Introducere

De ce Time Management? Pentru că e la modă sau pentru că totul a devenit o urgență? Oare numărul mare de activități pe care suntem obligați să le desfășurăm la clasă sau în viața de zi cu zi a crescut atât de mult în această epocă a vitezei, sau ne dorim noi din ce în ce mai mult pentru că și oferta a crescut?

Dacă întrebi orice persoană, nu numai cadrele didactice, cum stă cu agenda, veți constata că toți sunt pe fugă.

În cadrul Modulului 6 - Managementul carierei prin dezvoltare personală și profesională  este abordată această temă pe larg.

Poate ați constat că, deși lucrați mai mult, obiectivele cresc și ele. La școală sunt din ce în ce mai multe tipuri de activități, acasă familia vă solicită, timpul pe care să-l alocați doar propriei persoane aproape că nu mai există.

În dialogul avut în cadrul formării multe cadre didactice au recunoscut că se simt depășite, că, deși lucrează mai mult, mai inteligent, utilizănd tehnologiile de ultimă oră și mai repede, nu rezolvă problema.

 

Vă propunem pe parcursul câtorva bune practici să descoperim noi metode pentru a ne stabili prioritățile pe baza acelor lucruri care contează cu adevărat în dezvoltarea noastră personală și profesională.

Am descoperit o imagine sugestivă pentru situația actuală pe situl https://taitung.eu/index.php/managementul-timpului-2/.

..dacă nu știi unde vrei sa ajungi, poți să o apuci pe orice cale”- Patrick Forsyth

proform qar1 4

 

2. Două instrumente de bază pentru stabilirea priorităților – CEASUL și BUSOLA

Cu toții ne străduim să facem loc priorităților din viața noastră, cu condiția să le recuoaștem la momentul potrivit. Apar situații la clasă în legătură cu un elev care ajunge într-o situație dificilă, și, deși suntem dirigintele clasei, nu reușim să-l susținem la momentul potrivit pentru e evita un deznodământ neplăcut, poate chiar un abandon sau o situație mai tragică. Sau , abia cand suntem în fața unei despărțiri sau unei boli realizăm că nu am acționat așa cum trebuia pentru a evita situația, din lipsă de timp.

Stehen R Covey și A. Roger &Rebeca R Merrill  ne propun să simbolizăm străduința noastră de a sesiza și a face loc priorităților prin două instrumente – CEASUL și BUSOLA.

”CEASUL – reprezintă angajamentele, răspunderile, planificările, scopurile, activitățile noastre- ceea ce facem cu timpul nostru și modul în care reușim să-l administrăm.

BUSOLA- reprezintă viziunea noastră, valorile, principiile, crezul, conștiința – ceea ce simțim că e cu adevărat important și modul în care ne orientăm viața.”[1]

Problema apare atunci când constatăm la sfârșitul zilei, sau al unui ciclu de viață, că există o mare prăpastie între cele două. Ne pierdem în activități zilnice obositoare și pierdem din vedere direcția. Mulți dintre noi se simt prinși într-un fel de capcană din care nu mai pot scăpa. Spunem mereu că suntem obosiți și stresați, că tot ceea ce se întâmplă este dincolo de controlul nostru.

Vă propun să ne oprim o clipă și să facem ordine.

Simțiți o discrepanță între CEAS și BUSOLĂ în viața dumneavoastră?

Această discrepanță poate fi resimțită acut sau doar ca un fel de discomfort. Uneori simțim  că nu o putem scoate la capăt cu multitudinea de activități, ne simțim stresați și începem facem lucrurile în forță, supralicitând.

Putem fi doar confruntați cu o dilemă – ce vrem să facem și ce facem de fapt efectiv acasă ți la școala. Simțim un sentiment de vinovăție pentru că nu facem ceea ce ni se cere și nu ne mai putem bucura de adevăratele reușite.

De mulți ani fericirea este definită în termenii implinirii profesionale și financiare, dar în forurile noastre interioare simțim că nu este suficient.

Avem o carieră profesională pe care am cucerit-o treaptă cu treaptă – studiu până noaptea târziu, diplome, promovări, examene de grad, titularizări, etc.

Din când în când câte un curs de formare profesională care mai încape cu greu în programul nostru foarte încărcat, la care răspundem în grabă, eventual bizuindu-ne pe colegi.

Rămânem captivi în dorința de ascensiune, dar și pe obiectivul financiar.

Uneori însă realizăm că scara pe care ne-am străduit atât de mult să urcăm nu era rezemată de peretele potrivit, sau era chiar în aer. Descoperim atunci că nu era tocmai ce așteptam noi de la viață. Că am lăsat în urmă lucruri personale nerezolvate, am pierdut momente frumoase pentru că, deși fizic eram acolo, cu gândul era la alte probleme urgente. Eram doar prezenți, dar nu împreună cu adevărat cu cei dragi.

Unii dintre noi se pot simți dezorientați și confuzi poate în acest moment, trezindu-se ca după un somn lung în care au făcut doar ceea ce li s-a cerut fără să-și stabilească priorități, purtați de viață și trecând în mod automat de la o activitate la alta.

Unii dintre noi ne dăm seama că ceva nu e în ordine, dar nu avem încredere în alte opțiuni. Sau simțim că prețul schimbării e prea mare. Sau ne e frică să încercăm. E mai simplu să trăiești așa, în dezechilibru.[2]

3. Copotul de alarmă

Un clopot de alarmă poate fi dat de o durere, o boală, o pierdere. Devenim brusc conștienți de discrepanța dintre CEAS și BUSOLĂ în viața noastră.  Situații de alarmă pot fi și în cadrul activității profesionale. Am fost mult prea ocupați să controlăm situația, decât să întelegem contextul. Nu de puține ori sancționăm drastic comportamentul elevilor, sau al colegilor în anumite situații fără să știm cu adevărat ce s-a întâmplat în spatele evenimentelor, ce discrepanțe există între realitate și așteptări. Din păcate ne concentrăm mai mult pe așteptări și ne asumăm greu consecințele momentelor de absență din propria viață.

Sunt tineri dependenți de droguri pe care ii neglijăm, mai trist este atunci când clopotul bate pentru propria noastră familie, când află că o ființă dragă este atinsă de acest flagel. Dar noi eram ocupați cu evoluția pe scara succesului sau cea financiară.

Dar clopotul de alarmă poate avea și alte conotații – simple insomnii tratate cu somnifere, dureri ușoare tratate cu aspirină, sau chiar ușoare stări de indispoziție nedefinite.

Este motivul pentru care vă propunem câteva metode de a impăca la momentul potrivit CEASUL și BUSOLA.

BIBLIOGRAFIE

1.      Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile , Ed ALL, 2007,

2.      Stehen R Covey, A treia cale, Ed ALL, 2013

3.      https://taitung.eu/index.php/managementul-timpului-2/

 



[1] Stehen R Covey , A. Roger &Rebeca R Merrill,Managementul timpului sau Cum ne stabilim prioritățile , Ed ALL, 2007, p.14

[2] Idem, p.15