- STRUCTURA UNEI ŞEDINŢE DE COACHING
(Modelul Obiectiv/Realitate/Opţiuni/Concluzii- OROC, după Max Landsberg)
Cum organizăm o sesiune de coaching?
Modelul OROC este unul dintre instrumentele de coaching cel mai des folosite de marii specialişti din domeniu şi cuprinde patru etape:
În prima etapă- OBIECTIVUL, antrenorul(coach-ul)şi persoana pe care doreşte să o ajute prin coaching stabilesc de comun acord un anumit subiect şi un obiectiv al discuţiei.
La pasul al doilea – REALITATEA, participanţii folosesc autoevaluarea şi exemplele concrete pentru a ilustra situaţia.
În etapa a treia- OPŢIUNILE, se oferă sugestii şi se fac alegeri.
În ultima etapă - CONCLUZII, antrenorul( profesorul- coach) şi cel antrenat (elevul, un coleg)trec la acţiune, stabilesc repere temporal pentru obiective şi identifică moduri de depăşire a obstacolelor posibile.
În utilizarea acestui model, trebuie să ţinem cont de câteva precizări:
- Folosim mai mult întrebările decât sugestiile;
- Gândim creativ, mai ales în ultimele două etape;
- Exemplificăm şi verificăm, ce s-a înţeles la fiecare pas, folosind exemple concrete, din experienţa proprie sau din viaţa persoanei antrenate.
- Etapele se extend sau se scurtează, după nevoi.
(sursa: Max Landsberg- Coaching, Editura Curtea Veche, Bucureşti 2007, pag. 42)
- EXEMPLE DE ÎNTREBĂRI UTILE ÎN FOLOSIREA METODEI OROC (Obiectiv/Realitate/Opţiuni/Concluzii), ÎN ORGANIZAREA UNEI SESIUNI DE COACHING
Exerciţiu:
În fiecare unitate de învăţământ, se urmăreşte creşterea calităţii actului educaţional. Vă invităm, în calitate de responsabil al comisiei metodice, să aplicaţi metoda OROC, într-o întâlnire de coaching cu membrii comisiei pe care o coordonaţi, în vederea elaborării/implementării/monitorizării unui plan de îmbunătăţire a rezultatelor învăţării.
Vă propunem ca întâlnirea să aibă:
- Obiectivul: Îmbunăţăţirea rezultatelor obţinute la testarea iniţială ( la disciplina pe care o predaţi), an şcolar 2018-2019.
- Realitatea (exemple concrete care ilustrează situaţia)
Ce se întâmplă în acest moment?
Ce efecte are această situaţie?
Ce alţi factori sunt relevanţi?
Ce alte persoane sunt importante?
Cum percep ele situaţia?
Ce ai încercat până acum?
- Opţiuni:( sugestii, alegeri)
Ce poţi face pentru a schimba situaţia?
Ce posibilităţi de acţiune vezi?
Cine te-ar putea ajuta?
- Concluzii:(se stabilesc repere temporare pentru obiective şi identifică moduri de depăşire a obstacolelor)
Enumeraţi trei acţiuni utile pe care le poţi realiza în decursul unei săptămâni.
Ce piedici ar putea apărea?
Este nevoie să notezi acţiunile în agendă?
Ce fel de sprijin iţi trebuie?
Cum şi când vei face rost de acest sprijin?
(sursa: Max Landsberg- Coaching, Editura Curtea Veche, Bucureşti 2007, pag. 119)