii-mentale

2. Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019

3. http://www.mintebrici.ro/

4.  www.showpass.ro/event/32866/Tony-Buzan-Arta-Stapanirii-Hartii-Mentale-la-Sala-Radio

         

 



[2] www.showpass.ro/event/32866/Tony-Buzan-Arta-Stapanirii-Hartii-Mentale-la-Sala-Radio

[3] Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019, p.10

[4] http://www.mintebrici.ro/