III

1.     Aspecte generale

În cadrul acestei bune practici rămânem în domeniul metodei revoluționare create de psihologul britanic Tony Buzan, Hărțile Mentale, considerată cel mai puternic instrument de gândire din lume.

Pentru predarea eficientă atât pentru volumul mare de informații disparate, cât și pentru a ține trează atenția elevilor, Hărțile Mentale sunt instrumente foarte utile. Cu atât mai mult cu cât stimulează gandirea în așa manieră încât pastrează ”viu” creierul pe toată durata vieții.

Vom prezenta pe rând căteva dintre ingredientele care fac din Hărțile mentale un instrument puternic de gândire. O Hartă Mentală realizează ceea a fost denumit de catre autor ca fiind o Cartografiere a Gândurilor.

 

”Cartografierea Gândurilor implică funcționarea ambelor părți ale creierului , este multifuncțională și poate fi aplicată tuturor funcțiilor cognitive, inclusiv memoriei, creativității, învățării și a tuturor metodelor de gândire. Acesta este motivul pentru care a fost descrisă ca ”briceagul armatei elvețiene pentru creier”. Este folositoare, practică  - și distractivă.”[1]

2.     De unde pornim?

De la limba noastră primară. Dar care este limba noastră primară? Vom răspunde că aceasta reprezintă limba maternă, dar nu este așa. În lume există aprox 7096 de limbi vorbite, și doar o singură limbă primară – Limba Umană, care este împărtășită de toată omenirea și este limba naturală a bebelușilor în uter. Suntem fluenți încă de la naștere în Limba Umană. Gesturile, sunetele, râsul și plânsul fac parte din primele forme de limbaj ale bebelușului. Până la aproximativ patru luni cea mai importantă imagine este reprezentată de fața mamei. Mama fiind imaginea centrală, apar nenumărate asocieri care au de-a face cu alimente, dragoste, căldură, sănătate, somn și supraviețuire. Au fost dezvoltate terapii pornind de la redarea în formă subliminală a vocii mamei. Cuvintele auzite chiar din uter vor fi reținute și vor fi înțese doar după descoperirea sensului. Uneori acestea se transformă în gânduri care apar la suprafață și sursa lor poate fi cu greu identificată. Putem spune că suntem încă de la naștere programați să percepem lumea prin Cartografierea Gândurilor.

”Limba Umană este limba vorbită de funcționalitatea creierului și este în primul rând formată din forțele combinate ale ”imaginației” și ”asocierii”, aflate sub umbrela ”locației”.( Importanța locației explică de ce poziția ramurilor din Harta ta Mentală te ajută să le memorezi.)”[2]

Toate limbile vorbite și scrise au o valoare extraordinară, am abordat în cadrul alte bune practici importanța cuvintelor, dar primordială rămâne, conform psihologului Tony Buzan, Limba Umană. Extrapolând , aici integrăm toate gândurile și gesturile calde, blânde, frumoase. Toate conexiunile și relațiile stabilite în mod nonverbal fac parte din Limba Umană.

În această manieră, cu puțină răbdare, un cadru didactic se poate înțelege și pe sine, dar și copii care fac parte din clasele la care predă.

3.Gândirea Radiantă

Gândirea noastră este Radiantă – pornind de la un singur cuvânt cum ar fi cel de casă reacționăm printr-o multitudine de asocieri spontane, creierul construiește instinctiv o adevărată Hartă Mentală. De exemplu, dacă vă opriți asupra cuvăntului casă și așteptați ce se întâmplă observându-vă circulația găndurilor, veți avea imaginea casei părintești, a unei case de vacanță, a propriei case în care locuiți, a unei case visate, dar și o mulțime de alte tipuri de conexiuni care antrenează aspecte emoționale – amintiri legate de situații și evenimente aflate în conexiunine cu casele în care am locuit sau pe care le-am visat. Stărnim automat creativitatea, imaginația, amintirile, emoțiile, etc.

Un astfel de demers, crearea unei Hărți Mentale, lasă mereu o poartă deschisă spre noi conexiuni cu obiecte, situații, stări. Permite, mergând în profunzimile metodei, o examinare a întregii vieți.

O viață neexaminată nu merită să fie trăită”,  spunea acum aprox 2400 de ani clasicul filosf grec, Socrate. ”El a arătat valoarea ” despachetării” unei idei, strat cu strat. Acest principiu al susținerii unui argument în toate ramificațiile sale stă la baza Hărții Mentale care poate fi folosită în explorarea unei idei în profunzime, prin deplinătatea ramurilor sale”[3], conform psihologului Tony Buzan.

Conform aceluiași autor, Limba Umană poate fi exteriorizată. Când este exteriorizată , în forma sa cea mai pură, crează o Hartă Mentală.

Exersarea Hărților Mentale la clasă permite dezvoltarea ideilor într-o formă radiantă, pornind de la tema de bază, putând foarte ușor să se stabilească conexiuni. Spațiul ideilor rămâne deschis, chiar după mai multe zile apar noi aspecte care completează Harta Mentală.

Întroducerea acestei metode atât în predare, cât și pentru a lua notițe va ajuta tinerii să învețe și în ciclurile următoare, respectiv la facultate, dar și pentru a optimiza propria activitate, în implementarea proiectelor, etc.

BIBLIOGRAFIE

1.Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019

2. http://www.mintebrici.ro/

 



[1] Tony Buzan - Arta stăpânirii hărții mentale. Ghid complet de Invățare și Utilizare a celui Mai Puternic Instrument de Gândire din lume - Editura: DIDACTICA PUBLISHING HOUSE, 2019, p 33

[2] Idem , p.38

[3] Idem, p.37