SCHIMBARE SI CALITATE PRIN IMPLEMENTAREA TIC IN ACTUL EDUCATIONAL

La nivelul Liceului Pedagogic  « Nicolae Iorga »  Botosani,  in luna decembrie

2007 ,  s-au  finalizat  activitatile din cadrul  Grantului de Dezvoltarea Scolara –

 “Cu ECDL mai aproape de standardele invatamantului european” ;

50 cadre didactice, profesori si invatatori au dobandit abilitati si cunostinte in domeniul TIC , certificate prin obtinerea Permisului ECDL – varianta COMPLET (7 module) sau START  (4 module)    

 

·         Luni, 10 martie, la Liceul Pedagogic  Nicolae Iorga din Botosani a avut loc festivitatea de înmânare a Permiselor ECDL obtinute de profesorii si învatatorii care au beneficiat de Grantul de Dezvoltare Scolara – “Cu ECDL mai aproape de standardele învatamântului european”.

În perioada iulie – decembrie 2007 s-a derulat la nivelul Liceului Pedagogic „ Nicolae Iorga” din Botosani proiectul "Cu ECDL mai aproape de standardele învatamântului european", care a obtinut finantare în cadrul Programului de Granturi pentru Dezvoltare Scolara. Acesta face parte dintre proiectele care sprijina îmbunatatirea calitatii educatiei prin formarea profesionala si oferirea de oportunitati de dezvoltare în cariera a cadrelor didactice.

 Programul a vizat 50 de cadre didactice din scoala  de toate specialitatile, inclusiv învatatori si cadre didactice auxiliare, care sunt antrenate în activitati cheie privind cresterea calitatii actului educational si deschiderea scolii catre comunitate si catre Europa.

 Astfel, 50 cadre didactice au dobândit cunostinte de  utilizare a calculatorului si în urma examinarilor, 16 profesori si învatatori au promovat examenele pentru Permisul ECDL Complet respectiv 18 cadre didactice au obtinut Permisul ECDL Start.

Acestia au primit certificarile ECDL în cadru festiv, în prezenta domnului Dan Rentea, reprezentant al ECDL ROMANIA, alaturi de alti functionari ai Administratiei Publice din Botosani, dar si elevi ai liceului care au promovat între timp examenele ECDL.

 Coordonatoarea proiectului, doamna profesoara Carmen Rodica Egner a declarat: “Accesarea si aplicarea acestui proiect la nivelul unitatii noastre a constituit o adevarata provocare pentru întreg colectivul cu atât mai mult cu cât liceul este centru de testare ECDL acreditat. Am câstigat experienta în derularea unui asemenea proiect finantat din fonduri europene si am reusit sa realizam o adevarata emulatie în colectivul didactic din punct de vedere al implementarii TIC în procesul educational.”

set2019

Cele 7 module in cadrul carora  s-au pregatit cadrele didactice sunt :

1.Concepte de baza ale tehnologiei informatiei ;

2.Utilizarea computerului si organizarea fisierelor ;

3.Procesare text ;  

 4.Calcul tabelar ;

5. Baze de date ;

6. Prezentari ;

7.Informatie si comunicare.

            Accesarea si aplicarea acestui proiect la nivelul Liceului Pedagogic Nicolae Iorga Botosani a constituit o adevarata provocare pentru intreg colectivul cu atat mai mult cu cat liceul este Centru de Testare ECDL acreditat.

Am castigat experienta in derularea unui asemenea proiect finantat din fonduri europene si am reusit sa realizam o adevarata emulatie in colectivul didactic din punct de vedere al implementarii TIC in procesul educational.

            Astfel, la peste 60% dintre profesori si invatatori au abilitati certificate in domeniul informatic si in consecinta acest lucru a condus  la o crestere a calitatii actului educational si la o dezvoltare profesionala si personala deosebita a fiecarui cadru didactic.

       Avem o profesie pe cat de frumoasa pe atat de dificila. As indrazni sa afirm ca spre deosebire de actori care sunt ghidati de un regizor, cadrul didactic este si actor si scenarist si regizor.

Profesorul trebuie sa-si pregateasca prestatia pe care o va avea in fata elevilor si sa le capteze atentia in conditii in care obiectul sau nu este sa-i impresioneze ori sa-i distreze, ci sa le formeze atitudini si deprinderi pentru toata viata.

            Fara indoiala, TIC favorizeaza activitatile interactive, munca in echipa, independenta si increderea in sine ale elevilor, creeaza acea empatie absolut necesara pentru transmiterea cunostintelor si pentru reciprocitatea impartasirii experientelor si informatiilor.

            Introducerea in scoala a Internetului si noilor tehnologii duce la schimbari importante in procesul de invatamant.

Cadrul didactic, care nu este unicul detinator al stiintei, devine tovarasul de drum al elevului in cautarea informatiilor iar pentru a reusi trebuie sa aplice un management adecvat demersului didactic.

            Actorii principali ai acestui proces de schimbare sunt elevii si cadrele didactice, fiind vizate pe de o parte eficienta activitatolor de invatare iar pe de alta parte dezvoltarea competentelor de comunicare si studiu individual.

            Este de la sine inteles ca atingerea acestor obiective depinde de foarte multi factori intre care se pot aminti personalitatea si gradul de pregatire al profesorului in utilizarea calculatorului, interesul, cunostintele si abilitatile elevilor in domeniul informatic, tipul programelor folosite, metodele de evaluare aplicate, fisele de lucru utilizate, dotarea existenta la nivelul scolii, numarul elevilor care au acces direct la calculatoare, atmosfera din clasa, cultura informationala la nivelul scolii…etc…

            Ca in orice proces de schimbare riscurile ca tintele vizate sa nu fie atinse exista si se poate ajunge relativ usor la compromiterea demersului didactic daca se implementeaza TIC defectuos in lectie.

Astfel, utilizarea la intamplare, fara un scop precis si la un moment nepotrivit a calculatorului poate duce la monotonie, dezinteres si ineficienta prin neparticiparea elevilor iar nerealizarea obiectivelor propuse de profesor poate produce repulsie fata de acest mijloc de invatamant si aruncarea in derizoriu a lectiei.

            Pentru a nu se ajunge aici, este necesara o pregatire minutioasa a lectiei asistate de calculator in conditiile in care profesorul detine cunostintele si abilitatile necesare in domeniul TIC. Astfel, trebuie urmati cativa pasi :

a)    Identificarea situatiilor de invatare pentru care utilizarea TIC constituie un ajutor important si eficace in achizitia cunostintelor, favorizeaza participarea activa a elevilor si duce la individualizarea invatarii ;

b)    Abilitatea cadrului didactic de a sti sa foloseasca TIC ca mijloc ce faciliteaza activitatile colective in sensul realizarii schimbului reciproc de informatii intre profesori si elevi ;

c)     Cunoasterea rolului pe care l-ar putea juca TIC in dezvoltarea autonomiei elevilor si in deprinderile acestora pentru autoinvatare ; multe activitati legate de exprimarea scrisa sau orala pot fi de asemenea facilitate sau aprofundate ;

d)    Cunoasterea utilizarilor care pot ajuta elevii in dificultate sau pe cei cu diverse dizabilitati.

TIC realizeaza o multiplicare a cailor de comunicare si de schimb de informatii, facilitand activitatile derulate in clasa. Este esential ca profesorul sa cunoasca prosibilitatile pe care le ofera implementarea TIC in lectii si astfel sa fie pregatit pentru urmatoarele actiuni :

a)      Adoptarea unor experiente pedagogice si implementarea inovatiilor si softurilor educationale cu scopul de a promova invatarea prin cooperare ;

b)      Dezvoltarea strategiilor de munca in echipa interscoli la nivel local, national, european si international in aceeasi masura intre profesori cat si intre elevi si intre clase ;

c)      Producerea informatiilor si suporturilor pedagogice si participarea in retele la dezbateri pe teme legate de actul educational ;

d)      Prestarea invatamantului la distanta in toate dimensiunile sale : schimburi de mesaje prin posta electronica, accesul la site-uri dedicate formarii la distanta, invatarea la distanta in echipa, utilizarea platformelor de e-learning, videoconferinte, etc.

Cadrul didactic, membru al echipei pedagogice, contribuie la animarea vietii scolare si participa la activitatile derulate in unitatea de invatamant.

Totodata, este nevoit sa se formeze si in alte domenii decat in care s-a pregatit in mod strict, pentru a putea aplica noile tehnologii in procesul educativ.

El va hotari daca dispune de informatii suficiente pentru a sti in masura sa tina pasul cu utilizarea sistemelor informatice si sa devin el insusi utilizator pentru a putea gestiona baze de date (note, cataloage, registre matricole), timpul si spatiul, schimbul de date cu colegii prin posta electronica, accesul la informatie pe internet, dialogul cu administratia, dezbateri si reuniuni la distanta, accesul la texte oficiale, etc.

      Prin abilitatea proiectarii unei lectii asistate de calculator, cadrul didactic trebuie sa gaseasca un echilibru intre modelarea anumitor fenomene, experimente si situatii de invatare cu ajutorul softurilor specializate si activitatile prin care formarea abilitatilor si deprinderilor practice de calcul si de invastigare directa a realitatii se realizeaza nemijlocit prin metode eficiente de activare  in cadrul dialogului permanent cu elevul.

      Nici pe departe nu se pune problema inlocuirii cadrului didactic cu calculatorul deoarece softul educational nu poate raspunde tuturor situatiilor de invatare ce se pot ivi pe durata unei ore ci, dimpotriva, profesorul este asemenea unui magician cu o bagheta fermecata (calculatorul) care, folosita la momentul potrivit produce minunea asteptata : atingerea obiectivelor de educatie si instruire a elevilor.

      Se intelege din cele prezentate mai sus ca, pentru a stapani demersul didactic astfel incat tintele educationale propuse sa-si gaseasca finalizarea, profesorii au nevoie de o pregatire adecvata in domeniul informatic simultan cu existenta unei comunicari permanente la nivelul intregului colectiv didactic.

      Implementarea TIC in lectii nu trebuie limitata doar la nivelul anumitor discpline ci se impune formarea echipelor de profesori de diverse specialitati care comunica, fac schimb de informatii si experiente, gasesc impreuna metode potrivite ce pot fi aplicate unui anumit colectiv de elevi, colaboreaza activ si se ajuta in elaborarea strategiilor informatice.

      Ca o concluzie, utilizarea TIC in lectii favorizeaza munca axata pe proiect si formarea echipelor inter si transciplinare.

Se modifica relationarea cu fiecare elev si cu clasele, iar daca demersul didactic este pregatit cu atentie se poate produce saltul calitativ pe care-l asteptam cu totii : elevi, cadre didactice, parinti, societate.